35 253 läst ·
32 svar
35k läst
32 svar
Lägga nytt plåttak på befintligt plåttak
Tack. En kompletterande pedantfundering-/fråga: Förutom på våren är det alltså fuktigast på hösten (regnar ju en hel del då) men torkar höstens kondensfukt under plåttaket och på kondensskivorna ut under den kalla vintern? Vilket fenomen är det som ser till att denna kondensfukt torkar ut under den kalla vintern?
Så länge du har ett tätt underlagstak så är kondens under plåttaket inget problem. Det är dock helt naturligt med kondens där, varför det är viktigt med ett tätt underlagstak.
Kondensen kommer bl.a. av att plåttaket kyls av termisk utstrålning, vilket molnfria kvällar/nätter kan leda till att plåttaket blir kallare än omgivningsluften. Det blir då kallt under plåten och kondens uppstår. Det är ungefär vad som händer på bilrutor när de blir immiga på insidan. Som du kanske känner till hjälper det att ställa bilen i en carport, trots att det är lika kallt där. Men taket på carporten förhindrar den termiska utstrålningen (till rymden, jo faktiskt
) Kondensen under ditt tak försvinner antagligen igen när solen kommer och värmer upp taket. Dock kan det ju bli så pass att det droppar och rinner ner, och det är då det blir problem om du inte har ett tätt underlagstak, för då rinner kondensvattnet in.
Det är alltså inte så, rent generellt, att kondens uppstår och finns konstant under vår och höst, utan kondens uppstår lite då och då, vanligast under höst och vår, och torkar ut igen förr eller senare, timmar dagar veckor lite beroende på väder och vind.
Jag har en friggebod med korrugerat plasttak på. Jag noterade att det blev kondens på det som droppade ner i friggeboden. Så jag spände en presenning under takbalkarna, la en hängränna längs nederkanten på presenningen och ställde en hink vid änden av hängrännan. Under en vinter blir det några liter vatten i hinken.
Kondensen kommer bl.a. av att plåttaket kyls av termisk utstrålning, vilket molnfria kvällar/nätter kan leda till att plåttaket blir kallare än omgivningsluften. Det blir då kallt under plåten och kondens uppstår. Det är ungefär vad som händer på bilrutor när de blir immiga på insidan. Som du kanske känner till hjälper det att ställa bilen i en carport, trots att det är lika kallt där. Men taket på carporten förhindrar den termiska utstrålningen (till rymden, jo faktiskt
Det är alltså inte så, rent generellt, att kondens uppstår och finns konstant under vår och höst, utan kondens uppstår lite då och då, vanligast under höst och vår, och torkar ut igen förr eller senare, timmar dagar veckor lite beroende på väder och vind.
Jag har en friggebod med korrugerat plasttak på. Jag noterade att det blev kondens på det som droppade ner i friggeboden. Så jag spände en presenning under takbalkarna, la en hängränna längs nederkanten på presenningen och ställde en hink vid änden av hängrännan. Under en vinter blir det några liter vatten i hinken.
Tack. Inte helt lätt det här för en amatör som jag. Det gäller även den lösning, som ett bl a ett takläggningsföretag som jag varit i kontakt med föreslagit och påstår inte är en ovanlig lösning, att lägga ny läkt på det befintliga plåttaket och på denna läkt lägga ett nytt plåttak. Då skulle det gamla plåttaket i fortsättningen fungera som "kondensskivor". Men som jag nämnt tidigare; hur kan en sådan lösning användas som lösning om det efter åtgärden bildas kondens under det gama plåttaket; kondens som sedan droppar ner på kallvindgolvet (om det inte finns kondensskivor under det gamla plåttaket)?
Jag gissar att dom kommer med det förslaget pga det är lätt, blir billigare för dig och det funkar för dom flesta.
Det kan dock inte räknas slm ett helt takbyte men det är mer jobb och nått du så fall måste vänta till sommartider då det inte är risk för så mycket regn eller snö
Det kan dock inte räknas slm ett helt takbyte men det är mer jobb och nått du så fall måste vänta till sommartider då det inte är risk för så mycket regn eller snö
Tack, "funkar för dom flesta". Men den springande punkten är om det bildas "för mycket" kondensfukt under det gamla kondenstaket så att det därifrån droppar ner skadligt mycket kondensdroppar på kallvindgolvet (tjockt brunt papper, isolermatta, spån).
Eftersom det gamla plåttaket hamnar under "carporten", för att använda liknelsen jag gjorde innan, där det nya taket är "carporten", så är det liten risk att det bildas kondens även under det gamla plåttaket, på samma vis som du inte får imma/frost på bilens vindruta när den står under carporten.
Men jag tycker fortfarande du ska använda underlagsduk
Då får det ett bra tak, korrekt utfört, och kan sova gott hela vintern
Men jag tycker fortfarande du ska använda underlagsduk
Då får det ett bra tak, korrekt utfört, och kan sova gott hela vintern
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Eftersom som huset läcker värme och den värme kommer mot den gamla plåten så är risken för kondens ganska stor.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Jag jobbar som plåtslagare och vet vad jag pratar om då jag jobbar med det varje dag.
Om det läcker värme, nej, då blir det tvärtom, det håller det torrt under den undre plåten och det blir varken kondens eller dropp.johan ivarsson skrev:
Om det däremot läcker luft, ja då har man ett problem, men då ska man kanske vara mer orolig över hur isoleringen ser ut...
Precis som alla andra hantverkare...johan ivarsson skrev:
Hoppas du ursäktar, men... det är lite väl många hantverkare som inte vet vad de pratar om, för att en så generell kommentar ska funka på ett konsumentforum. Särskilt då du faktiskt inte tycktes göra skillnad på att läcka värme och läcka luft, då det är en fundamental och avgörande skillnad i de två, vilket i detta fall dessutom ger två direkt motsatta fall vad gäller kondensen.
Tänk på att det ur kondenssynpunkt inte spelar någon större roll vilken typ av material du väljer. Det är inte det som avgörSinclair skrev: