Den typen av diskussion som är på generell basis är alltid svår och det går inte att säga vem som har rätt.
Men man kan utveckla diskussionen lite, problemet är att det beror helt enkelt på VAD för projekt man har.
Oftast så tycker de flesta att t.ex. borrhammare och vinkelslip får vara billigt, men det gäller förstås så länge du bor i ett trähus, och inte har några metallarbeten framför dig. Men om du är villaägare och vet att du kommer att bo i villa i åtminstone 20 år och gillar att pyssla lite då och då när tid ges så ser jag ingen anledning till att köpa billig sticksåg och skruvdragare. Om du inte gillar att pyssla, varför ens köpa något skräp som tar upp plats? Isåfall är det bättre att hyra eller låna de gånger en maskin behövs.
Jag tror det med att sträva efter lågpris handlar i grund och botten om "den som dör med flest prylar vinner". Inte bokstavligen men när man är materiell av sig så samlar man på saker också.

Jämförelsen med golfklubbor var fin, men i praktiken när det gäller verktyg haltar lite. För när det handlar om verktyg ska man istället tänka "bra verktyg är halva jobbet", det kan man inte säga om en racecykel om du ändå har dålig kondition eller fotbollsskor om du ändå inte har bollkänsla.
Utöver ergonomi, avverkning, precision som man får med dyrare maskiner så är det också en säkerhetsfråga.

Den extra tusingen att lägga som man ofta får höra är alltså en säkrare investering:

1. Med bra grundläggande verktyg, t.ex. såg, skruvdragare, slipmaskin kommer du med största sannolikhet att göra mer än du föreställt dig, om inte det, så har du sannolikt jobbat snabbare. Tid kan omräknas till pengar också.
  2. När det kommer till dessa grundläggande verktyg och man vet att man kommer bo i ett hus långt fram så kan man också vara säker på att en dag upptäcker man att delar av ens maskinpark måste uppgraderas. Så om man lägger "den där extra tusingen" från början har man alltså sparat pengar och tid samt har humöret i behåll.

• Gilla
Remne
  • Laddar…
Problemet med billiga elverktyg som jag ser det är att dom ofta inte håller ens för EN användning. Om man köper billiga handverktyg som kan vara någon uddagrej som kanske bara kommer användas en gång för ett projekt så fixar verktyget oftast det. Kan vara lite klumpigare osv, men går att använda. Ett billigt elverktyg pajar ofta så fort det utsätts för påfrestning och sedan står man där och det som skulle bli gjort blir inte gjort. Oerhört resursslöseri att det produceras en massa grejer som är förutbestämda att hamna på soptippen. Efter att ha gått på några nitar så har jag som hemmapulare nu lagt ribban vid Black & Decker och Skil för elverktyg som bara ska användas enstaka tillfällen. Kostar inte mycket mer än de riktiga lågprismärkena men kvaliten är det snäpp bättre som behövs och det går t o m att få reservdelar om något skulle hända. För sånt som används oftare, borrmaskin, cirkelsåg, slipmaskiner har jag mest grön Bosch som aldrig gett några problem.

Elu skrev:
K_arlström. Meec borrhammare på Jula (399) har jag tittat på som alternativ till hyra. Ska riva en skorsten, men denna gång blir det inte ett riv som tar 1 eller 2 dagar, utan i olka steg då lämpar sig hyra dåligt. Ja det låter bra du har goda erfarenheter av mashinen, proset är ju så att man kan slänga den efteråt, eller behålla den om den funkar. Fråga, är det proffsborrar av annant märke eller vilka boprrar använde du som var bra?
I övrigt sägs mycket bra här, hyra är ofta en bra ide för intensiva isatser.
Köpte den i ilskan (2007) över att försöka sätta upp ett väggfäste till en tv med en slagborr i lägenheten, den tar sig igenom stenar som finns i gamla betongbyggnader utan problem (la 1 timme på att göra 3 hål halvfärdiga, sen 5-10 min med borrhammaren för att göra klart alla 6 12mm hål).
En nackdel är att den har kort (gummi) sladd så ta med skarvsladden ;)
Är ganska säker på att borrarna jag köpt till är från Beijer, borde vara dewalt då ?
Finns säkert bättre för priset men de var bättre än original iallafall, ingen expert så att säga !

• Gilla
Marbro
  • Laddar…
Elu skrev:
Ett "verktyg" jag misslyckades med i början tills man vart nästan i färd med att slänga saken. En TA Ljungberg 2 meters talmeter. Man skulle ha en passbit mellan några reglar, tröskel et dylö. Man mäter av, går och sågar av en kortling, väl tillbaks ser man att den är 10 cm för kort. Talmetern har 2 skalor en +10 cm om man mäter med den utfällda linjalen, för just att mäta mellan reglar etc.
Då utnyttjar du inte Talmeterns potential. Visst, den har en skala, så man kan ta ett mått om det behövs. Men det är inte så den främst är tänkt att användas.

Om man ska göra just som du beskriver, kapa till en passbit mellan ett par reglar, då gör man så här: ställ in Talmetern så den passar där passbiten ska sitta. Bry dig INTE om att läsa av skalan eller memorera något mått. Fäll INTE in måttbandet. Låt bara Talmetern vara som den är, ta med den till arbetsstycket, sätt av måttet med hjälp av ritstungan, såga efter markeringen. Inte en chans att göra fel.

Skil och black and decker är för mig lågprisverktyg.
Men funkar säkert att ha hemma för att sätta upp tavlor med eller vad det nu är man ska göra.

Det jag tycker är mest slöseri är att det inte finns en batteristandard, men det kommer vi nog aldrig se.

Andy78 skrev:
Skil och black and decker är för mig lågprisverktyg.
Ja, det är ju en flytande gräns vad som är lågprismärke eller inte men det jag går på är att med dom två som jag nämnde så vet jag att jag åtminstone kommer att få upp den där hyllan ellen tavlan, maskinen håller för normal användning. Slitstyrkan kan vara sämre, dom håller inte i 20 år som jag tycker att ett elverktyg ska göra minst och precisionen, känslan osv är sämre men dom går att använda. Med något 'riktigt' lågprismärke som Bruksbo eller Meec eller allt vad det nu finns känns det som rent lotteri om maskinen kommer att klara ens första dagen.

K_arlstrom skrev:
Köpte den i ilskan (2007) över att försöka sätta upp ett väggfäste till en tv med en slagborr i lägenheten, den tar sig igenom stenar som finns i gamla betongbyggnader utan problem (la 1 timme på att göra 3 hål halvfärdiga, sen 5-10 min med borrhammaren för att göra klart alla 6 12mm hål).
En nackdel är att den har kort (gummi) sladd så ta med skarvsladden ;)
Är ganska säker på att borrarna jag köpt till är från Beijer, borde vara dewalt då ?
Finns säkert bättre för priset men de var bättre än original iallafall, ingen expert så att säga !
Jag köpte också en Meec borrhammare för 399:- 2007, det är i princip det enda billiga verktyg jag har. Den borrar glatt genom de hårdaste betongväggar och jag har även bilat åtskilliga kvadratmeter betonggolv. Den vägrar dö :) Kort sagt, mycket nöjd.

Däremot köpte jag i ungdomlig oförstånd en Bruksbo slagborrmaskin när jag renoverade min första lägenhet i Stockholm. Den dog efter en helg.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.