Funderar på att lägga plåt tak ovanpå papptaket till garaget, tänkte lägga liggande reglar sedan läkt och sedan plåttaket. Frågan är hur skall man göra med reglarna?att med spik punktera papptaket känns ju inte så bra. Har kollat ock jag kommer klara mig med 3,5 m långa plåtar, så det blir inga skarvar i längsled. Något annat man bör tänka på??

Anledningen till att jag inte bara vill lägga ny papp är att jag vill få ett litet takutskott för att på så sätt skona fasaden. Tänkte även ta tillfället att öka tak lutningen 1-2 grader

apotekarnes
hallonkräm skrev:
, tänkte lägga liggande reglar sedan läkt och sedan plåttaket. Frågan är hur skall man göra med reglarna?att med spik punktera papptaket känns ju inte så bra.
Exakt vad menar du med liggande reglar? Först lägger du ströläkt i takets fallriktning, sen bärläkt och sen plåt. Angående spiken kan du vara lugn. I stort sett alla tak har ju spikad/skruvad läkt direkt i pappen

Vad jag menade var att jag kommer för att inte taket skall bygga så mycket på höjden så tänkte jag använda liggande ströläkt, (bredden större än på höjden) och jag tänkte kompensera det minskade böjmotståndet med att använda fler.

Finns ströläkt som inte är mer än ~18mm tror jag det var.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.