Vi ska lägga marksten (betongsten) på garageuppfart och på gång från gatan till entrén, totalt ca. 85 kvadratmeter. Har talat med några firmor som är erkänt duktiga på detta och även fått offerter.

Nu till min fråga. Bärlaget är väl uppbyggt och packat med 0-16 samkross överst. Den ena firman säger att, i och med att underarbetet är välgjort, man kan lägga markstenen direkt på bärlagret, dvs utan sättsand, medan det andra företaget säger att det alltid ska vara sättsand mellan bärlagret och markstenen. Själv har man ju alltid hört att det ska vara sättsand, men går det att lägga utan och får ett bra resultat? Tacksam för synpunkter från er kunniga forummedlemmar.

Jag är ingen expert på området men min erfarenhet är att det nog behöver vara iallafall en del sand. Även om bärlagret håller bra så kommer nog inte stenen ligga plant eftersom det räcker med lite större partiklar under på vissa ställen för att de ska väga snett. Speciellt när man belastar med en bil så kommer de nog att sätta sig lite olika utan sand. Hoppas någon mer kunnig svarar men jag tror jag är på rätt spår.

//MrE

Översta bärlagret är 0-8 och inte 0-16.

0-8 går bra att använda, men det är lättare att dra av om man använder en finare fraktion.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.