Hej alla

Vi har haft några hantverkare som renoverat vårt badrum. Tyvärr blev kaklingen av duschen väldigt ful och dom har nu rivit delar av kaklet för att göra om tätskikt och kakling.

Som ni ser på bilderna så har de lagt en ny duk, men som jag förstår det så blir det väldigt svårt för dom att få detta tätt mot det befintliga tätskitet. På den ena sidan har de lyckats skära ett snitt i duken. Den andra sidan är ett hörn, vilket gör överlappning omöjlig.

Vad tror ni? Vad ska jag göra?

• IMG_7540.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7542.jpg
    Skapa konto
  • IMG_7546.jpg
    Skapa konto
  • IMG_7547.jpg
    Skapa konto
Spontant ser inte det nått bra ut. Jag förstår inte heller hur det skall kunna bli tätt. Är hantverkaren behörig? Vad säger hantverkaren själv? Jag skulle frågat hantverkaren hur han tänkt få det tätt samt tagit kontakt med en besiktningsman och beskrivit situationen. Se till att fota så mycket som det bara går också.

Inte en sportmössa att det blir en hållbar lösning. Racofix är ju en MS polymer tätmassa, en "gucka" alltså. Var i BKR står det att man kan ha sådant i ett våtrum?

Ibland undrar man om hantverkare helt enkelt är dumma i huvudet... Är denna lagning dessutom i en zon där du vattenbegjuter väggen så är det ännu mer hårresande.

Enligt Sopro så använder man Racofix för att limma ihop två våder, men då ska det vara 5 cm överlapp och en remsa på det. Blir ju omöjligt i detta fall...

Behörighet har inte ett dyft med byggskicklighet att göra. Det är ju en tvådagars liten kurs... Bara för att byggarna ska kunna träffas och fika lite mer på arbetstid... Som så många andra kurser i vårt samhälle. Ta tex "Datakörkortet"......:S

Hej.
Jag har jobbat flera år med de som är behöriga.
Den här s.k. reparationen fungerar inte. Allt måste göras om från början. Betala inte.

Vad menar du med att göra om från början? Rubbet?

Ja troligtvis måste hela badrummet göras om för att få det godkännt.

Golvet, är det gamla klinker som ligger där? Om det är så hur har de lyckats skarva väggens tätskikt mot golvet?

Är detta i själva dusch-utrymmet? och har dom lyckats göra ett överlapp med den gamla duken på ena sidan och mot golvet men inte mot ytterhörnet eller?

Det är när man läser och ser sånt här som man inser hur lycklig man skall vara att man kan och vill göra allt själv.

Om det finns en golvbrunn räknas det som våtutrymme. Arbetsorningen är ungefär så här (i mycket korta drag).
- Riv bort allt organiskt mtrl
- Bygg upp nya reglar om de gamla inte är helt plana
- Byt golvbrunn om den är äldre än 1991 (den ska alltså ha klärming)
- Bygg upp golvet (flytspackel, armering , betong etc beroende på golvtyp)
- Bygg väggarna med våtrumsskivor
- Tätskickt väggar och golv
- Kakla
Det går inte gör en vägg klar och sen börja med golvet. Varje moment, speciellt våtspärren måste göras i HELA våtutrymmet i samma moment, annars går det inte få tätt.

Om något

Ja jisses... ibland undrar man som sagt om man skulle försöka sig på allt själv istället :) Har själv två dåliga badrumserfarenheter i rad varav en var BKR-certifierad. Redan första dagen var jag tvungen att påpeka saker för dem. Hade ren tur att jag var pappaledig och kunde kolla dem.

Hur säker kan jag vara på deras ord? Att det verkligen inte kommer bli några läckor? Är jag dum som litar på dem? Vad kan jag göra?

Du kan aldrig få ditt badrum godkännt enligt nuvarande regler när fuktspärren inte kan skarvas på ett korrekt sätt. Tyvärr blir det till att göra om hela badrummet från början.

Återigen, hur har de lyckats skarva tätskiktet på golvet? Har du totalrenoverat rummet eller bara gjort om en del, golvet ser ut att ha legat sen tidigare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.