Hej!
Jag har ett relativt slitet Ikea kök som jag tänkte göra en snabb renovering av i förhoppning om att det ska hålla nåt år till. Bland annat tänkte jag måla kaklet (svart/vit rutigt) men en av plattorna är påverkad efter att det tidigare suttit ett eluttag där. Kan jag laga detta på något lätt sätt innan jag målar? Har tyvärr inte tillgång till några extra plattor och eftersom det är en snabb renovering det handlar om vill jag inte ge mig på nåt alltför avancerat.
Tack på förhand!
Jag har ett relativt slitet Ikea kök som jag tänkte göra en snabb renovering av i förhoppning om att det ska hålla nåt år till. Bland annat tänkte jag måla kaklet (svart/vit rutigt) men en av plattorna är påverkad efter att det tidigare suttit ett eluttag där. Kan jag laga detta på något lätt sätt innan jag målar? Har tyvärr inte tillgång till några extra plattor och eftersom det är en snabb renovering det handlar om vill jag inte ge mig på nåt alltför avancerat.
Tack på förhand!
Allvetare
· Västra götaland
· 10 921 inlägg
Fyll med fog.. Eller vilket kladd som helst.. Det lär nog göra marginell skillnad, färg på kakel blir inte supersnyggt direkt...
Eller varför inte sätta dit ett nytt uttag?
Eller varför inte sätta dit ett nytt uttag?
Gjort ett par jobb åt kunder där jag målat kaklet, tycker nog det ser bättre ut än man kan vänta sig.
Sen e givetvis nytt kakel snyggare. Men då pratar vi mer jobb och pengar
Sen e givetvis nytt kakel snyggare. Men då pratar vi mer jobb och pengar
Tänker du måla de redan svarta och vita marmorplattorna i svart och vitt? Att måla på kakel eller klinker är en nödlösning som nästan aldrig ser ut som något annat än just en nödlösning (vad än familjeliv och söndagsbilagorna säger). Om du gör rent plattorna och behandlar dem med någon vax eller porfyllare blir det förmodligen mycket bättre. Ifall du har svårt att få dem rena kan du ju testa att slipa med något fint papper eller någon lite mer aggressiv kemikalie. Funkar det så har du en ok stenvägg och blir det fult efter slipningen så fäster åtminstone färgen bättre.
Ja, jag tänkte kanske man kunde ta liknande fog som redan sitter där. Vad kallas det isåfall? Kakelfog?
Är medveten om att det inte blir lika snyggt som nytt kakel men är som sagt ute efter en snabb uppfräschning. Uttaget satt inget vidare placerat där (nära kranen etc) så det behövde flyttas.
Är medveten om att det inte blir lika snyggt som nytt kakel men är som sagt ute efter en snabb uppfräschning. Uttaget satt inget vidare placerat där (nära kranen etc) så det behövde flyttas.
Jag tänkte måla allt vitt så jag slipper det fula rutiga mönstret som är idag. Vad är det specifikt som inte blir bra med det?Hep skrev:
Tänker du måla de redan svarta och vita marmorplattorna i svart och vitt? Att måla på kakel eller klinker är en nödlösning som nästan aldrig ser ut som något annat än just en nödlösning (vad än familjeliv och söndagsbilagorna säger). Om du gör rent plattorna och behandlar dem med någon vax eller porfyllare blir det förmodligen mycket bättre. Ifall du har svårt att få dem rena kan du ju testa att slipa med något fint papper eller någon lite mer aggressiv kemikalie. Funkar det så har du en ok stenvägg och blir det fult efter slipningen så fäster åtminstone färgen bättre.
"Felet" är att det kommer se ut som en vägg där man målat plattor och fog i en och samma färg. Det kommer se lite billigt, plastigt och dött ut. Dessutom kommer färgen riskera att släppa om du stöter i med något hårt.
Men om du tycker att det svartvita mönstret som är där nu är fult, så kanske det blir bättre för dig om du målar allt vitt. Det är ju din vägg och inte min, så skit i vad jag tycker är snyggast. Fast var medveten om att det blir mindre hållbart, för det kommer du inte ifrån.
Men om du tycker att det svartvita mönstret som är där nu är fult, så kanske det blir bättre för dig om du målar allt vitt. Det är ju din vägg och inte min, så skit i vad jag tycker är snyggast. Fast var medveten om att det blir mindre hållbart, för det kommer du inte ifrån.
Tack för klargörandet. Är medveten om att fog och plattor blir i samma färg och håller med dig om att det inte är det snyggaste. Men jag tror ändå det blir bättre än vad jag har idag.Hep skrev:
"Felet" är att det kommer se ut som en vägg där man målat plattor och fog i en och samma färg. Det kommer se lite billigt, plastigt och dött ut. Dessutom kommer färgen riskera att släppa om du stöter i med något hårt.
Men om du tycker att det svartvita mönstret som är där nu är fult, så kanske det blir bättre för dig om du målar allt vitt. Det är ju din vägg och inte min, så skit i vad jag tycker är snyggast. Fast var medveten om att det blir mindre hållbart, för det kommer du inte ifrån.
Nu ska jag bara försöka få svar på min ursprungliga fråga om hur jag lagar skadan
Eftersom det ändå ska täckmålas så skulle jag försöka karva bort så mycket av plaströren som är rimligt och fylla med något rätt finkornigt spackel och slipa det så slätt som möjligt. Det kommer synas att ytan är lite skrovligare än det runt om, men det kommer nog bara du själv se.
Har använt det vid flertal tillfällen med goda resultat, helt utan skruvar. Har bara använt mig av ett montagelim för att fästa skivorna, typ Casco SuperFix eller Pro1 eller liknande. Sitter som berget om man ser till att tvätta bort eventuellt fett och smuts från kaklet innan.
Produkter som diskuteras: "montagelim"
Montagelim
Montagelim är ett starkt, mångsidigt lim anpassat för flera material som trä, metall, plast och mer. Dess unika formel tillåter användning även under svåra förhållanden, vilket gör det användbart för projekt i alla storlekar och i olika
Läs mer
Låter kanon! Och det gör inget att kaklet under inte är helt hundra jämnt? Jag menar att plattorna är lite skrovliga och kanske inte sitter exakt i samma vinkel.F Freee123 skrev:
En annan fråga, hur gör man vid avslutet? Finns det någon list som kan täcka både kaklets och den nya skivans ändar?
Klicka ut limmet på flertalet ställen så kommer det att ta upp eventuella små ojämnheter. Dvs va inte för snål o dra tunna strängar utan klicka ut 5-kronor stora "kokostoppar" på flera ställen så kommer det bli bra. Finns "avslutningslister" specifikt för fibo-skivor. Annars kan man även använda vanliga kakellister eller t o m L-aluminiumprofiler, om man hittar rätt mått på dom.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
