yonna yonna skrev:
Ett alternativ utan bygglovskrav är segeldukstak, sytt/anpassat till pergolan, som sätts upp på våren och tas ner på hösten? Det fungerar utmärkt hos mig. Jag byter ut det vart 5/6:e år eftersom det blir smutsigt.
Ett alternativ som vi överväger. Vi tycker dock att det har några nackdelar jämfört med plast. Dels att det som du skriver kräver visst pyssel och dels känns det lite svårt att få till vattenavrinningen på ett bra och stabilt sätt.

Med en riktig markis som skulle vara jämförbart med plasttaket (typ https://www.pergola.se/produkter/pergola-med-tak/tecnic) blir det betydligt dyrare. Men det hade kanske varit den optimala lösningen då det inte kräver bygglov.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J JonnyK skrev:
Ett alternativ som vi överväger. Vi tycker dock att det har några nackdelar jämfört med plast. Dels att det som du skriver kräver visst pyssel och dels känns det lite svårt att få till vattenavrinningen på ett bra och stabilt sätt.

Med en riktig markis som skulle vara jämförbart med plasttaket (typ [länk]) blir det betydligt dyrare. Men det hade kanske varit den optimala lösningen då det inte kräver bygglov.
Ja, markiser med motorer skulle för min del bli extremt dyrt. Fördelen är automatisering. Jag valde ett par skräddarsydda dukar som är något vinklade samt med avrinningshål och som jag numera inte drar upp. (Otroligt mycket vatten som samlas under ett regnväder.)

Nu betyder estetiken naturligtvis mycket. Jag har ett modernt enkelt hus där pergolan (ramkonstruktion) ingick i den ursprungliga husritningen. Vad jag kan förstå ligger TS's hus i ett äldre, känsligare område.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
J JonnyK skrev:
Av olika skäl kommer jag inte kunna få bygglov för att lägga takplast på min pergola. Förhoppningsvis är det inget som mina grannar som kommer klaga på det men om det ändå sker, vad är då konsekvenserna för mig.
  1. Får jag alltid möjlighet till rättelse innan eventuell sanktionsavgift döms ut?
  2. Om jag gör rättning innan det fattas ett beslut om en sanktionsavgift, slipper jag då helt betala något?
  3. Hur lång tid har man på sig att göra rättelse (riva av taket) innan beslutet fattas?
  4. Vad händer om jag lägger tillbaka taket efter rättelse, får jag då en ny "varning" eller utdöms sanktionsavgift möjligen då direkt?
Segelduk i stället ?

Du kan inte tänka dig att följa bestämmelserna istället? Då lipper du allt obehag samt belastar ej byggnadsavdelningen med onödigt jobb.

Kan ju fundera på det i alla fall. Paraplyer? Solskyddsfaktor?

//

• Gilla
  • Arg
eemeliie och 4 till
  • Laddar…
En släkting vaknade mitt i natten av buller från granntomten. Visade sig att grannen höll på att riva ett förråd som var utbyggt från garaget. Byggnadsnämnden skulle komma på inspektion dagen efter, så han höll på med rivning typ kl 02 på natten.

Dagen efter, direkt efter inspektionen började han att bygga upp förrådet igen. Men denna gång tänkte han göra det finare så han rev gavelvägen på garaget och lät utbyggnaden bli en förlägning av garaget.

Någon vecka in i byggprojktet hörs ett enormt brak från grannen mitt i natten. Det var en höststorm, och hela garaget hade vikt ihop sig som ett korthus när den stabiliserande gavelväggen inte fanns längre. Kan gå illa med bygglovsärenden.

• Gilla
  • Haha
Mekplatsen och 7 till
  • Laddar…
J JonnyK skrev:
Av olika skäl kommer jag inte kunna få bygglov för att lägga takplast på min pergola. Förhoppningsvis är det inget som mina grannar som kommer klaga på det men om det ändå sker, vad är då konsekvenserna för mig.
  1. Får jag alltid möjlighet till rättelse innan eventuell sanktionsavgift döms ut?
  2. Om jag gör rättning innan det fattas ett beslut om en sanktionsavgift, slipper jag då helt betala något?
  3. Hur lång tid har man på sig att göra rättelse (riva av taket) innan beslutet fattas?
  4. Vad händer om jag lägger tillbaka taket efter rättelse, får jag då en ny "varning" eller utdöms sanktionsavgift möjligen då direkt?
Trist att medvetet göra något som inte är sanktionerat hos grannarna.
Det verkar vara en trend att töja på gränser. Om grannarna säger ok är det väl en sak men annars har man bestämt att grannarna är knäppa och startar medvetet ett bråk, känns onödigt.

• Arg
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Om det skaver för mycket att vara en laglydig medborgare kanske du kan lägga det i löstagbara moduler som kan plockas bort ur säsong eller om det kommer synpunkter.

• Gilla
  • Arg
JonnyK och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
För det första: Kommer den nya lagen kring bygglov som skall beslutas om nu i Oktober (och skall träda i kraft i December) hjälpa ?
[länk]
Vet vi säkert om den nya lagen om bygglov, som beslutas i oktober (och träder i kraft i december), kommer att träda i kraft? Jag kan inte hitta någon officiell uppdatering? Tack för hjälpen på förhand!

K kmavro skrev:
Vet vi säkert om den nya lagen om bygglov, som beslutas i oktober (och träder i kraft i december), kommer att träda i kraft? Jag kan inte hitta någon officiell uppdatering? Tack för hjälpen på förhand!
Säkert är det ju inte förräns den klubbas och det är enligt vad jag hört planerat nu i Oktober.

Det finsn en tråd mer om detta här:

https://www.byggahus.se/forum/threa...rna-kring-bygglov.542945/page-81#post-6398221

Här finns den officiella proppen
https://regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2025/05/prop.-202425169

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
It certainly won't be until it's clubbed and from what I've heard, it's planned for October.

There is another thread about this here:

[länk]

Here is the official plug
[länk]
Tack!!!

Pellegnillot71
J JonnyK skrev:
Du har inte funderat på att dölja skärmtak i något väldigt slingriga så att det inte syns? Typ Fallopia eller liknande?

• Gilla
JonnyK
  • Laddar…
... och vissa blir arga när man föreslår laglydighet... märkligt.... @TRJBerg

//

• Gilla
Pettman
  • Laddar…
TRJBerg
J jonte0 skrev:
... och vissa blir arga när man föreslår laglydighet... märkligt.... @TRJBerg

//
Lagarna på det här området verkar vara skapade av sadister eller kontrollfreak.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Lagarna på det här området verkar vara skapade av sadister eller kontrollfreak.
Jag upplever att det är ett utbrett moraliskt feltänkt !
En frizon manar till eftertanke,hur ställer jag mig till grannens ide.
Det finns möjlighet att reflektera o förhoppningsvis generera ett bra beslut.
Om du får ett felvänt ,lågt mot dig tak ,i tomtgräns så får du alla takbeklädnader på din tomt när vinden är fel o all service måste ske ifrån grannens tomt.
Min vän behövde sälja o flytta snabbt pga sjukdom men då krävdes att tomten iordningsställdes innan försäljning.

Lagar är inte till för kompromiss utan för att särskilja åsikter.

TRJBerg
K Kadabra skrev:
Jag upplever att det är ett utbrett moraliskt feltänkt !
En frizon manar till eftertanke,hur ställer jag mig till grannens ide.
Det finns möjlighet att reflektera o förhoppningsvis generera ett bra beslut.
Om du får ett felvänt ,lågt mot dig tak ,i tomtgräns så får du alla takbeklädnader på din tomt när vinden är fel o all service måste ske ifrån grannens tomt.
Min vän behövde sälja o flytta snabbt pga sjukdom men då krävdes att tomten iordningsställdes innan försäljning.

Lagar är inte till för kompromiss utan för att särskilja åsikter.
Fel. Lagarna är skapade av ideologiskt motiverade politiker som ser det som deras plikt att domptera idelologiska dissidenter. Och de stöds av omoraliska väljare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.