Ni som har en separat dusch bredvid ett badkar, vad har ni för golvbredd för duschen? Jag har 150 cm tillgängligt och funderar på ett 75 cm brett badkar vilket då skulle ge strax under 75 cm till duschen. Gör luften ovanför badkaret att duschen kan kännas rymlig ändå..?

Ritning av badrum med separat duschplats och bredvidliggande badkar, golvutsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Det går förstås bra att duscha i ett 70 cm brett utrymme precis som det går att duscha i ett 70 cm brett badkar, men direkt rymligt känns det väl inte eftersom man inte kan lyfta på benen för att tvåla in fötterna hur som helst.

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
@JonnyK Blev det något bygge? Lite nyfiken då vi står inför samma problem. Ett utrymme som är 145 cm brett där vi vill ha ett 70cm badkar bredvid dusch.
Mvh
//PO

P PO21 skrev:
@JonnyK Blev det något bygge? Lite nyfiken då vi står inför samma problem. Ett utrymme som är 145 cm brett där vi vill ha ett 70cm badkar bredvid dusch.
Mvh
//PO
Nej inte ännu, det har kommit annat mellan tyvärr. Men gör ni verklighet av dessa planer får ni gärna dela med er av hur det blev här i tråden. :)

Japps, will do. Vi har 165 cm åt andra hållet, så ev blir det ett 140cm långt badkar. Något av dessa blir det nästan säkert under september, efter tillträde. Återkommer med resultat
//PO

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
P PO21 skrev:
Japps, will do. Vi har 165 cm åt andra hållet, så ev blir det ett 140cm långt badkar. Något av dessa blir det nästan säkert under september, efter tillträde. Återkommer med resultat
//PO
Hur gick det för er? Nyfiken! Planerar utifrån liknande mått! Tack!

Krilleman
C CAJP skrev:
Hur gick det för er? Nyfiken! Planerar utifrån liknande mått! Tack!
Hej och välkommen till forumet @CAJP 👍👍

Ska du ha en glasvägg mellan badkar och dusch så kan det bli trångt med yta med endast 75cm.

En rekommendation är att alltid ha minst 80 men gärna 90 för duschhörna för att det ska kännas så rymligt så möjligt.

Krilleman Krilleman skrev:
Hej och välkommen till forumet @CAJP 👍👍

Ska du ha en glasvägg mellan badkar och dusch så kan det bli trångt med yta med endast 75cm.

En rekommendation är att alltid ha minst 80 men gärna 90 för duschhörna för att det ska kännas så rymligt så möjligt.
Hej,

Och tack för svar!

Badrummet är avlångt och ca 2 m brett. Min tanke är därför att innerst ha ett badkar , sedan en dusch utanför, och ytterst en duschvägg. Bad och duschutrymmet behöver därför inte skiljas av. Frågan är vilket djup jag bör räkna med för detta. Förstår att ju större djup, desto rymligare känsla, men samtidigt tar det ju yta från resten av badrummet, så därför ville jag gärna ha tankar var som känns "för tight", och vad som ev. känns "väldigt rymligt", för att förhoppningsvis kunna planera för åtminstone något mellanting. Jag tycker normalt att en dusch på 90cx90 är helt ok, men med tanke på att bredden är större, och badkaret endast är upp till max midjehöjd, så kanske det räcker med betydligt mindre för att det ändå skall kännas rymligt?

S
C CAJP skrev:
Hej,

Och tack för svar!

Badrummet är avlångt och ca 2 m brett. Min tanke är därför att innerst ha ett badkar , sedan en dusch utanför, och ytterst en duschvägg. Bad och duschutrymmet behöver därför inte skiljas av. Frågan är vilket djup jag bör räkna med för detta. Förstår att ju större djup, desto rymligare känsla, men samtidigt tar det ju yta från resten av badrummet, så därför ville jag gärna ha tankar var som känns "för tight", och vad som ev. känns "väldigt rymligt", för att förhoppningsvis kunna planera för åtminstone något mellanting. Jag tycker normalt att en dusch på 90cx90 är helt ok, men med tanke på att bredden är större, och badkaret endast är upp till max midjehöjd, så kanske det räcker med betydligt mindre för att det ändå skall kännas rymligt?
Vi har 75 cm brett badkar och duschdelen är 84 cm. Så 159 cm brett.
Det funkar bra att duscha eftersom det är fritt över badkaret.

• Badrum med duschdel och badkar; duschmunstycke ovanför glasvägg, bredvid ett modernt rektangulärt badkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S sinuslinus skrev:
Vi har 75 cm brett badkar och duschdelen är 84 cm. Så 159 cm brett.
Det funkar bra att duscha eftersom det är fritt över badkaret.
Tack för din input samt bild! Uppskattat 👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.