Hej,

Tack för all hjälp i tidigare trådar.

En av stenarna i fasadtegel har för något år sedan blivit skadat. Jag tänkte att vi skulle laga det. Är det någon som har tips på bruk eller liknande? Gärna i snarlik färg.

Jag tänkte först be en murare om hjälp men det känns som overkill på enbart den här skadan.

Tacksam för svar!

• Skadad sten i gult fasadtegel vid ett fönster, behöver lagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Vad vill du göra? Ska du laga tegelstenen med bruk och måla med färg, eller byta ut tegelstenen mot en som du har i handen, eller kan köpa?
Låt det bara vara, vad du än gör kommer det se sämre ut efter.

Tänkte primärt laga. Är precis vid matplatsen sår är iögonfallande.

N
OK, utveckla.

Om du inte råkar ha kvar den avslagna biten så komma alla former av försök till lagning vara mer synliga än skadan på tegelstenen. Alla former av murning av endast en sten kommer garanterat ha en avvikande nyans eller struktur på murbruket. Har du likadan tegelsten kanske det möjligtvis går att tillverka en flisa i rimligt rätt passform med lämplig diamantklinga och vinkelslip som kan monteras dit

N neo11 skrev:
OK, utveckla.
Ett tips är att om du inte har några vettiga svar så behöver du inte svara. Bara för att du själv inte klarar av att göra en snygg lagning betyder det inte att vi andra inte klarar av det så det är ju ett rätt uselt råd. Och vad är det du vill att TS ska "utveckla", efter att precis har förklarat exakt vad hen vill åstadkomma? TS tycker det ser fult ut och vill laga och vill därför ha råd om hur. Om TS visste exakt hur hen skulle gå till väga hade hen rimligen inte frågat, så att ställa dryga motfrågor lär inte hjälpa.

Själv hade jag tänkt som så att själva stenen är svår att spackla på med lagning så att det håller och ser bra ut. Möjligen skulle det kunna gå att göra en rak kapning på befintliga stenen och precisionskapa till en lagningsbit och stenlimma men det skulle jag nog se som plan B.

Jag hade först försökt få tag i en så likadan sten som möjligt. Eftersom utformningen ser ut att vara sådan att det naturligt är varierande kulör mellan stenarna så lär det vara lätt att få tag på en som smälter in. Med lite tur finns det redan några i reserv som blev över från byggtiden, när man byggde hus förr i tiden dumpade man ofta överblivet material i närheten. Om det inte går hade jag helt sonika fräst ut stenen och vänt på den så att den trasiga delen hamnar innåt och därmed inte syns.

I vilket fall som helst är metoden densamma. Fräs ur kringliggande fog och frigör stenen. In med den nya stenen (eller vänd på den befintliga). På med ny fog. Prova med vanligt C-bruk först och kolla om kulör och struktur är tillräckligt likt. Annars är det bara att fräsa bort och testa dig fram med någon annan variant tills det blir bra. Om det är ny sten och nytt bruk kommer det oundvikligen sticka ut till en början innan det nötts in och skitats ner tillsammans med övriga fasaden.

Att be en murare göra jobbet kommer bara ge dig svaret "det går inte att laga snyggt, ingen idé att försöka", eller så kommer muraren göra en riktig skitlagning (som du kommer störa dig ännu mer på) och få dig att tro att det inte går att laga snyggt. Självklart går det men det är en del jobb och för en murare är det för mycket pill än vad det är värt. När du väl gjort detta själv en gång så är du bra rustad inför alla framtida lagningar, så det är en bra investering.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
N
Jag skrev ett inlägg med 2 förslag, fick ett svar av TS som inte jag tyckte va tydligt.
Jag ville att TS skulle lagt mer tid på svaret med tanke på den tid jag lade på att svara.
Men lös du detta, men bara en idiot murar med C-bruk!

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
N
Gjort lite lagningar på stockholm stadion, jobbat en del där.
Och helt dålig anser inte jag att jag är med pigment.
Bilar och lastbilar kör ju sönder tegel däribland, och det finns inget tegel att ersätta med, går inte att köpa.
Alla tegel var trasiga från början, så fått lagas upp med hydraliskt kalkbruk, gjorde jag ivarjefall.
Den första pelaren med bara 3 stenar blev ju dålig med pigmentet, för starkt rött.
Men på dom andra 3 bilderna tyckte jag att jag fick till det bra med kulören, 5-8 sten på varje bild.
Beställde ju kalkfärg med 2 olika kulörer, och sen mixa en del med egna pigment.
Renoverad tegelpelare med lagade stenar på Stockholm stadion i olika röda nyanser.
Skapa konto
Renoverad tegelpelare på stadion med lagade stenar och nyanser av kalkbruk.
Skapa konto
Restaurerad tegelpelare med nya fogar och lagade stenar i varierande röda nyanser.
Skapa konto
Renoverade tegelstenar på valvbågen av Stockholm stadion med varierande färgnyanser.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
FDT och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.