Jag tänkte lägga klinkers i vår hall nu och har lite funderingar. Har läst runt på många trådar här om just detta ämne men alltid skönt att dubbelkolla.

Idag har vi fiskbensparkett i hela lägenheten förutom hallen där det finns är gammalt trägolv (furu?) som vi nu ska byta ut till klinkers (pendlat mellan fortsätta med fiskben eller köra klinkers men vi kör på det senare nu.

Till mina funderingar, räcker det med att fylla ut med flytspackel för att sedan börja lägga klinkers? Behöver jag göra något mer än att ta bort det befintliga golvet? Aldrig lagt en grund innan man lägger klinkers så lite tips hade uppskattats.

Som ni ser på bilden så verkar det som att det finns några reglar och sen massa gammal puts (eller något liknande) under de golvet jag vill ta bort.

• Hörn av ett rum under reparation, med avskalat golv, isolering, bråte och byggmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat trägolv och tröskel nära en dörr, med synligt underlag och spillror.
    Skapa konto
BirgitS
Klinker bör man lägga på något som är helt stumt, t.ex. golvgips. Ska man flytspackla så måste det ju vara helt tätt neråt, annars rinner flytspacklet ner till grannen under, och det ser ju rätt besvärligt att få till det i ditt fall. Helst bör väl brädorna vara kvar för att bilda underlag till golvgipset och det som är under brukar räknas till husstommen och det är därmed föreningen som är ansvarig för det och du får inte röra sanden, gruset etc. eftersom det fungerar som stegljudsdämpning.

Här är en sida som verkar beskriva vad du behöver göra på ett bra sätt: https://www.dinbyggare.se/lagg-klinkergolv-i-hallen/

• Gilla
lindesvard
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Klinker bör man lägga på något som är helt stumt, t.ex. golvgips. Ska man flytspackla så måste det ju vara helt tätt neråt, annars rinner flytspacklet ner till grannen under, och det ser ju rätt besvärligt att få till det i ditt fall. Helst bör väl brädorna vara kvar för att bilda underlag till golvgipset och det som är under brukar räknas till husstommen och det är därmed föreningen som är ansvarig för det och du får inte röra sanden, gruset etc. eftersom det fungerar som stegljudsdämpning.

Här är en sida som verkar beskriva vad du behöver göra på ett bra sätt: [länk]
Tack för snabbt svar. Har kollat på golvgips också men kändes enklare att bara blanda ihop flytspackel och få en jämn bra yta.

Om jag använder golvgips så behöver jag ändå ta bort gamla golvet så det kommer i samma nivå.

Men tillbaka till flytspackel, om det är grus under hela golvet (tätt) så borde jag väl kunna lägga flytspackel över allt och få en jämn stum yta?

BirgitS
L lindesvard skrev:
Har kollat på golvgips också men kändes enklare att bara blanda ihop flytspackel och få en jämn bra yta.
Har du flytspacklat förut?
Det är inte helt lätt att få en jämn yta.
L lindesvard skrev:
Om jag använder golvgips så behöver jag ändå ta bort gamla golvet så det kommer i samma nivå.
Du får läsa på vad golvgips kräver för underlag. Jag vet inte om det kan ligga på glesa reglar utan att spricka med tiden.

Jag förstår att man vill ha samma nivå men ibland är det inte tekniskt möjligt.
L lindesvard skrev:
Men tillbaka till flytspackel, om det är grus under hela golvet (tätt) så borde jag väl kunna lägga flytspackel över allt och få en jämn stum yta?
Det troligaste är att du inte får påverka gruset vilket du kommer att göra om du häller flytspackel på det. Men hör med styrelsen. Jag tror inte att gruset är tillräckligt tätt utan att flytspacklet kan rinna ner emellan.

Ska kolla med styrelsen samt försöka ta upp lite mer golv imorgon för att få en bättre bild vad som faktiskt är under.

Men rent teoretiskt så går det att lägga på flytspackel om det nu skulle vara tätt och OK för föreningen?

Annars får jag helt enkelt sätta spånskiva för att sedan lägga golvgips.

B
Är gruset verkligen ordentligt packat och stumt? Känns fel att flyttpacka på löst underlag. Minsta hål så försvinner flytapacklet iväg. Och rör det sig så kan jag tänka mig att spacklet spricker om man inte gjuter tillräckligt tjockt.

Möjligtvis skulle man kunna lägga en papp, för att minska risken att spacklet rinner ner, men jag hade alla gånger kört på golvgips. Tror det är billigast/enklast/säkrast.

Med det sagt så rev jag faktiskt bort klinker som låg i en hall i vårt hus, där hade man gjutit en liten kaka kanske 3cm tjock på sand, och sedan lagt klinker på kakan. Såg ut som det var betong, men något cementbaserat var det i alla fall, ingen tydlig armering eller grov ballast. Typ från 60-talet.

• Gilla
lindesvard och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Är gruset verkligen ordentligt packat och stumt? Känns fel att flyttpacka på löst underlag. Minsta hål så försvinner flytapacklet iväg. Och rör det sig så kan jag tänka mig att spacklet spricker om man inte gjuter tillräckligt tjockt.

Möjligtvis skulle man kunna lägga en papp, för att minska risken att spacklet rinner ner, men jag hade alla gånger kört på golvgips. Tror det är billigast/enklast/säkrast.

Med det sagt så rev jag faktiskt bort klinker som låg i en hall i vårt hus, där hade man gjutit en liten kaka kanske 3cm tjock på sand, och sedan lagt klinker på kakan. Såg ut som det var betong, men något cementbaserat var det i alla fall, ingen tydlig armering eller grov ballast. Typ från 60-talet.
Av det lilla jag ser så är det väldigt poröst, men om jag skulle ta bort golvet så har jag 3cm att kunna lägga flytspackel men det kanske ändå inte är tillräckligt för att undvika sprickor.

Det jag är orolig med spånskiva+gips är att jag inte får hela ytan jämn. Känns lättare med spackel.

Nu har jag tagit upp en planka i mitten. Det är väl bjälklag och massa grus och skit. Dock går ju gruset ner typ 13 cm på ett ställe jag mätte.

• Träplankor på golvet med spricka visar grus och bråte undertill, trasigt kakelbit synligt. Renoveringsarbete antyds.
    Skapa konto
BirgitS
Byggmästarfyllning brukar det kallas. Jag tror att flytspackel kommer att rinna ner emellan stenar etc.

Är inte plankorna ett bra underlag för golvgips?

• Gilla
lindesvard
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Byggmästarfyllning brukar det kallas. Jag tror att flytspackel kommer att rinna ner emellan stenar etc.

Är inte plankorna ett bra underlag för golvgips?
Jo det hade jag gjort direkt om det inte hade blivit en väldigt stor höjdskillnad mellan klinkers och nästa golv sen. Därför jag försöker reda ut hur jag på bästa sätt kan lösa detta utan att få allt för stor höjdskillnad. Då befintligt golv är i samma level som fiskbensparketten så blir det ju sen 13mm gipsskiva, fix (oklart mm) och sen 9mm klinkers. Det blir ju över 25mm iaf. Känns inte bra alls hehe

Men just nu känner jag att det kanske är omöjligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.