5 017 läst ·
33 svar
5k läst
33 svar
Lägga plastgolv..?!!
nää endast lim under mattan
du kan spackla över de där. jag kan ju aldrig lova 100% men ja är ganska säker på att skarvarna på masoniten inte kommer att synas igenom. be om ett grovspackel för golv i någon bygghandel. de vi använder säljs inte i vanliga butiker utan endast till golvfirmorna. men de är ju i stort sätt samma spackel ändå.
Lite lustigt är det ju, var o varannan dag så dyker det upp trådar om att folk förbarmar sig över att när dom ska ta bort plast, heltäckningsmattor etc att dom är limmade och att det är ett hästjobb att få rent efteråt.
Trots detta så fortsätter många att limma sina mattor..... Att ingen lär sig
Trots detta så fortsätter många att limma sina mattor..... Att ingen lär sig
dom fastnar ju i damsugaren annars hahaNimajneb skrev:
Ett tips om ni inte har köpt mattorna ännu. Köp då Gerflor textline eller Tarkett textyle. Dessa mattor är avsedda för att läggas löst. De tar upp ojämnheter bättre än vanliga plastmattor. En till fördel är att de är 2-3 grader varmare.
Har ni köpt mattorna redan. Gör följande:
Byt masoniten. Antingen till ny torkad masonit eller en 10mm golvspån. (oftast smidigare att lägga golvspån då masoniten skall tätspikas och är svårare att få tag på). Mattorna skall hellimmas om det är kök och hall. Mindre rum kan funka utan lim.
Åk till golvhandlaren och be om en "stuv" mjuk heltäckningsmatta 50x30 cm. Denna tar du och klär in nån typ av regel. Då får du en utmärkt "gnidde". Idéen med sopborste går helt bort.
Börja med att grovskära mattan. Märk ut mitten på mattan och även på golvet, börja med att limma en sida i taget. Var noga med limmet, spån och skräp i limmet syns direkt vid släpljus.
Om du nu behöver spackla innan så använd Ardex a45. Prima med p51 och slipa av med Abs-slip. Tänk på att tjockt spackel på en yta som rör sig mellan årstiderna kan släppa och lämna en "bula" som knastrar så fort man går över.
Hoppas detta kan vara till hjälp.
Har ni köpt mattorna redan. Gör följande:
Byt masoniten. Antingen till ny torkad masonit eller en 10mm golvspån. (oftast smidigare att lägga golvspån då masoniten skall tätspikas och är svårare att få tag på). Mattorna skall hellimmas om det är kök och hall. Mindre rum kan funka utan lim.
Åk till golvhandlaren och be om en "stuv" mjuk heltäckningsmatta 50x30 cm. Denna tar du och klär in nån typ av regel. Då får du en utmärkt "gnidde". Idéen med sopborste går helt bort.
Börja med att grovskära mattan. Märk ut mitten på mattan och även på golvet, börja med att limma en sida i taget. Var noga med limmet, spån och skräp i limmet syns direkt vid släpljus.
Om du nu behöver spackla innan så använd Ardex a45. Prima med p51 och slipa av med Abs-slip. Tänk på att tjockt spackel på en yta som rör sig mellan årstiderna kan släppa och lämna en "bula" som knastrar så fort man går över.
Hoppas detta kan vara till hjälp.
Effekten av limning är vad du ser i ditt kök just nuReneeb skrev:
Riv ut allt inkl masoniten och lägg tex tunn spånskiva.
Edit, ser att Tyrström var snabbare med rivning o spånskiva
tyrström; tycker du inte de är att överdriva att han ska bygga en gnidde? sopen finns ju säkert redan hemma sen använder majoriteten av mattläggare sop enligt min uppskattning (obs då man jobbar hos privatpersoner, då den inte repar mattan lika lätt) men till saken, jag tror inte ts är ute efter att krångla till det så slopa gnidden om du har en sop hemma, det är helt meningslöst att bygga en då sopen gör jobbet lika bra. lite tyngre att gnida men du slipper mkt extra jobb med att bygga den.
Tycker fortfarande att det är värt att tillverka en "gnidde". Tar max en halvtimme om man tar en kaffe emellan. Skall man lägga så många rum så spelar inte den tiden någon roll.
Har aldrig träffat en golvläggare som "sopat" ut golvet. (har jobbat med golv 6 år). Lägg gärna upp en bild på borsten, så jag får möjligt att ändra uppfattning.
Ang skivmaterialet. Skulle hoppa golvgips om du inte skall lägga klinker någonstans.
Har aldrig träffat en golvläggare som "sopat" ut golvet. (har jobbat med golv 6 år). Lägg gärna upp en bild på borsten, så jag får möjligt att ändra uppfattning.
Ang skivmaterialet. Skulle hoppa golvgips om du inte skall lägga klinker någonstans.
Ja, har beställt golvet via internet
men det kommer finnas bitar över så kanske kan göra en av det:/ det är så små ytor som kommer bli ojämna så det verkar som om det blir spackel där... Får hoppas på att det blir bra ändå!!