Ska byta tak på vårat fritidshus och funderar hur man lägger profilerad plåt över en fallbrytning.

Det ser ut så här idag:
Tak med profilerad plåt och gammalt tegel, mossbelagt och med fallbrytning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Går det att böja en plåt?

Annars funderar jag om man skulle lägga en ränndalsplåt under den övre plåten och över den undre och täta under med tätband

Eller hur ska man göra?

Funderar även hur man löser nedanstående på bästa sätt

Närbild på fallbrytning mellan gammalt tak med takpannor täckt av mossa och en trästruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min tanke är att bygga igen glipan med brädor och klä in med takpapp. Men vilka beslag ska man ha sen?
 
Tycker din tanke med ränndalsplåt är okej men du behöver ett bra överlapp då det nedre taket är så flackt. Ett helt korrekt sätt hade nog varit att lägga med ett fall från nock och ner och byggt upp lite extra takstolar i mellanrummet som blir. Så där flacka tak kan verkligen skapa problem om de glöms bort att underhållas från mossa, barr o bös.
 
Då kör jag nog så, med plåten. Tnx :)
 
Rickard.
Inte funderat på papp eller shingel? (om lutningen tillåter, svårt att se då bilden är sne)
 
Trä direkt mot taket ser inge kul ut hade nog bytt till plåt.
 
Rickard.
Redigerat:
Ah, Jo lite liknande
 
J JKrister skrev:
Trä direkt mot taket ser inge kul ut hade nog bytt till plåt.
Jo, tänkte bygga igen med trä så det går att täcka helt med underlagsduk och därefter plåt över
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Inte funderat på papp eller shingel? (om lutningen tillåter, svårt att se då bilden är sne)
Jo, tycker det är fint med singel själv. Men sambon är av en annan åsikt. Hade underlättat övergången väsentligt
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.