Tja!
Har massa isolering (isolerings skivor i glasull) som ligger i ett förråd som jag tänkte slänga upp på vinden som tilläggs isolering.
Det ligger nu något som man har rullat ut, isolering i en sorts tjock papp matta typ.
Min tanke var att lägga isolering och sedan golv men det blir för tillfället bara att sprida ut isoleringen då jag bland annat behöver förrådet.
Har hört mycket om att man ska vara försiktig med att isolera själv på vinden men att bara sprida ut isolerings skivor över den gamla isoleringen ska väl inte vara någon fara eller?
Vet ni nått jag bör tänka på eller något annat bra tips är jag tacksam för alla som har en åsyn.

Mvh bullerberga

Har du ett 60-talshus? Där var det vanligt med glasfibermattor, dvs glasfiberisolering invävd med papp på båda sidorna.
Om så är fallet har du troligtvis ett så tunt isoleringsskikt, 100-150 mm, att du utan problem kan lägga på ett skikt så du kommer upp i tjocklek runt 250mm med nuvarande takkonstruktion.

Huset är från -74.
Har ev planer på att sätta golv skivor senare.
Är det nått jag måste tänka på så att man inte binder in fukt eller så?

Med vänlig hälsning, bullerberga

Inte vad jag kommer på med de dimensioner som jag nämnde tidigare.
Vårt hus från -60 hade glasfibermattor med svart papp på båda sidor. Här rullade jag upp en halva av mattan åt gången och kompletterade med 145mm skivor som jag fick anpassa mellan takstolarna då det inte höll exakta mått, sedan rullade jag tillbaka den gamla isoleringen över den nya och fick då ett vindskydd överst med pappskikt.
Har nu något mellan 250-300 mm isolering. Det är snart 25 år sedan jobbet gjordes och vinden har inte påverkats något.

Oki smart att rulla upp och lägga isolerings skivorna under det har jag inte tänkt på.
Tack för tipset.

Med vänlig hälsning, bullerberga

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.