Bor i radhus och de senaste åren har takläckagen hopat sig i området. Plåttak från 70-talet med endast en oljeboard direkt på takstol som kondensskydd. Plåten satt i bärläkt spikad mellan takstolarna.

Det har varit en firma och lagt om ett 20-tal grannhus de senaste två åren. Jag har nu varit uppe på mitt tak och samtidigt kunnat syna grannens tak vilken denna firma bytte tak åt innan jul.

Firman rev befintligt plåttak och lade råspont direkt på den befintliga bärläkten. Därefter pappade och läktade de ovanpå råsponten. Detta medförde såklart att råsponten ligger åt vad jag uppfattar som fel håll. Iställlet för att ligga längs taket, ligger den från nock till fot. Vid takfoten ser man kortändan på råsponten precis mellan hängränna och fotplåten som sitter precis under takplåten. Det ligger ingen fotplåt nederst på pappen.

Har det någon betydelse?
Jag får för mig att avsaknaden av den nedre fotplåten kan få vatten att hitta upp till råsponten och orsaka skada.

Att råsponten inte är spikad direkt i takstol och ligger åt fel håll, hur illa är det?

Har du frågat grannen om det fanns någon anledning att lågga på andra ledden? Om det är samma bärighet och stabilitet som att lägga som vanligt lär det inte vara sv betydelse rent hållbarhetsmässigt. Dock måst det alltid finnas fotplåt för att skydda nedersta biten, gärna takpapp hela vägen ner också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.