Ni som har en separat dusch bredvid ett badkar, vad har ni för golvbredd för duschen? Jag har 150 cm tillgängligt och funderar på ett 75 cm brett badkar vilket då skulle ge strax under 75 cm till duschen. Gör luften ovanför badkaret att duschen kan kännas rymlig ändå..?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Det går förstås bra att duscha i ett 70 cm brett utrymme precis som det går att duscha i ett 70 cm brett badkar, men direkt rymligt känns det väl inte eftersom man inte kan lyfta på benen för att tvåla in fötterna hur som helst.
Nej inte ännu, det har kommit annat mellan tyvärr. Men gör ni verklighet av dessa planer får ni gärna dela med er av hur det blev här i tråden.P PO21 skrev:
Hej och välkommen till forumet @CAJP 👍👍C CAJP skrev:
Ska du ha en glasvägg mellan badkar och dusch så kan det bli trångt med yta med endast 75cm.
En rekommendation är att alltid ha minst 80 men gärna 90 för duschhörna för att det ska kännas så rymligt så möjligt.
Hej,Krilleman skrev:
Och tack för svar!
Badrummet är avlångt och ca 2 m brett. Min tanke är därför att innerst ha ett badkar , sedan en dusch utanför, och ytterst en duschvägg. Bad och duschutrymmet behöver därför inte skiljas av. Frågan är vilket djup jag bör räkna med för detta. Förstår att ju större djup, desto rymligare känsla, men samtidigt tar det ju yta från resten av badrummet, så därför ville jag gärna ha tankar var som känns "för tight", och vad som ev. känns "väldigt rymligt", för att förhoppningsvis kunna planera för åtminstone något mellanting. Jag tycker normalt att en dusch på 90cx90 är helt ok, men med tanke på att bredden är större, och badkaret endast är upp till max midjehöjd, så kanske det räcker med betydligt mindre för att det ändå skall kännas rymligt?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 006 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 006 inlägg
Vi har 75 cm brett badkar och duschdelen är 84 cm. Så 159 cm brett.C CAJP skrev:Hej,
Och tack för svar!
Badrummet är avlångt och ca 2 m brett. Min tanke är därför att innerst ha ett badkar , sedan en dusch utanför, och ytterst en duschvägg. Bad och duschutrymmet behöver därför inte skiljas av. Frågan är vilket djup jag bör räkna med för detta. Förstår att ju större djup, desto rymligare känsla, men samtidigt tar det ju yta från resten av badrummet, så därför ville jag gärna ha tankar var som känns "för tight", och vad som ev. känns "väldigt rymligt", för att förhoppningsvis kunna planera för åtminstone något mellanting. Jag tycker normalt att en dusch på 90cx90 är helt ok, men med tanke på att bredden är större, och badkaret endast är upp till max midjehöjd, så kanske det räcker med betydligt mindre för att det ändå skall kännas rymligt?
Det funkar bra att duscha eftersom det är fritt över badkaret.
Klicka här för att svara