Haha, säljare :P

Det där med diffusionstätt nämnde han inte så mkt om. Anledningen till en egen shunt var att man inte ville blanda in smutsen i övriga systemet och en anledning till som jag inte riktigt kommer ihåg eftersom jag lagt det på hyllan. Dock är det fortfarande väldigt få driftstörningar man läser om!

Jag kör frigolitskivorna för 16mm slang, har jag bestämt mig för.

Först när jag läste om det så funderade jag över just det att det var ett "oprövat" material. Alla andra kör ju med Pex i olika former. Känns lite olustigt med ett helt annat material, från en mindre firma. Jag kan ha fel om firmans storlek, men jag uppfattar det som att det är en liten spelare. Då kan man misstänka att de har mindre resurser att testa sin lösning ur alla aspekter, som exempel syreupptagning, men även åldring.

Epdm gummi anses väl iofs ha bra åldingsegenskaper i andra sammanhang. Men det används så vitt jag vet mest i packningar och liknande applikationer. Det är stor skillnad att ha det som en formstabil slang.

30 år utan bekymmer i ett hus i byn där jag är född.
Har som sagt själv ingen erfarenhet av det, utan det var installatören som hade gått igenom det systemet. Han hade själv inte installerat det, utan var ute på en inspektion av det..

Har googlat lite om det, men när det marknadsför under andra namn i andra länder kan det vara svårt att hitta.. Som tidigare skrivit så ska det vara ett stort system i USA, där det för övrigt uppfanns om jag fattat det rätt..

Jag vet inte om denna lösning blev den allra mest optimala men det fungerar till full belåtenhet. När det kommer till foliens tjocklek så vet jag inte hur tjock den var men den "kändes" 10 ggr tjockare än vanlig folie, kan ha arit mer, kan ha varit mindre...

Stort i USA säger rätt lite. Vattenburen värme är extremt ovanligt och anses vara lyx. Sen bygger dom inte för långa tidsperspektiv så det blir svårt för en sån sak att bli beprövad.

Min erfarenhet av gipsmetoden är bara positiva....
Jag har lagt i olika rum på lite olika sätt och provat mig fram.
Har lagt pex 12mm med 100 120 och 150 mm mellan slingorna i olika rum.
13mm gipsremsor emellan och sedan skruvat renoverigsgips (6mm) som lock på hela golvet(tungan rätt imun när man skruvar) och gott minne hur slangen är dragen så går det fint.
Bästa resultatet blev med klinker ovanpå.=helt jämn värmespridning.
Plastmatta näst därefter.
Och tillsist ett ekparkettgolv.
Trägolvet bromsar värmen mkt så vill man ha ett varmt golv så behövs hög framledningstemp och det är ju inte att rekomendera för ett trägolv(max 27 grader på mitt parkett)....
Skall nu göra om köket och där blir det nog plastmatta så det bygger ju bara 19mm + mattan ovan nuvarande golvspån.

Krilleman
Blir det inte ett lite klent och "ömtåligt" golv med bara 6mm renovering + matta som täck direkt på slangen?

Highland, fyllde du inte springan med något bruk/flyt före renoveringsgipset?

Och i övrigt så är det inte begränsat till 27 grC framledningstemp, utan yttemp på golvet får vara max 27 grC

Ingen fyllning i springan innan renoverigsgips nej.

Har testat att skruva provbitar på ett golv exakt som min installation och punktbelastat med alla mina tänkbara ideer för att se hur det håller.
Behövde typ slå med kulhammare rakt ovan slangen för att få renoveringen att ge vika.......
Men visst en vassknivspetts med hög fallhöjd är nog inte att föredra.

Om du inte flyter med spackel i sringan runt slangen måste väl värmeöverföringen till golvet bli dålig?

Redigerat:
Funderar på att använda denna metod i köket där jag skruvat ny 22mm golvspån på bjälkar cc 55. 12mm slang och ovanpå det klinker. Blir det tillräckligt styvt att skruva 12mm gipsremsor på spånet lägga slang mellan, spackla mellanrummet där slangen ligger och sen skruvlimma golvgips ovanpå?

Alternativ 2 är att lägga remsor, slang, armeringsnät ovanpå och sen flytspackla ca 25-30 mm

Alternativ 3 är att skippa gipset och bara köra på golvspån, slang och 20-25mm flyt.

Skippa gipset.

Kanske gör så ändå. Dumt att chansa. Kör nog med gipsremsor och spackel mellan i de rum där det bara är parkett. Verkar vara en smidig metod.

Jag är också inne på detta med gipsmetoden,golvet i badrummet är det nu plastmatta som är limmad på 22mm spånskiva, kan man lägga 12mm pex, gips emellan, spackla med gipsbruk och sen klinkers på det?

Tror nog du skall flytspackla istället för gipsbruk. Skulle struntat i gipsen med för bättre värmespridning och hållbarhet, iaf i ett badrum.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.