Appropå dyre verktyg deta festtool tester var lite kul ändå om än extremt.
http://www.youtube.com/watch?v=-bZ4yrpTcjw&feature=related
Angående att den ryker ur ventilationshålen, har en skruvdragare som gör så, visade sig när jag kom hem med den efter köp från tradera, den går igång och det kommer efter ca 2 minuter om man kör den i luften.
Försöker luska i vad det kan bero på tror ej på kortis eftersom batteriet ej blir varmt, kan de vara slitna kolborstar i motorn?
http://www.youtube.com/watch?v=-bZ4yrpTcjw&feature=related
Angående att den ryker ur ventilationshålen, har en skruvdragare som gör så, visade sig när jag kom hem med den efter köp från tradera, den går igång och det kommer efter ca 2 minuter om man kör den i luften.
Försöker luska i vad det kan bero på tror ej på kortis eftersom batteriet ej blir varmt, kan de vara slitna kolborstar i motorn?
Biltema.
Deras lågprismaskiner (både el och tryckluft) håller hög standard. Spikpistolerna har jag plågat med 10 000-tals spik utan ett enda problem. Biltemas borrhammare har jag kört i regn och rusk och inte vårdat det minst, funkar utmärkt fortfarande. Deras maskiner är fula, babyblå och plastiga men de fungerar väldigt bra.
Julas, Rustas och ÖB:s lågprismärken är junk...
Deras lågprismaskiner (både el och tryckluft) håller hög standard. Spikpistolerna har jag plågat med 10 000-tals spik utan ett enda problem. Biltemas borrhammare har jag kört i regn och rusk och inte vårdat det minst, funkar utmärkt fortfarande. Deras maskiner är fula, babyblå och plastiga men de fungerar väldigt bra.
Julas, Rustas och ÖB:s lågprismärken är junk...
Där har du fel angåendeGruvberget skrev:Biltema.
Deras lågprismaskiner (både el och tryckluft) håller hög standard. Spikpistolerna har jag plågat med 10 000-tals spik utan ett enda problem. Biltemas borrhammare har jag kört i regn och rusk och inte vårdat det minst, funkar utmärkt fortfarande. Deras maskiner är fula, babyblå och plastiga men de fungerar väldigt bra.
Julas, Rustas och ÖB:s lågprismärken är junk...![]()
Deras slagborrmaskiner tex, var exakt lika i spec och form endast gjuten i annan färg.
Jag måste säga att den har hållit otroligt bra.
Synd att den här tråden som säkert var ärligt medad från början också snabbt urartade till det vanliga svamlet och skrytet. Borde ju modereras hårdare så folk i så fall höll sig till trådens ämne.
Det är iofs förståeligt om man kommer med tummen mitt i handen från en östermalmslägenhet och ska börja renovera hus att man har sönder verktyg så fort man startar dom. Då passar nog de dyra märkena. Har man däremot lite teknisk och praktisk bakgrund så klarar man att hantera också billigare hjälpmedel i många fall.
Att köpa stöldgods på Tradera och Blocket för att se ut som en hantverkare är väl ett rätt tveksamt tillvägagångssätt också. Får tjuvarna ingen avsättning blir det färre stölder.
Tillhör de som använder både billiga och dyra verktyg men saker blir ju i praktiken på det här sättet helt omöjliga att diskutera.
Skrytet har man ju redan läst tusen gånger så det är ju ingen nyhet som måste upprepas om och om igen.
Det är iofs förståeligt om man kommer med tummen mitt i handen från en östermalmslägenhet och ska börja renovera hus att man har sönder verktyg så fort man startar dom. Då passar nog de dyra märkena. Har man däremot lite teknisk och praktisk bakgrund så klarar man att hantera också billigare hjälpmedel i många fall.
Att köpa stöldgods på Tradera och Blocket för att se ut som en hantverkare är väl ett rätt tveksamt tillvägagångssätt också. Får tjuvarna ingen avsättning blir det färre stölder.
Tillhör de som använder både billiga och dyra verktyg men saker blir ju i praktiken på det här sättet helt omöjliga att diskutera.
Skrytet har man ju redan läst tusen gånger så det är ju ingen nyhet som måste upprepas om och om igen.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Ang. Biltema.
Jag handlade för några år sedan en sticksåg där, mitt kriterie för att köpa just på Biltema var att jag ville ha en med snabbfäste för bladet, vilket de just då var ensamma om vad gäller billighetsmärken, Det var mitt absolut sämsta verktygsköp.
Visst gick det att lossa bladet med en vridning på en spak. Loss kom det men därmed inte sagt att det gick att ta bort, till slut var det bara hovtång och rejält med våld som gällde.
Maskinen sågade otroligt snett, skulle man följa en rak linje så fick man vrida maskinen ca 20 - 30 grader mot linjen, men då böjde sig istället bladet så att snittet blev snett genom materialet istället. Fullkomligt värdelös maskin. Jag reklamerade den efter första försöket, Fick en ny som var lika dålig, orkade inte åka och reklamera den också.
Jag handlade för några år sedan en sticksåg där, mitt kriterie för att köpa just på Biltema var att jag ville ha en med snabbfäste för bladet, vilket de just då var ensamma om vad gäller billighetsmärken, Det var mitt absolut sämsta verktygsköp.
Visst gick det att lossa bladet med en vridning på en spak. Loss kom det men därmed inte sagt att det gick att ta bort, till slut var det bara hovtång och rejält med våld som gällde.
Maskinen sågade otroligt snett, skulle man följa en rak linje så fick man vrida maskinen ca 20 - 30 grader mot linjen, men då böjde sig istället bladet så att snittet blev snett genom materialet istället. Fullkomligt värdelös maskin. Jag reklamerade den efter första försöket, Fick en ny som var lika dålig, orkade inte åka och reklamera den också.
Produkter som diskuteras: "hovtång"
Hovtänger
Hovtänger är specialverktyg som används av hovslagare och djurägare för att trimma och underhålla hovar på hästar och andra hovbärande djur. De är utformade för att klippa genom den hårda keratin som hovarna består av, vilket kräver en
Läs mer
Min sticksåg från Biltema sågar rätt krokigt den också. Slår man på lasern och följer den så sågar maskinen helt enkelt inte åt samma håll. Dessutom gick det väldigt lätt att vrida sönder gängorna på fästet till bladet.
Fyllde sin funktion som instegsmodell när man var ny på det här med huspulande och inte riktigt visste vilka verktyg man skulle använda mest, men är det ett verktyg jag skulle skaffa bättre så vore det sticksågen.
Däremot funkar min skruvdragare från Biltema utan problem, fast jag använder magnetbits så jag har inte behövt skruva så mycket på fästet.
Fyllde sin funktion som instegsmodell när man var ny på det här med huspulande och inte riktigt visste vilka verktyg man skulle använda mest, men är det ett verktyg jag skulle skaffa bättre så vore det sticksågen.
Däremot funkar min skruvdragare från Biltema utan problem, fast jag använder magnetbits så jag har inte behövt skruva så mycket på fästet.
Men nu får du ge dig!johanpelle skrev:Synd att den här tråden som säkert var ärligt medad från början också snabbt urartade till det vanliga svamlet och skrytet. Borde ju modereras hårdare så folk i så fall höll sig till trådens ämne.
Det är iofs förståeligt om man kommer med tummen mitt i handen från en östermalmslägenhet och ska börja renovera hus att man har sönder verktyg så fort man startar dom. Då passar nog de dyra märkena. Har man däremot lite teknisk och praktisk bakgrund så klarar man att hantera också billigare hjälpmedel i många fall.
Att köpa stöldgods på Tradera och Blocket för att se ut som en hantverkare är väl ett rätt tveksamt tillvägagångssätt också. Får tjuvarna ingen avsättning blir det färre stölder.
Tillhör de som använder både billiga och dyra verktyg men saker blir ju i praktiken på det här sättet helt omöjliga att diskutera.
Skrytet har man ju redan läst tusen gånger så det är ju ingen nyhet som måste upprepas om och om igen.
Tråden ger massor med synpunkter på vad folk har för erfarenheter av olika lågprismärken. Hur detta blir till skryt och stöldgods är nog bara något som enbart finns i din skalle.
Många minns ju fortfarande ditt senaste inlägg i verktygstråden där du dissade folk som försökte hålla bort förfalskningar från tex Tradera.
http://www.byggahus.se/forum/verkty...rning-misstankta-annonser-91.html#post1532015
Redigerat av moderator:
Jag kanske skulle ha varit tydligare och inte så generell rörande Biltema. Det handlar förstås om hur mycket man använder maskinerna och till vad, skruvdragare, sticksåg, tigersåg, cirkelsåg o dyl är sådant som jag föredrar proffsmaskiner till, just för att de kräver precision och/ eller hög kvalitet i övrigt eftersom det är en hel del påfrestningar. Sticksåg verkar vara känsligt, har förbrukat 3 st lågprismaskiner och numera har jag en Bosch blå som fungerar oklanderligt, så där tror jag säkert att Biltemas inte heller håller någon vidare hög standard.hempularen skrev:
Men om jag begränsar mig till Biltemas tryckluftsgrejor så kan jag lovprisa dessa och jämför man med Julas Meec så håller Biltemas tryckluftsverktyg faktiskt högre kvalitet. Så får jag välja bland lågprismärkena så landar jag personligen bland Biltemas grejor.
Clas Ohlson och Coop har svajat så otroligt mycket med sina egna "brands" och bytt både namn och tillverkare flera gånger och dessutom är de inte så där sanslöst billiga.
Gruvberget eller nån. 2 frågor om kompressorer
Lågpris eller?
1. Tänker förr eller senare inköpa en kompressor som är givet
I garage kanske, vad har ni eventuellt haft för nytta av en sån förutom blåsa o pumpa i form av mashiner etc?
2. Vilken kompressor skulle ni rekommendera?
Ser att både jula o biltema har kompresdorer för ca
2300-3000 med 300 minutliter sån där 2 cylinders v kompresdor.
Även om jag just nu ska blåsa rent verktyg etc. Från smuts, först tänkte jag en billig för 1000,
'
men när ev. Garaget står där om ett år, är väl en sån liten inget
för mutterdragare etc. Det förstår jag, så man kanske ska
finna de extrapengarna i plånboken å köpa den större.
Lågpris eller?
1. Tänker förr eller senare inköpa en kompressor som är givet
I garage kanske, vad har ni eventuellt haft för nytta av en sån förutom blåsa o pumpa i form av mashiner etc?
2. Vilken kompressor skulle ni rekommendera?
Ser att både jula o biltema har kompresdorer för ca
2300-3000 med 300 minutliter sån där 2 cylinders v kompresdor.
Även om jag just nu ska blåsa rent verktyg etc. Från smuts, först tänkte jag en billig för 1000,
'
men när ev. Garaget står där om ett år, är väl en sån liten inget
för mutterdragare etc. Det förstår jag, så man kanske ska
finna de extrapengarna i plånboken å köpa den större.
Innans kväller får jag tacka Nimajneb för repliken. Vill även jag gå i svarsmål om vad som skulle kunna vara skryt eller ej. Ofta kan det nog vara människor som mår dåligt som retar sig på andra, men då är problemet att söka hos personen själv. Inser det är lätt att missförstå ibland. Men ett exempel, kan vara typ mej, man har gjort en klassresaså från att ha levt fattigt, så via It decennier kommit på fötter, så det är klart man personligen uppskattar o är barnsligt glad att kunna handla fina verktyg om nu intresset är sådant. Bra att ha fötterna på korden å veta var man kommer ifrån.Verktyg behöver inte vara stulna för att de begnat är billiga. En kvlitetsfirma jag tidigare arbetst på fick vi köpa verktyg till husbehov till nettopris, själklart fick man verktyg man rljest inte haft råd med. Slutet på 80 talet o början på 90 talet var jag verksam till o från i Tyskland, vissa verktyg ofta kvalitetsmärken kostade bara 1/3 av priset i sverige, nu är drt iofs en annan prisbild. Men fortfarande en viss skillnad. Så i alla fall jag ger ett ärligt sken å var barnsligt lycklig över ett verktyg, inget skryt, i alla fall aldrig mitt uppsåt. En elu kapp/cirkelsåg har varit till glädje från 1988 tills idag!
25 år å säkert minst 5 år till. Men det finns lågprisverktyg kvar i min låda, min första b&d elborrmashin helt i metall o glidlager kostade 78 kr, det var i alla fall Järnias billigaste, mer hade jag inte råd med. Visst har den gett en smisk i ansiktet förr, de hade ju ingen steglös kontakt utan full fart framåt... Som sagt klassresan kandke inte varasr för evigt nu svårt sjuk väntandes på behandlingar så är plånboken tunnare igen, men likväl är intresset för kvalitetsverktyg kvar.
Ser Festool ör ett känsligt ämne, likväldkall jag nog förr eller senare ha en Festool sänksåg i lådan. Deras styrskena eller cloone protool ska jag konvertera till min lilla cirkelsåg o min överfräs de har ett bra systemyänk.
Ts55 är state of the art, det tror jag de flesta anser. Snuskigt dyra är alla deras grejer. Men varför inte kopiera bra ideer? Festools idee att dammsugaren startas med mashinen å stängs av med en fördröjning är bra. Jag vill inte köpa deras dyra dammsugare, så jag skall addera lite elektronik till ett grenuttag som relä mässigt släpper fram el. Så kan vilken lågpris dammdugare som helst fungera som Festools. Nu kanske vän av ordning påpekar at CO o Biltema o Jula har lågprisgrovdammsugare med mashinuttag, men de har ofta en gräns på runt 1400w, starka masiner fungerar inte via detta. Slutligen förhoppningsvis skall man vara tillbaks på banan igen , jag kommer definitivt att uppskatta fina grejor å inte ta dem för givna. Hoppas nu inte detta tolkas som skryt, men what the heck då må det vara hänt.
25 år å säkert minst 5 år till. Men det finns lågprisverktyg kvar i min låda, min första b&d elborrmashin helt i metall o glidlager kostade 78 kr, det var i alla fall Järnias billigaste, mer hade jag inte råd med. Visst har den gett en smisk i ansiktet förr, de hade ju ingen steglös kontakt utan full fart framåt... Som sagt klassresan kandke inte varasr för evigt nu svårt sjuk väntandes på behandlingar så är plånboken tunnare igen, men likväl är intresset för kvalitetsverktyg kvar.
Ser Festool ör ett känsligt ämne, likväldkall jag nog förr eller senare ha en Festool sänksåg i lådan. Deras styrskena eller cloone protool ska jag konvertera till min lilla cirkelsåg o min överfräs de har ett bra systemyänk.
Ts55 är state of the art, det tror jag de flesta anser. Snuskigt dyra är alla deras grejer. Men varför inte kopiera bra ideer? Festools idee att dammsugaren startas med mashinen å stängs av med en fördröjning är bra. Jag vill inte köpa deras dyra dammsugare, så jag skall addera lite elektronik till ett grenuttag som relä mässigt släpper fram el. Så kan vilken lågpris dammdugare som helst fungera som Festools. Nu kanske vän av ordning påpekar at CO o Biltema o Jula har lågprisgrovdammsugare med mashinuttag, men de har ofta en gräns på runt 1400w, starka masiner fungerar inte via detta. Slutligen förhoppningsvis skall man vara tillbaks på banan igen , jag kommer definitivt att uppskatta fina grejor å inte ta dem för givna. Hoppas nu inte detta tolkas som skryt, men what the heck då må det vara hänt.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Jag skrev rätt tydligt att det ryker ur ventöppningarna på en av maskinerna. Är detta skryt? Bor för övrigt i Biskopsgården i GBG och ej på Östermalm. Dessutom har jag även Biltema, Millarco och annat skit. En av mina Hilti är sammansatt från en maskin som hade avslagen avtryckare och en annan med hel avtryckare men bränd motor. Jag fixar dealen eftersom jag kan meka själv. Men dessa grejor är osäljbara utanför Tradera.
Kanske skall förklara: Vi tar en skruvdragare. Ett proffsverktyg skall kosta 5000 och hålla 500 timmar. Det blir 10 kr / h. För amatören tar man sedan fram en grön modell som skall hålla för att bygga en veranda, säg 50 timmar. Svensson kan pressas på 1500 kr. Det blir 30 kr / h. När vår tänkte proffshantverkare märker att maskinen börjar lukta illa eller ryka säljer han den på Blocket eller Tradera.
Då har den kanske 50 timmar kvar, dvs 10% OM MAN KAN SKÖTA DEN. Dvs dra skruv, ej blanda betong. Om man då köper maskinen för 1000 kr får man en timkostnad på 20 kr, dvs lägre än för den gröna maskinen. Nu hittar jag på siffrorna men proffsverktyg har klart lägre kostnad per timme än amatörverktyg om man använder dom mycket. Annars skulle nämligen proffsen köpa amatörverktyg.
Sedan finns det konkurser. Misstänker att de flesta konkursförvaltare har en timpenning som gör att kränga beg verktyg på Tradera äter upp det eventuelle värdet. Då gör man som bilhandlare, man ringer sin fixare, som köper allting i parti och sedan kränger det själv. Titta på KVD så ser ni, oftast större partier dock.
Sedan sa jag aldrig att jag köpte en ny TS55 i kartong för 1200 kr, det är en annan sak. När jag köper beggat proffskvalitet är det kraftigt slitna grejor, funkar dock utmärkt för mina behov, speciellt som jag gärna sliter isär grejorna på soffbordet och meckar en lördagskväll.
/Anders
Kanske skall förklara: Vi tar en skruvdragare. Ett proffsverktyg skall kosta 5000 och hålla 500 timmar. Det blir 10 kr / h. För amatören tar man sedan fram en grön modell som skall hålla för att bygga en veranda, säg 50 timmar. Svensson kan pressas på 1500 kr. Det blir 30 kr / h. När vår tänkte proffshantverkare märker att maskinen börjar lukta illa eller ryka säljer han den på Blocket eller Tradera.
Då har den kanske 50 timmar kvar, dvs 10% OM MAN KAN SKÖTA DEN. Dvs dra skruv, ej blanda betong. Om man då köper maskinen för 1000 kr får man en timkostnad på 20 kr, dvs lägre än för den gröna maskinen. Nu hittar jag på siffrorna men proffsverktyg har klart lägre kostnad per timme än amatörverktyg om man använder dom mycket. Annars skulle nämligen proffsen köpa amatörverktyg.
Sedan finns det konkurser. Misstänker att de flesta konkursförvaltare har en timpenning som gör att kränga beg verktyg på Tradera äter upp det eventuelle värdet. Då gör man som bilhandlare, man ringer sin fixare, som köper allting i parti och sedan kränger det själv. Titta på KVD så ser ni, oftast större partier dock.
Sedan sa jag aldrig att jag köpte en ny TS55 i kartong för 1200 kr, det är en annan sak. När jag köper beggat proffskvalitet är det kraftigt slitna grejor, funkar dock utmärkt för mina behov, speciellt som jag gärna sliter isär grejorna på soffbordet och meckar en lördagskväll.
/Anders
Jag måste hålla med dig att mycket av det som sälja på tradera ebay är utjänt gammalt skit, det är därför det säljs det sälja inte pga "det vart några över" kan man inte meka själv så lönar det sig inte att reparera.
Angående grön bosch 50 h en altan så är den jämförelsen lite taget ut luften.
Tag tex Chriss ow sweden här på forumet hans gröna dragare den har garanterat gått 50 h ett antal ggr om.
Det beror väl lite på vad man gör med sina verktyg.
Angående grön bosch 50 h en altan så är den jämförelsen lite taget ut luften.
Tag tex Chriss ow sweden här på forumet hans gröna dragare den har garanterat gått 50 h ett antal ggr om.
Det beror väl lite på vad man gör med sina verktyg.
Svar på Elu:s kompressorfråga:
Massor av nytta
främst till spikpistoler, men också sprutmålning, plåtnibbler, rostskydda bilar, givetvis mutterdragare (mutterdragaren är en 399 kr från ÖoB faktiskt, den funkar utmärkt efter snart 10 år, men så går den också bara höst och vår...) Jag har en urgammal Atlas Copco kompressor och vet inte alls vad den kan prestera, men en stor fet tank är minst lika viktig som flödet. Tycker du ska satsa på den största maskinen som Jula eller Biltema har. Det är helt OK maskiner, har en 999 kr från Biltema men den duger bara till små dyckertpistoler, knappt för renblåsning (max 1 minut fritt flöde, sen tappar den tryck)
Vet att det svider i plånboken, men desto större kompressor, ju manligare är man
nejdå, en stor kompressor kan man växa i, medan en liten maskin har väldigt begränsad nytta. Tryckluftsverktyg är billiga och smidiga och har lösningar som sällan finns hos de elektriska verktygen, så du kommer inte att ångra en stor maskin.
Massor av nytta
Vet att det svider i plånboken, men desto större kompressor, ju manligare är man
Med risk att sticka huvudet i ett getingbo och bli stungen så vill jag ändå kommentera den pinne om skryt om dyra verktyg som han Johanpelle har kastat in i brasan här och som också väckt lite ont blod.
Jag har läst många trådar om verktyg här på forumet tidigare och har inte kunnat undgå att notera att det är påfallande vanligt i diskussioner och frågor om lågprisverktyg att svaret blir "dom är kassa, jag köpte festool/makita/bosch (eller vad det nu är för dyrare märke) och det tycker jag du också ska göra".
Jag skulle väl inte kalla det skryt men för att prata i På Minuten-termer så tror jag att det hade renderat en protest för "kraftig avvikelse från ämnet".
Det är nog inte mycket hjälp för någon som är inriktad på lågprisverktyg med de självklara begränsningar dom har att få svaret "köp dyrt" när man vill ha en bedömning mellan olika lågprismärken, som också är den här trådens intention. I första inlägget står "Alltför ofta fastnar diskussioner i att "ju dyrare destå bättre" eller "lägg på en tusing o köp....". Nu tycket jag inte att just den här tråden är något exempel på avvikelse från ämnet.
Om jag behöver låt säga 5-7 maskiner och ska använda dom max 3-4 ggr per år för enklare jobb så kan då i alla fall inte jag motivera mej att köpa verktyg för 15-20.000 (ca 3000 per styck) när jag istället kan komma undan med 2500-3500 spänn (ca 500 per stycket). Nog är det kul med maskiner och verktyg men inte så kul.
Sen kan det ju finnas lågprisskit som inte ens klarar av att den används en gång men det är väl sådan information jag då vill ha. Men det betyder ju inte att jag måste snäppa upp till 3000 kronors-maskiner direkt.
Jag har läst många trådar om verktyg här på forumet tidigare och har inte kunnat undgå att notera att det är påfallande vanligt i diskussioner och frågor om lågprisverktyg att svaret blir "dom är kassa, jag köpte festool/makita/bosch (eller vad det nu är för dyrare märke) och det tycker jag du också ska göra".
Jag skulle väl inte kalla det skryt men för att prata i På Minuten-termer så tror jag att det hade renderat en protest för "kraftig avvikelse från ämnet".
Det är nog inte mycket hjälp för någon som är inriktad på lågprisverktyg med de självklara begränsningar dom har att få svaret "köp dyrt" när man vill ha en bedömning mellan olika lågprismärken, som också är den här trådens intention. I första inlägget står "Alltför ofta fastnar diskussioner i att "ju dyrare destå bättre" eller "lägg på en tusing o köp....". Nu tycket jag inte att just den här tråden är något exempel på avvikelse från ämnet.
Om jag behöver låt säga 5-7 maskiner och ska använda dom max 3-4 ggr per år för enklare jobb så kan då i alla fall inte jag motivera mej att köpa verktyg för 15-20.000 (ca 3000 per styck) när jag istället kan komma undan med 2500-3500 spänn (ca 500 per stycket). Nog är det kul med maskiner och verktyg men inte så kul.
Sen kan det ju finnas lågprisskit som inte ens klarar av att den används en gång men det är väl sådan information jag då vill ha. Men det betyder ju inte att jag måste snäppa upp till 3000 kronors-maskiner direkt.
Redigerat:
