Ska byta tak på vårat fritidshus och funderar hur man lägger profilerad plåt över en fallbrytning.
Det ser ut så här idag:
Går det att böja en plåt?
Annars funderar jag om man skulle lägga en ränndalsplåt under den övre plåten och över den undre och täta under med tätband
Eller hur ska man göra?
Funderar även hur man löser nedanstående på bästa sätt
Min tanke är att bygga igen glipan med brädor och klä in med takpapp. Men vilka beslag ska man ha sen?
Det ser ut så här idag:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det att böja en plåt?
Annars funderar jag om man skulle lägga en ränndalsplåt under den övre plåten och över den undre och täta under med tätband
Eller hur ska man göra?
Funderar även hur man löser nedanstående på bästa sätt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min tanke är att bygga igen glipan med brädor och klä in med takpapp. Men vilka beslag ska man ha sen?
Tycker din tanke med ränndalsplåt är okej men du behöver ett bra överlapp då det nedre taket är så flackt. Ett helt korrekt sätt hade nog varit att lägga med ett fall från nock och ner och byggt upp lite extra takstolar i mellanrummet som blir. Så där flacka tak kan verkligen skapa problem om de glöms bort att underhållas från mossa, barr o bös.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 415 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 415 inlägg
https://www.byggahus.se/forum/threads/hantverkare-laegger-nytt-tak.343296/
Här är en medlem som fått ett liknande tak lagt med papp. Pappen som användes här är av gds variant som finns att köpa i vanliga handeln.
Här är en medlem som fått ett liknande tak lagt med papp. Pappen som användes här är av gds variant som finns att köpa i vanliga handeln.
Redigerat:
Klicka här för att svara