Hej!
Jag skulle gärna vilja lägga lite skifferplattor i trädgården. Är dock inte så sugen på mängden förarbete som rekommenderas. Ogräs gör inget, det hör snarare till tycker jag. Men vad behövs under skiffer för enklare stengångar och en uteplats? Stenmjöl? Sand? Grus? Duk?

Se bilder för inspiration.

• Trädgård med stenlagd gång av skiffer, omgiven av lavendel och pelargoner i blomkrukor, nedanför en metalltrappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skifferstenar lagda i en trädgård med gräs som växer mellan plattorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror ju på underlaget, men ett lager paddad 0/32 toppad med nån eller några få cm stenflis att sätta stenen i borde funka

• Gilla
Hellunder och 1 till
  • Laddar…
Ok, tack för svar! Det får nog bli någon annan lösning då.

C
Om underlaget bara är lagom mjukt för att de skall ligga plant och stabilt kan du ju bara lägga ut dem på backen. Men det blir ju inte så fint och välordnat som på dina bilder.

C cpalm skrev:
Om underlaget bara är lagom mjukt för att de skall ligga plant och stabilt kan du ju bara lägga ut dem på backen. Men det blir ju inte så fint och välordnat som på dina bilder.
Ok! Bilden med mer gräs på verkar bara ligga rakt på jord utan någon sorts bärlager. Den andra bilden är lånad.

Tänker att storlek och mellanrum borde ha viss betydelse för vad för underlag som behövs? Tänker att en enkel liten stig bör ju vara mindre känsligt än när man vill göra en stor uteplats t.ex.. Fattar ju att stora plattor kan få tråkiga sättningar med fel underlag.

C
Hellunder Hellunder skrev:
Ok! Bilden med mer gräs på verkar bara ligga rakt på jord utan någon sorts bärlager.
Jag skulle tro att det vi ser på bild 2 är stenbumlingar (utvalda med en "platt" sida).

Nä precis, bryr man sig inte om att det ligger plant och har man redan ett underlag som låter plattorna sätta sig så de inte vickar är det inte så noga. Lägger du plattorna kant i kant är det dock lite otrevligt om de tandar så du får en snubbelkant.

• Gilla
Hellunder
  • Laddar…
Hellunder Hellunder skrev:
Hej!
Jag skulle gärna vilja lägga lite skifferplattor i trädgården. Är dock inte så sugen på mängden förarbete som rekommenderas. Ogräs gör inget, det hör snarare till tycker jag. Men vad behövs under skiffer för enklare stengångar och en uteplats? Stenmjöl? Sand? Grus? Duk?

Se bilder för inspiration.
Skifferplattor blir lätt snorhala på vintern. Ej att rekommendera utomhus, speciellt i trappor och om det lutar, min erfarenhet. Liknande fast inte riktigt lika illa kan det vara om man lägger knott också.
Bytte ut dem mot mursten.

• Gilla
Hellunder
  • Laddar…
Allt beror ju på vad du har för mark. Det kan räcka med att ta bort torven och jämna av med lite grus eller sand eller så kan det behövas en utskiftning. Är ju bara att prova

• Gilla
Hellunder
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.