Sitter idag med kabeltv från UPC, i mitt hus är deras nät byggt i stjärnformation med en kabel till varje abonnent från centralen. Har bara ett uttag (med slutmotstånd i) och jag vill nu lägga till ett TV-uttag och undrar vilken sorts uttag jag skall välja. Dvs hur hög genomgångs- och utkopplingssdämpning skall uttaget ha för att jag skall få bra bildkvalitet både genom det befintliga TV-uttaget och det nya?

Har försökt få reda på detta från UPC men de hänvisar endast till deras ackrediterade firma. På denna firma kan man givetvis hjälpa mig genom att skicka ut en tekniker och sätta dit uttaget åt mig. De är inte intresserade av att tala om för mig vilka tekniska data uttaget skall ha.

Någon här som vet vilket uttag jag skall skaffa för att det ska bli rätt och riktigt?

Likaså är det med kabeln, så grov som möjligt/så låg dämpning som möjligt som jag kan ha antar jag...

//Magnus

• Gilla
D_a_g_g och 1 till
  • Laddar…
Tack vare att du har egen kabel från centralen så är det inga problem! Jag är ingen expert på kabel-tv men så här gjorde jag utan att räkna eller fundera:
Jag har ComHem med egen kabel till "centralen" och ursprungligen endast 1 st uttag i lägenheten.
Jag bytte uttaget och vidarekopplade kabel KTV 1,0/4,8 till 3 st nya uttag i serie med slutmotstånd i sista uttaget. Uttagen (4 st) är Macab M13.
Fungerar perfekt!

Kanoners!

Tänkte i samma bana som du att eftersom det är min "egen" kabel så lär nivån vara så pass bra att det inte spelar ngn större roll. Dessutom lär jag ju inte sabba för grannarna heller ifall det blir helsnett. Ville bara slippa tidsspillan med att behöva byta uttag om jag nu råkar välja ett som inte lirar.

Men vad f-n, friskt vågat...
;D

Jag gissar att du kan ha max 2 st 7 dB uttag i serie med slutmotstånd i sista. Eller 14 dB uttag om du ska max 6 st i serie.
Kanske någon mer insatt kan bekräfta eller dementera detta?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.