Jag håller själv på och funderar kring att konvertera till vattenburet och hade inte sett optiheat systemet innan. Intressant men helt klart mindre beprövat än de vanliga systement på marknaden med PEX slang. Själv skulle jag inte välja något som är mindre beprövat om det inte finns bra skäl till det. Du verkar vara intresserad av optiheat pga att det ger låg bygghöjd men jag är inte så säker på att det blir så i praktiken. Du har dag oljepanna så jag gissar att ditt hus är äldre? I så fall behöver du tänka till hur plattan i din källare är isolerad. Om den inte är isolerad alls kommer det inte att bli bra att lägga golvvärme direkt mot plattan och gjuta in eller med gipsmetoden. Du kommer få enorma värmeförluster ner i marken och potentiellt problem med omvänd fuktvandring. Ett system med golvvärme i spårad cellplast och plåtar är vad man brukar ha på sådana plattor (om inte andra fuktproblem kräver ventilerat golv) och en sån lösning verkar inte optiheat ha.
Sedan bör du också fundera på hur golvet ser ut på övervåningen, ofta lägger man golvvärme nersänkt i bjälklaget i glespanel med plåtar eller färdiga golvvärmemoduler. Detta bygger inget alls i höjd. Inte heller för detta verkar optiheat ha någon lösning utan man får då lägga ovanpå golvspån vilket kommer bygga en hel del.
Noterar också att det är samma person(er) som står bakom detta golvvärmesystem som står bakom ispinnen, också intressant men oprövad teknik.

Jag baserar mitt påstående på teoretiska överslagsberäkningar, men visst det är olika faktorer som spelar in:
-Slangdiameter
-c-c mått
-Tjocklek på gipslagret

Jag har inte beräkningarna framför mig, men det var ganska klart att
golvvärmeplåtar är effektivare när det gäller att fördela värmen jämt över golvytan.

-Jag övervägd gipsmetoden seriöst, den är inte tokig, men valde bort den
pga den sämre värmefördelningen, som resulterar i sämre komfort samt
lägre verkningsgrad hos värmepumpen.

Och sen ska man ju inte tro att plåtar löser alla problem i världen heller :) Mamma och pappa har golvvärme med plåtar i sitt badrum med golvmatta. Där kan man rätt tydligt känna var slangen ligger, för där är det varmare än mellan slangen. De körde med färdigfräst golvspån med tillhörande plåtar

Nu har jag pratat med en installatör av optiheat och det är en ca 30 år gammal konstruktion från USA.
Fick alla fördelar och nackdelar med det och mycket tragg runt annat också. Blev inte så mkt klokare..

Det är mao inte bara en liten innovation det här utan finns i stor utsträckning. 100m² skulle kosta ca 500kr/m² inkl allt man behöver utom arbete... En kostnad som sjunker ju fler m² du ska lägga iom startkostnad för schuntgruppen.

http://www.sto.se/86306_SE-Golv-StoOptiheat.htm

http://www.ista-na.com/multifamily/apartments_condos/services/heating_cooling_solutions/index.html

Används även på rymdfärjor med mera...

tlundberg;
-Vad har dom ovanpå govlvärmeplåtarna?
-Har dom plastmatta direkt ovanpå plåtarna?
(Isåfall förstår jag att man känner skillnad)
-Känner man /ser man kanterna på plåtarna igenom mattan?
-Hur har dom gjort fallet i badrummet utan att flytspackla?
(Det finns ju iof frästa spånskivor, men dom är ju dyra...)

Det är spacklat ovanpå värmeslangen och plåtarna för att få fall, sen ligger plastmattan direkt på spacklet.
Det går inte att se eller känna plåtarnas kanter.

Som sagt så använde de spånskivor med färdigfrästa spår för värmeslangen. Pris vet jag inte.

MattisH skrev:
Nu har jag pratat med en installatör av optiheat och det är en ca 30 år gammal konstruktion från USA.
Fick alla fördelar och nackdelar med det och mycket tragg runt annat också. Blev inte så mkt klokare..

Det är mao inte bara en liten innovation det här utan finns i stor utsträckning. 100m² skulle kosta ca 500kr/m² inkl allt man behöver utom arbete... En kostnad som sjunker ju fler m² du ska lägga iom startkostnad för schuntgruppen.

[länk]

[länk]

Används även på rymdfärjor med mera...
Ja det är ju viktigt.

Vem vill inte ha sin egen lilla rymdfärja stående på garageuppfarten? :D

Har du någon erfarenhet av att EPDM-gummi inte är åldersbeständigt??

Oavsett vilket kommer jag inte till att köra med detta. Kommer förmodligen till att fräsa eller att lägga frigolitskivor istället..

Jag har lagt 12 mm slang mellan gipsremsor. C/C 135. På detta har jag ett 14 mm parkettgolv (Barlinek från Byggmax). Slangen lades ut och fixerades med rostfria JR-klammer. Använde kanske 100 st till 60 kvm/470 meter slang.

Med facit i hand så skulle jag ha lagt slingorna lite tätare, värmen räcker inte till när det blir riktigt kallt (runt -28 eller kallare) men det är inte så många dagar per år och om det inte är någon längre period så går det bra, värre blir det om det pågår i en vecka eller mer.

Man känner inte av var slangarna går.

Har en hemmabyggd panna med en 9 kW elpatron samt en 6-slingors shuntgrupp.

Hela installationen kostade runt 12.000:- om jag inte missminner mig.

Jaså inga värmespridarplåtar??

Just ja, glömde det.

Under hela härligheten har jag rullat ut något som närmast kan liknas vid en tjock aluminiumfolie, kanske 10 ggr tjockare än vanlig folie. Används inom industrin för att isolera värmekabel längs rör.

vojma skrev:
Just ja, glömde det.

Under hela härligheten har jag rullat ut något som närmast kan liknas vid en tjock aluminiumfolie, kanske 10 ggr tjockare än vanlig folie. Används inom industrin för att isolera värmekabel längs rör.
Nu blir jag lite orolig. Fungerar detta som önskat?

Vanlig "aluminiumfolie" är ca 0,01 mm tjock, dvs en hundradels millimeter.
Och du tänker använda något som du anger är kanske tio gånger tjockare,
dvs kanske en tiondels (0,1) mm.

Normalt använder man en halv mm tjocka värmefördelningsplåtar (0,5 mm).
Klarar din tunna folie att fördela ut värmen?

Det vore ju synd att lägga ner sin själ och en massa arbete på någonting,
och snåla på materialet så det ändå blir pannkaka!

Funderade själv på OptiHeat men det var två saker som stoppade mig.
Dels kvadratmeterpriset. Priset per m2 blev lika högt som att lägga med 20mm Uponorslang isolering och med plåtar.

Sen var det också frågan om syrediffusion. Slangarna är inte diffusionstäta vilket innebär att du inte kan koppla ihop det med övriga golvvärmesystemet. Du riskerar att få snuskig biofilm i ditt system (jag inser att detta är en ordkombination som man kan skojja om) vilket kan leda till att systemet sätter igen om du har ritkigt otur. Det skall ju finnas något för baggarna att äta också förståss... men det finns en anledning till att man startar upp detta system med destillerat vatten och alltid använder en värmeväxlare mot andra varmvattensystem.

Nej, det kändes inte så robust med tanke på investeringskostnaden.

Jag funderade också på PEX-slang och 15mm gips. 15mm gips är tyvärr ganska dyrt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.