Hej

Ska lägga ut rullgräs i år och har hört att man kan ha någon form av bergkross som underlag, alltså ingen matjord alls. Det lär vara toppen för gräsmattan eftersom krosset innehåller mycket mineraler !
Men jag kan inte hitta någonstans vad det ska vara, är det stenmjöl eller bergkross eller vadå ? Någon som vet ?

//Jörgen

BirgitS
Gräs behöver vatten men bergkross/stenmjöl lär väl vara mycket väldränerat så att gräset torkar ut på en gång. Däremot kan det kanske vara bra att blanda ut en lerig matjord med lite kross för att förbättra dräneringen.
http://www.odla.nu/fragor-svar/gras-pa-grus-0-18
http://www.molnsatra.se/sortiment/jord,-grus--sand-i-loesvikt/underbyggnad/bergkross-0-32.aspx
http://www.snabbgrus.se/g/bergkross-33.asp

Har du någon länk till någon sida där det står om att ha gräs direkt på bergkross?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hej

Nä, det är just det, hittar inget på nätet om det men har sett det i verkligheten.
Hade dock ingen möjlighet att fråga just då :-(

Går utmärkt.Men frågan är varför du vill göra det? På golfbanor görs ofta detta då underlaget blir hårt, och dräneras så det inte bildas polar på ytan. Nackdelen är som nämnts ovan att det dräneras för mycket och gräset torkar. Du kommer alltså att få gödsla mer och vattna massor. Men slätt blir det, om det är en golfgreen du vill ha. Jag gjorde så för 10 år sedan i mitt förra hus. Den grovplanerade ytan bestod av blålera som antingen var som lera eller stenhård, vi behövde kontrollera vattnet och dränera av ytan. la 10-20 cm natur grus (sand) och rullade gräs. Blev jätte snyggt. Men oj vad man fick vattna. Inget jag rekommenderar. Rätt hade nog varit att fräsa ned gruset i det översta lagret av leran.

BirgitS
Ja om man har kraftig lerjord som underlag är det ju bra att blanda upp det med grus, men inte fin sand för då kan man få en helt kompakt jord som inte håller någon luft.

Ok så bra :-) Då var jag inte ute och cyklade helt och hållet iallafall. Skälet är väl både ekonomiskt och praktiskt, har fått för mig att det blir en billigare och enklare lösning än att hålla på med matjord o.s.v.Och att få en fin och slät matta, men jag kan ha fel. Men som du skriver, man kanske kan fräsa ner grus i jordmassorna, vilket typ av kross tar man då ?

Skulle tro att den är mycket lerig. Det är bara fyllnadsmassor som måste rensas från rötter och stenar vilket fall som helst.

BirgitS
Med fyllnadsmassa behöver du tillsätta matjord/gräsmattejord etc. för att få upp humushalten och få en bra struktur på jorden.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ok men hur djupt måste jag blanda ner matjorden isåfall?

BirgitS
20 cm matjord ger en bra miljö för gräset och om du kan lägga på så mycket matjord behöver du inte blanda den med fyllnadsmassorna alls.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ok, tack :)

Jag hade en gräsmatt som på vissa delar låg rätt nära krosset (var typ 4-16 singel då) -med bara ett par cm matjord under, och reste nav mattan låg med gott om matjord (+50 cm) - det blev svamp och mkt torrare på de delar som låg grunt - kanske hade kunnat skötas om lite mer, men krävde iaf mer skötsel...

/K

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.