2 423 läst ·
32 svar
2k läst
32 svar
Lägga plåttak ovanpå eternittak?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 668 inlägg
Det är så det funkar. När du tagit ner eterniten packar du in den i plast för att det inte ska spridas asbestdamm. När du tippat av de inplastade eternitpaketen täcks de med jordmassor, sand eller liknande av precis samma anledning: att det inte ska spridas asbestdamm.S Snurrespratt skrev:
Som privatperson får du göra det själv. Det går snabbt, men använd skydd, och undvik att knäcka plattorna, då slipper du att fibrer yr omkring i onödan. Tippen bruka ta 1 kr per kg för att ta emot det. Lasta i ett täckt släp och kör till deponin.K Kurtkarlviktortomas skrev:
Så slipper du ha onödigt tungt tak i all framtid med.
Sen kan det vara ganska svårt att skruva dit all läkt som behövs för plåttak utan att borra en MASSA hål i eterniten, för den är ganska heltäckande med sina överlapp
Medlem
· Korpilombolo
· 3 736 inlägg
Det är ditt tak men man skjuter "problemet" på framtiden om man låter eterniten ligga kvar. Nästa gång man behöver reparera har man det kvar. Nästa ägare kommer förbanna snålheten. Upptäcks eterniten innan blir det svårare att sälja.
Apropå "evigheten" i eternit så tror jag alla eternittak läcker förr eller senare med stora skador som följd. En granne håller på riva sitt nu och råsponten under är helt slut.
Med andra ord; eternit är sk:t.
Apropå "evigheten" i eternit så tror jag alla eternittak läcker förr eller senare med stora skador som följd. En granne håller på riva sitt nu och råsponten under är helt slut.
Med andra ord; eternit är sk:t.
Vi får väl hoppas att näste ägare tillhör en generation som nyktrat till i asbestfrågan och istället ser fördelen med dubbla tak.imported_Benno skrev:
Jösses!imported_Benno skrev:
Eternit, heter eternit efter det engelska ordet för evighet. Det är naturligtvis en marknadsföringsgimmick. Inget varar för evigt. Inte ens ett väldigt hållbart takmaterial som närmar sig hundraårssträcket.
Med andra ord pratar du sk:t.
Redigerat:
Eternit tak är bra så länge den inte börjar spricka. Hände mig, tunga grenar från träd dimper ned, läckage vid skorstensplåt etc. Räckte skada något ställe så var det i praktiken kört. Men ville inte gå på det om reparera. Och svårt få tag i bitar att reparera med (en o annan bonde säljer nog). Mitt tak höll i 47 år, hade det inte börjat spricka pga yttre påverkan så är jag säker på att ytterligare ett antal år livslängd. BTW hade en del av huset med ’cementex’ (?). Ser likadant ut, 20 år yngre. Det var i sämre skick än eterniten. Hade nog frusit sönderimported_Benno skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
Medlem
· Korpilombolo
· 3 736 inlägg
Risken är att nästa generation inte har en aning om var asbest förekommer.Intet skrev:
Vi får väl hoppas att näste ägare tillhör en generation som nyktrat till i asbestfrågan och istället ser fördelen med dubbla tak.
Jösses!
Eternit, heter eternit efter det engelska ordet för evighet. Det är naturligtvis en marknadsföringsgimmick. Inget varar för evigt. Inte ens ett väldigt hållbart takmaterial som närmar sig hundraårssträcket.
Med andra ord pratar du sk:t.
Jag har många exempel på eternittak som förstört takstolar och annat. Ganska självklart med tusentals spikar och plattor som spricker och eroderar.
Tegeltak är betydligt hållbarare men kostade väl något mer varför många satsade på "fattiglappar" istället när de dök upp.
Antar att du har eternit på ditt hus.
I TS fall är det bara att titta rakt upp i taket.imported_Benno skrev:
Fördelen med eternittaken var att de vanligtvis bestod av stora skivor. Så alltförmånga spik behövdes ju inte.imported_Benno skrev:
Jag har många exempel på eternittak som förstört takstolar och annat. Ganska självklart med tusentals spikar och plattor som spricker och eroderar.
Tegeltak är betydligt hållbarare men kostade väl något mer varför många satsade på "fattiglappar" istället när de dök upp.
Antar att du har eternit på ditt hus.![]()
Det finns nog en orsak till att var och varannan ladugård har/hade eternittak.
"Fattiglappar" var något helt annat. De är en underhållsfri väggbeklädnad som var på modet på femtiotalet. Träfasaderna blev underhållsfria på riktigt.
När jag köpte mitt hus var det klätt med plattor som en gång i tiden varit skära och skulle likna sandsten. De rev jag ner med kofot. Inte för att de var dåliga efter 50 år, utan för att de var så fula.