Hej!

Har en liten gammal lada som är i behov av nytt tak och har kikat lite på ett plåttak TP20.
Idag består taket av gammalt spåntak (stavspån kanske det heter) utan på detta ligger ett tegeltak.

Min tanke är att riva bort tegel med dess bärläkt och låta spånen ligga kvar.

Sen lägga nya strö och bärläkt för den nya plåten. Men blir lite osäker om det behövs någon duk/board för kondensens skull då ladan ändå är rikligt ventilerad.

Har kikat runt lite på nätet men inte blivit klokare, så tänkte höra efter om det är någon med erfarenhet av detta?

//Mattias

Något kondensskydd lär du inte behöva och att låta spånet ligga kvar och läkta ovanpå är en vedertagen metod i ladsammanhang.

Är befintlig strö och bärläkt dålig? Byt bara om den är rutten, risken är att du har sönder spånet om du börjar att bryta i det.
Jag skulle nog inte bryta bort det som är dåligt ens utan lägga nytt bredvid för att skona spåntaket.

På min ladugård har det varit spån + plåt de senaste 50 åren och det har fungerat.

Protte

Tack för tipsen!:)

Blir ju alltid lite spännande att se vad som gömmer sej bakom teglet... Ska ta bort ett gäng pannor och kika nu i helgen.

//Mattias

Om spåntaket är dåligt, dvs mycket dagsljus mellan så kan man lägga oljeboard (oljad masonit) på spånet, och sedan regla ovanpå.

Personligen hade jag gjort så och behållit tegelpannorna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.