Går det att lägga plåttak på en liten lada som har eternittak, utan att ta bort eterniten ???
Blir billigast så om det går.
Hälsningar från Tomas Lagerberg

Redigerat av moderator:
Klart det går. Men det är nog lättast att bara riva ner eterniten med en kofot.

• Gilla
  • Wow
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Klart det går. Men det är nog lättast att bara riva ner eterniten med en kofot.
Eternit är väl miljöfarligt och kanske inte får hanteras hur som helst.

• Gilla
apelsinapa
  • Laddar…
Nej det är inte miljöfarligt. Däremot hälsofarligt vid inandning av damm från eternit. Detta är dock ingenting du behöver oroa dig för om du river ett eller ett par tak under din livstid.

• Gilla
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
Ett korrugerat eternittak blir svårt att lägga något annat ovanpå, det kommer krossas bara man börjar gå runt på det.

• Gilla
Sextiocc och 4 till
  • Laddar…
Magnus E K
Även om du ger dig på att ta ner eternittaket själv (välj metod efter hur mycket asbestdamm du vill exponera dig själv och omgivningen för) så måste du fortfarande behandla avfallet på rätt sätt och det blir både jobbigt och eventuellt dyrt beroende på reglerna hos lokala ÅVC.

Om det inte går att lägga något annat på, hur är det då möjligt att montera en hel solcellsanläggning? Detta har jag sett gjorts på flera gamla lador med eternittak i trakten, ibland på tak som inte ens är raka vilket ser lite lustigt ut.

Du kommer att få två olika svar på denna frågan.
Ena lägret som säger NEJ absolut inte...
Och det andra som säger att det inte är några problem...

Så det "rätta" svaret är nog lite vad du själv tycker och tänker.

Finns flera tak här i närheten där man lagt plåt på eternit, och än så länge är det inga problem med något av dom.

• Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
K Kurtkarlviktortomas skrev:
Går det att lägga plåttak på en liten lada som har eternityak, utan att ta bort eterniten ???
Blir billigast så om det går.
Hälsningar från Tomas Lagerberg
Ja, det går alldeles utmärkt. Ja, jag har gjort så! Eterniten är bra undertak/sekundär tätning.
Kommer inte exakt ihåg…. men jag la reglar i ”dalgången” på eterniten, från takfot till nock. Inga skruvar nedåt i dem.
Sedan läkt/reglar längs takfot som jag skruvade dels i ”dalgångsläkt” samt i toppar på eterniten ner i takstol.
Taket ligger kvar :-)

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Ett korrugerat eternittak blir svårt att lägga något annat ovanpå, det kommer krossas bara man börjar gå runt på det.
Men om man har platt som jag har är det inget problem
IMG_20260712_003529.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D Dilato skrev:
[bild]
OT:Har du funderat på om Fulstopp eller motsvarande skulle kunna ge ditt tak ett ännu längre liv?
(Eterniten skulle väl ha evigt liv om jag minns rätt)
Om "platta tak" i allmänhet lutade så mycket som ditt ser ut att göra och hade lika få genomföringar skulle nog problemen med inträngande fukt vara betydligt mindre.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D Dilato skrev:
[bild]
Nej.

En tiger kan inte ändra sina ränder men du kan få eterniten ur yaken. Gammalt Kinesiskt talessätt.

S
Magnus E K Magnus E K skrev:
…..så måste du fortfarande behandla avfallet på rätt sätt och det blir både jobbigt och eventuellt dyrt beroende på reglerna hos lokala ÅVC.
Överdrivet. Omständigt och kostar, men väl värt besväret. Jag var mer än nöjd.

K Kurtkarlviktortomas skrev:
Eternit är väl miljöfarligt och kanske inte får hanteras hur som helst.
Orsaken till att jag tänkte att det vore lättast att ta ner eterniten, var att jag såg framför mig ett tak fastsatt i glesa reglar av olika slag helt utan undertak. Risk för att trampa igenom. Slippa momentet att borra. Osv.
Men det verkar inte alltid vara ett problem tydligen och då ör det ju bara att lägga plåten ovanpå.

Om det finns ladugård kanske det finns traktorgrävare? Då är ju ett alternativ att gräva ner den eventuella eterniten någonstans där det är osannolikt att någon kommer att gräva senare. Precis som på tippen.

Så dyrt är det inte att lämna in eternit, i Ystad kostar det 1500 plus moms per ton. Däremot rätt mycket jobb att plasta in allt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.