Hej!
Jag skulle gärna vilja lägga lite skifferplattor i trädgården. Är dock inte så sugen på mängden förarbete som rekommenderas. Ogräs gör inget, det hör snarare till tycker jag. Men vad behövs under skiffer för enklare stengångar och en uteplats? Stenmjöl? Sand? Grus? Duk?
Se bilder för inspiration.
Jag skulle gärna vilja lägga lite skifferplattor i trädgården. Är dock inte så sugen på mängden förarbete som rekommenderas. Ogräs gör inget, det hör snarare till tycker jag. Men vad behövs under skiffer för enklare stengångar och en uteplats? Stenmjöl? Sand? Grus? Duk?
Produkter som diskuteras: "Ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Ok! Bilden med mer gräs på verkar bara ligga rakt på jord utan någon sorts bärlager. Den andra bilden är lånad.C cpalm skrev:
Tänker att storlek och mellanrum borde ha viss betydelse för vad för underlag som behövs? Tänker att en enkel liten stig bör ju vara mindre känsligt än när man vill göra en stor uteplats t.ex.. Fattar ju att stora plattor kan få tråkiga sättningar med fel underlag.
Jag skulle tro att det vi ser på bild 2 är stenbumlingar (utvalda med en "platt" sida).Hellunder skrev:
Nä precis, bryr man sig inte om att det ligger plant och har man redan ett underlag som låter plattorna sätta sig så de inte vickar är det inte så noga. Lägger du plattorna kant i kant är det dock lite otrevligt om de tandar så du får en snubbelkant.
Skifferplattor blir lätt snorhala på vintern. Ej att rekommendera utomhus, speciellt i trappor och om det lutar, min erfarenhet. Liknande fast inte riktigt lika illa kan det vara om man lägger knott också.Hellunder skrev:
Hej!
Bytte ut dem mot mursten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden