De billigare, Clas Ohlson och Biltema som exempel har en fabrik i kina som visar vad de har att erbjuda och sedan väljer butiken vad de vill sätta sitt märke på.magnu skrev:Men hur är det egentligen?
Vilka märken utvecklar verkligen sina egna prylar?
Varifrån kommer chucken?
Om vi tar Hilti, var tillverkar de sina produkter?
Men är de här frågorna relevanta?
Ett varumärke gör sitt val av underleverantörer och balanserar det för att leva upp till sin image.
Vilka märken väljer tillräckligt bra underleverantörer?
Här är det ingen som helst egen utveckling utan de är maskiner som tillverkas i stora mängder och kopierar sådant som de stora gör, tex Makita, Bosch, Dewalt, MIlwaukee osv.
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
vad är syftet med denna tråd? På detta forum? Om man hänger här, är man verktygsnörd, annar skulle man inte var på detta forum.
Skrivet på min festool surfplatta
Skrivet på min festool surfplatta
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 692 inlägg
Thomas: Det kommer trots allt en del inlägg "Varför ska jag ha en Makita istället för en (s)meec?"
En festool surfplatta?! Var köper man en sån?! :wow:
En festool surfplatta?! Var köper man en sån?! :wow:
Nästan alla märken har sina premiumverktyg proffs och sedan en annan serie oftast riktad till en annan kategori av användare.
Bosch har skill, Dewalt Black & Decker, AEG har sitt Roybi m.m.
Oavsett märke så kan billiga verktyg kan göra jobbet, men snåla inte på borrstål, sågblad etc.
Tag några borr från hilti, bosch, dewalt etc och sätt i en 200kr maskin och se vilken skillnad det är mot den där burken man köper 30 borr för 49kr.
Väldigt vanligt att borrar, blad etc följer med den dyrare maskinen och så provar man och säger "vilken skillnad" tag samma stål och sätt i en 200kr:s maskin och det kommer märkas en skillnad, självklart kanske inte lika bra som den dyrare maskinen som kostar 1500kr men det kommer via hur stor betydelse stålen /bladen har.
Tag en borr från den burken som kostar 49kr och sätt i den dyrare maskinen och det kommer bli fula hål.
Vill man köpa billigt så är det bäst att köpa dyra verktyg på rea när det är tex 50 %
Som sagt att snåla på stålen är som att köpa en dyr och snabb eller säker bil för dyra pengar och sen snåla i på däcken, dåligt grepp, dåligt fäste.
Bosch har skill, Dewalt Black & Decker, AEG har sitt Roybi m.m.
Oavsett märke så kan billiga verktyg kan göra jobbet, men snåla inte på borrstål, sågblad etc.
Tag några borr från hilti, bosch, dewalt etc och sätt i en 200kr maskin och se vilken skillnad det är mot den där burken man köper 30 borr för 49kr.
Väldigt vanligt att borrar, blad etc följer med den dyrare maskinen och så provar man och säger "vilken skillnad" tag samma stål och sätt i en 200kr:s maskin och det kommer märkas en skillnad, självklart kanske inte lika bra som den dyrare maskinen som kostar 1500kr men det kommer via hur stor betydelse stålen /bladen har.
Tag en borr från den burken som kostar 49kr och sätt i den dyrare maskinen och det kommer bli fula hål.
Vill man köpa billigt så är det bäst att köpa dyra verktyg på rea när det är tex 50 %
Som sagt att snåla på stålen är som att köpa en dyr och snabb eller säker bil för dyra pengar och sen snåla i på däcken, dåligt grepp, dåligt fäste.
Redigerat:
Har verkligen AEG och Ryobi något mer gemensamt än att TTI äger dom?Andy78 skrev:
Sedan är det väl Black & Decker som äger Dewalt om jag minns rätt.
B&D förvärvade DeWalt eftersom de inte hade någon del alls av proffsmarknaden. Eftersom proffsen inte vill ha samma verktyg som gördetsjälvarna visste B&D att det var mer eller mindre lönlöst att försöka slå sig in där med sitt eget varumärke.
Kruxet nu är att B&D inte kan hålla fingrarna i styr, utan nu prånglar ut dewalt verktyg riktade mot konsumentsegmentet. Framförallt skruvdragare.
Kruxet nu är att B&D inte kan hålla fingrarna i styr, utan nu prånglar ut dewalt verktyg riktade mot konsumentsegmentet. Framförallt skruvdragare.
Har lite ytligt tittat på om man kan se vilka blad etc. är bra kvalitet eller dålig, men det är inte så enkelt att kunna se det okulärt enbart. Förutom materialet i sig, så är härdning anlöpning etc. nog avgörande och det upptäcks först vid praktiska prov. Så kontenta av detta är att man får prova sig fram men även ta intryck av andras testande. Det finns en Holländsk firma (har inte namnet i minnet nu) som säljer verktyg till multimashiner till bra priser. Men man får nog göra en testbeställning om de är samma kvalitet som Bosch eller det skräp som Jula säljer. Jag köpte jula sågblad, som skulle tåla trä/metall. Men tänderna rök efter några spikar. Visserligen vet jag att det jobb jag gör ofta skiljer vetet från agnarna, det är tufft för klingor/blad. Jag sågar isär pallmellanlägg, spikarna är böjda in i träet å försöker man bända med kofot eller hammare så går oftast träet sönder och kan inte återanvändas, då kommer multimashinernas tunna klinga in å kan kapa spikarna. Tigersåg går oxå men bladet är tjockare.
Julas köper jag ogärna igen, men ekonomisk som man vill vara så letrar man efter nån tillverkare som har likvärdig kvalitet som Bosch men billigare. Tigersågblad har jag snöat in på Milwaukee "the ax" rivningsblad.
De gör även fina tigersågar men har själv bara nåt lågpris noname från Tyskland. Men om det blir dags för tuffare rivningar, får man nog titta om det skall läggas pengar på nåt med högre kvalite.
Julas köper jag ogärna igen, men ekonomisk som man vill vara så letrar man efter nån tillverkare som har likvärdig kvalitet som Bosch men billigare. Tigersågblad har jag snöat in på Milwaukee "the ax" rivningsblad.
De gör även fina tigersågar men har själv bara nåt lågpris noname från Tyskland. Men om det blir dags för tuffare rivningar, får man nog titta om det skall läggas pengar på nåt med högre kvalite.
Tack för tipset, skall testa dom vid tillfälle. Sen spikar är ju tuffa generellt, bla det problemet de kan krascha tigersågtänder, har Milwaukee, ja kanske andra gjort en speciell slipning/geometri vid tänderna att undvika att de bryts
av, just denna "the ax" har denna geometri, som en extra slipning efter tanden.
Jag har inte tittat runt ännu bland alla olika trådar, men hoppas de som för verktygsdebatt om olika märken o kvalite o vad som är värt att betala, hoppas jag är ödmjuka med varandra. Dels är det ju plånboken som alltis som i slutänden bestämmer. Hur mycket man kan lägga på ett enskilt verktyg, Det finns en hel arsenal av olika verktyg
som erbjuds. Nu är det nog ibland så att de som har detta som en hobby, så vill man nog ha med bra kvalite. Ibland snöar man in på ett märke, av "ideologiska" eller praktiska skäl. Det kan nog bli lite som vilket fotbollslag man hejar på. Själv har jag nog en situation som flera har, alltså en samling av verktyg av olika pris o kvalite. Kraven kanske stiger med ökat intresse och erfarenhet. Själv tyckte/trodde jag mej vara insnöad på Blå Bosch batteriverktyg, dels 10,8v för att där fanns multiverktyget o en liten behändig tigersåg. Sen 18 v serien där det finns lite starkare verktyg.
När det nu var dags för enslagskruvdragare, så föll tanken naturligt på en tillblå Bosch en GDX slagskruvdragare, som har en ny chuck med både fyrkant 1/2 tums utvändig fattning å 1/4 invändig sexkant. Men jag skippar nog detta, dels för min besvikelse över Bosch i sveriges amatörmässiga stab, hade nog trott det skulle varsa dels kunnigare personal, dels ödmjukare gentemot kunden. I alla fall jag vart lite dåligt bemött. Det var så att jag fick upp ögonen att assynkrona motorer (kolborstlösa) dykt upp på markanden, Hitachi, Makita o De walt har kommit med såna, så jag vill höra vad stora Bosch har i sina planer, men icke nåt, på kort sikt. De nya motorerna är troligen framtiden, delas genom bättre performance o mindre strömförluster etc. Så lite pissed off, köper jag nog Makitas nya BTD147 18v kolborstfri slagskruvdragare. Dyra saker, ca 3600 bara för mashinen, sen skall man ha ett par batterier o snabbladdare. Lite dumt med olika system, kan tänkas, men lithium ion batterier håller bättre än tidigare
batteriversioner. ÄVen om jag är novis vad det gäller slagskruvdragare, så där tar jag gärna tips o kommentarer.
Vad jag vet är de väsnas mycket mer som minuspost, men på den positiva sidan så är de mer effektiva. Ska ev. sätta ihop ett 72 m2 garage i lösvirke nästa år, plus en ca 60 m2 utbyggnad, jag en 15 m2 frigga finns med i planerna, å dagens snickare skruvar reglar tvärslåar etc. mer än tidigare, hammaren vilar till o från. Ja en mashin som skall användas ofta bör nog vara så lätt som möjligt, i alla fall om man inte är nån atletisk typ som är okänslig
för allehanda tunga saker. Jag kan se framför mig, 2,5 m väggreglar, så skall skruvdragarn upp över huvudhöjd ofta, ja lite var stans. Sen vet jag av erfarenhet så rätt arbetshöjd/ställning kanske man inte alltid har, då ska man sträcka sig lite extra ibland. Hörde av en proffssnickare att de slet ut ca 2 skruvdragare per år. Dessa sa de ofta valde mellan Hitachi o Makita. Ja, det finns säkert snickare som förespråkar alla andra kvalitetsmärken också.
Boschen 18voltaren är en slagskruvdragar borrmashin, så jag tänkte borrjobb får denna mashin vara i tjänst för
sen skruvjobben Makitan (vikt ca 1,3 kg-1,5kg beroende på batteri).
Har andra mashiner med sladd, men det får bli en annat diskussion. Förresten, de nya batterierna lithium ion med typ 4ah istället för 3 ah, kan i vissa lägen till o med vara några gram lättare än föregångaren. Det jag forskat ur är att isolermaterialen/separator mellan cellerna etc. har blivit tunnare så det finns mer plats för de strömförande materialen anod, kathod, Tydligen kan det till o med bli lite lättare. Vill bara höja ett varningens finger, frågar man om dylika tekniska saker, får man ofta okvalificerade svar, lite som begagnat bilförsäljare e dyl. tyvärr.
Detta om detta, kan bara tillägga att det finns många hobbies som kostar kulor, jakt, flugfiske, hästar etc. etc.
Så man behöver inte känna sig ovanlig. Sen vill jag tillägga, hur fina verktyg man än har, så är det den kunskap o känsla hos den som står bakom verktyget som i regel är avgörande för ett gott resultat. Sen lite som Dala i lama, ödmjukhet är klädsamt, att respektera alla oavsett om vi valt olika vägar o syn på vad som man vill uppnå.
Ingen sitter på åsikter som är det enda rätta, vi ska försöka försåt varandra, istället för att försöka missförstå.
Nog om filsofi, över till verktygen istället....
av, just denna "the ax" har denna geometri, som en extra slipning efter tanden.
Jag har inte tittat runt ännu bland alla olika trådar, men hoppas de som för verktygsdebatt om olika märken o kvalite o vad som är värt att betala, hoppas jag är ödmjuka med varandra. Dels är det ju plånboken som alltis som i slutänden bestämmer. Hur mycket man kan lägga på ett enskilt verktyg, Det finns en hel arsenal av olika verktyg
som erbjuds. Nu är det nog ibland så att de som har detta som en hobby, så vill man nog ha med bra kvalite. Ibland snöar man in på ett märke, av "ideologiska" eller praktiska skäl. Det kan nog bli lite som vilket fotbollslag man hejar på. Själv har jag nog en situation som flera har, alltså en samling av verktyg av olika pris o kvalite. Kraven kanske stiger med ökat intresse och erfarenhet. Själv tyckte/trodde jag mej vara insnöad på Blå Bosch batteriverktyg, dels 10,8v för att där fanns multiverktyget o en liten behändig tigersåg. Sen 18 v serien där det finns lite starkare verktyg.
När det nu var dags för enslagskruvdragare, så föll tanken naturligt på en tillblå Bosch en GDX slagskruvdragare, som har en ny chuck med både fyrkant 1/2 tums utvändig fattning å 1/4 invändig sexkant. Men jag skippar nog detta, dels för min besvikelse över Bosch i sveriges amatörmässiga stab, hade nog trott det skulle varsa dels kunnigare personal, dels ödmjukare gentemot kunden. I alla fall jag vart lite dåligt bemött. Det var så att jag fick upp ögonen att assynkrona motorer (kolborstlösa) dykt upp på markanden, Hitachi, Makita o De walt har kommit med såna, så jag vill höra vad stora Bosch har i sina planer, men icke nåt, på kort sikt. De nya motorerna är troligen framtiden, delas genom bättre performance o mindre strömförluster etc. Så lite pissed off, köper jag nog Makitas nya BTD147 18v kolborstfri slagskruvdragare. Dyra saker, ca 3600 bara för mashinen, sen skall man ha ett par batterier o snabbladdare. Lite dumt med olika system, kan tänkas, men lithium ion batterier håller bättre än tidigare
batteriversioner. ÄVen om jag är novis vad det gäller slagskruvdragare, så där tar jag gärna tips o kommentarer.
Vad jag vet är de väsnas mycket mer som minuspost, men på den positiva sidan så är de mer effektiva. Ska ev. sätta ihop ett 72 m2 garage i lösvirke nästa år, plus en ca 60 m2 utbyggnad, jag en 15 m2 frigga finns med i planerna, å dagens snickare skruvar reglar tvärslåar etc. mer än tidigare, hammaren vilar till o från. Ja en mashin som skall användas ofta bör nog vara så lätt som möjligt, i alla fall om man inte är nån atletisk typ som är okänslig
för allehanda tunga saker. Jag kan se framför mig, 2,5 m väggreglar, så skall skruvdragarn upp över huvudhöjd ofta, ja lite var stans. Sen vet jag av erfarenhet så rätt arbetshöjd/ställning kanske man inte alltid har, då ska man sträcka sig lite extra ibland. Hörde av en proffssnickare att de slet ut ca 2 skruvdragare per år. Dessa sa de ofta valde mellan Hitachi o Makita. Ja, det finns säkert snickare som förespråkar alla andra kvalitetsmärken också.
Boschen 18voltaren är en slagskruvdragar borrmashin, så jag tänkte borrjobb får denna mashin vara i tjänst för
sen skruvjobben Makitan (vikt ca 1,3 kg-1,5kg beroende på batteri).
Har andra mashiner med sladd, men det får bli en annat diskussion. Förresten, de nya batterierna lithium ion med typ 4ah istället för 3 ah, kan i vissa lägen till o med vara några gram lättare än föregångaren. Det jag forskat ur är att isolermaterialen/separator mellan cellerna etc. har blivit tunnare så det finns mer plats för de strömförande materialen anod, kathod, Tydligen kan det till o med bli lite lättare. Vill bara höja ett varningens finger, frågar man om dylika tekniska saker, får man ofta okvalificerade svar, lite som begagnat bilförsäljare e dyl. tyvärr.
Detta om detta, kan bara tillägga att det finns många hobbies som kostar kulor, jakt, flugfiske, hästar etc. etc.
Så man behöver inte känna sig ovanlig. Sen vill jag tillägga, hur fina verktyg man än har, så är det den kunskap o känsla hos den som står bakom verktyget som i regel är avgörande för ett gott resultat. Sen lite som Dala i lama, ödmjukhet är klädsamt, att respektera alla oavsett om vi valt olika vägar o syn på vad som man vill uppnå.
Ingen sitter på åsikter som är det enda rätta, vi ska försöka försåt varandra, istället för att försöka missförstå.
Nog om filsofi, över till verktygen istället....
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
<XXXX>-tool ersätter oftast verktyget, men inte förstört material. Ej heller förstört humör. Mina favoritlågprismärken är Biltema och Tradera. Biltema har ofta maskiner som är klumpiga och väger mer men oftast gör jobbet. Tradera har märken som Hilti, Festool, Bosch m m som kan köpas beg för en rimlig penning. Mina Hilti dragare ser ut som skit, en av dom ryker ut ventilationsöppningarna om den stått länge, men den vrider chucken utan att tveka!
Mina beg proffsverktyg (dragare, motorsåg, distansmätare, laser) som jag köpt på Tradera har levererat väl till en kostnad som ligger i nivå med Bruksbo. Så jag hoppas fler lågprisnissar vågar prova beg.
/Anders
Mina beg proffsverktyg (dragare, motorsåg, distansmätare, laser) som jag köpt på Tradera har levererat väl till en kostnad som ligger i nivå med Bruksbo. Så jag hoppas fler lågprisnissar vågar prova beg.
/Anders