8 570 läst ·
11 svar
9k läst
11 svar
Läggning av PVC matta
Jag skall lägga en PVC matta på golvet i ett rum i fritidshuset som skall användas som toalett. Det blir antagligen en mulltoa och jag kommer att dra in vatten till ett litet handfat. på Hornbach sa dom att det var enklast att montera den med tejp...Men vilket undrlag fäster denna matt tejpen bäst på? Jag slet bort det gamla golvet och det är ett lackad trägolv under. I och med att man hade använt många småspik för att fästa detta golvet så måste jag ha någon tunn skiva eller liknande att lägga över originalgolvet annars är det risk att spikhuvuden kommer gå genom pvc mattan. Vad bör man använda för material under pvc mattan? Funerade först på att lägga samma material som man har under laminatgolv, men risken finns väl att alla dessa små spik kommer pressa sig genom så småningom.
aha nu förstår jag varför det var så många spik kvar...jag slet ju loss masonitskivan lite för brutalt så spiken satt kvar i golvet...jag får handla gipsskivor för golv då...frågan är om den klarar av alla små spikhuvud som sitter kvar...får väl åtminstone ta hammaren och slå ner dom i golvet så gott det går innan man lägger gipsskivorna...
Funderar på om man kan limma fast masonitskivor istället för att spika fast..sen lägga pvc mattan..då slipper man risken att alla små spikhuvud skall åka genom mattan...men kanske en dum ide? det är lackad trägolv under så det gäller att hitta rätt lim i såna fall...
Jag tror inte det blir så bra. Masoniten är väldans känslig mot ojämnheter. Är då inte trägolvet helt slätt kommer det att "lysa" igenom.
Ett annat alternativ är att lägga en MDF-skiva på golvet. Fäst den med sättlim (PL 400 el. dyl.) och skruv.
Spika aldrig om du ska ha en plastmatta ovanpå!
Ett annat alternativ är att lägga en MDF-skiva på golvet. Fäst den med sättlim (PL 400 el. dyl.) och skruv.
Spika aldrig om du ska ha en plastmatta ovanpå!
Jag såg det fanns MDF skivor som var bara 8mm..det borde väl räcka? Jag behöver 2 då dom var 1,20 breda, hur gör man i skarven?Immobil skrev:
Ursäkta mina kunskaper inom detta området, men när man spacklar ska man "fylla igen" hela mellanrummet som eventuellt finns mellan skivorna, helt ner till gamla golvet, eller spacklar man bara på ytan över mellanrummet utan att fylla hela mellanrummet med spackel...Immobil skrev:
Klicka här för att svara