nikasp
Smart med remsor, kan ju tänka mig att det är möjligt med knarrande golv på sikt, även om det inte knarrar de första åren, Om trät gnids mot varandra så blir det väl antagligen blankare ytor, och trät blir torrare med åren.

Ja, remsor är mot golvknarr, och det uppstår inte nödvändigtvis med en gång. Trä krymper och sväller, och kan slå sig.

I vårt gamla golv knarrar det nu på vintern, men brukar vara tyst på sommaren.

Har alltid trott att det är när brädan rör sig i förhållande till spiken det knarrar och inte när brädan rör sig mot regeln. Har trä golv i de flesta rummen lagda för 10-15 år sen inget knarr än i alla fall alla golven är skruvade med golvskruv.

På bilden längre upp i tråden ser det ut som att det kommer en del fukt från marken under trägolvet. Ställer det till problem för trägolvet tro?

nikasp
O Olf Oggler skrev:
På bilden längre upp i tråden ser det ut som att det kommer en del fukt från marken under trägolvet. Ställer det till problem för trägolvet tro?
Det kommer nog fukt från mullbänken. Jag grävde bara ut och tog bort allt bös/organiskt och fyllde med leca (hoppas mössen inte gillar det då det är svårt ränna runt i).
Det är nog alldeles för tidigt att säga nåt om hur länge det håller men jämfört med trägolv och plastmatta lär det hålla länge. Så länge känns det helt perfekt, tyst och stumt, och ser jättebra ut men har bara gått drygt två år.

Men om det har gått två år så borde det ju funka. Jag tänkte närmast på risken att virket sväller och reser sig och trasslar. Men något sådant har du alltså inte sett tendenser till?

nikasp
O Olf Oggler skrev:
Men om det har gått två år så borde det ju funka. Jag tänkte närmast på risken att virket sväller och reser sig och trasslar. Men något sådant har du alltså inte sett tendenser till?
Nädå. Jag tror mest att det är tidens tand men nu kan ju trät ta åt sig fukt underifrån och släppa ifrån sig uppåt. Den tidigare plastmattan kapslade in/fast fukten så golvet var helt murket. Märktes även att fukten ville ta vägen upp mot vägg men drabbade bara en mindre del av en putsad vägg.

nikasp
Och nu har vi bestämt för att hänga med grannarna på avloppsanläggning så jag *hoppas* att de de fyrkantskalleskruvarna jag skruvat med går att skruva ur. Borde ha skruvat med torx... litar inte riktigt på att jag slipper bryta upp...

• Gilla
Lambrusco
  • Laddar…
S spaxx skrev:
Hej,

Lägga massivt trägolv direkt på golvbjälklaget, är det ok? I mitt fall har jag cc på cirka 26cm. Funderar på 25mm eller 30mm massivt trägolv.

Någonting jag bör tänka på?

Ska man lägga lumppapp mellan golv och reglar?

Med så kort avstånd mellan bjälkarna kan du gå ner till 20 mm och spara pengar. 30 mm är klart overkill. Skruva i fjädern är i särklass bäst och jätteenkelt. Golvskruv är bra men fyrkantbits är inte bra. Går bättre med torx. Jag lägger just ett golv som är 32x180 på cc 80 cm. Jag lägger remsor av lumppapp och det känns bra men är nog inte nödvändigt.

Skruva eller spika?

Ska man limma?

nikasp nikasp skrev:
Och nu har vi bestämt för att hänga med grannarna på avloppsanläggning så jag *hoppas* att de de fyrkantskalleskruvarna jag skruvat med går att skruva ur. Borde ha skruvat med torx... litar inte riktigt på att jag slipper bryta upp...
Hur gick det med avloppet kunde du få upp golvskruven...köpte du ny torx skruv?

nikasp
B byggarätt skrev:
Hur gick det med avloppet kunde du få upp golvskruven...köpte du ny torx skruv?
Det blir först till våren, ligger efter grovt så har knappt planerat något än... återkommer senare.

S spaxx skrev:
Hej,

Lägga massivt trägolv direkt på golvbjälklaget, är det ok? I mitt fall har jag cc på cirka 26cm. Funderar på 25mm eller 30mm massivt trägolv.

Någonting jag bör tänka på?

Ska man lägga lumppapp mellan golv och reglar?

Skruva eller spika?

Ska man limma?

Går utmärkt att lägga direkt på golvbalkarna. Lite tips:
1: Limma med vitlim fast remsor med lump-papp på balkarna. När golvet rör sig pga temperatur och skillnad i fukt i luften, så rör det sig utan ljud.

2: Låt golvet ligga inne LÄNGE om du skall förhindra glipor som kommer i efterhand.

3: skruva i spånten (sponten) med speciella skruvar med extremt liten skalle som går in ordentligt. Ingen risk att spräcka förutom runt kvistar eller i änden på brädan. Hoppa över om det är en kvist, borra innan om det är i änden.

4: finns skruv med Philips och med Torx t10. Om du använder torxen, köp MÅNGA bits, de går sönder.

5:Använd en rejäl kloss golvbräda som du trär över noten att slå på. Slå aldrig direkt på noten.

6: tillverka en lång kil, ca 40cm lång av samma material som golvet, där du sparat noten. Såga bort noten på 7 cm cirkax3cm cirka ungefär i mitten. Om du inte får in golvet ordentligt på ngt ställe, börja med att kolla så inget skräp fastnat i noten eller sponten. Lägg kilen mot noten, ta en bräda lägg mot andra sidan kilen och skruva fast på reglarna på flera ställen. Har du lagt kilen på rätt ställe nu o knackar in den så går golvet ihop, och du får ett 3x7cm hål så du kan få dit minst 2 skruvar.

Mvh snickarn

• Gilla
MoveMe
  • Laddar…
F frityreldarn skrev:
3: skruva i spånten (sponten) med speciella skruvar med extremt liten skalle som går in ordentligt. Ingen risk att spräcka förutom runt kvistar eller i änden på brädan. Hoppa över om det är en kvist, borra innan om det är i änden.
Dessa har jag använt. 57 mm varianten till 26 mm golv.
photo-44-1024x336.png
https://www.gunnebofastening.se/produkt/?product_id=297&family_slug=skruv

• Gilla
Porsibygg
  • Laddar…
Tidigare har jag alltid förborrat och skruvat när jag lagt trägolv, ett råd jag fått av en gammal hantverkare.
Nu senast använde jag dyckertpistol och sköt 40mm klamrar istället. Två klamrar i noten per regel, gick tre gånger så snabbt och blev minst lika starkt. Gamla hantverkare vet mycket men vet inte alltid bäst, dom gör som dom alltid har gjort. Jag kommer aldrig att skruva ett trägolv igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.