Skall lägga granithällar på en betongtrappa med plan och steg. Hällarna är så fint sågade att de passar utan fogspalt. Trappan och planet är en betongklump som göts för två år sedan. Den lär varken krympa eller svikta. Finns det något annat som skulle tala mot att lägga hällarna dikt an mot varandra?

Jag ska oxå snart sätta granithällar i en trapp. Din lösning skulle säkert bli snygg - men jag tror nog att det blir nån glipa nånstans där vatten/jord kommer att sippra ner och nått ogräs börjar växa.

Tänkte du sätta hällarna i nått slags bruk/fix eller limma?

Jag tänkte använda Ardex77 fix för natursten. Har uteslutit PU stenlim. Jag kan inte få press för att hålla emot skumningstrycket och jag vet inte hur långt in från en synlig spalt som UV ljuset fördärvar PU fogen. Jag kommer att få en liten spalt här och var i anslutning till sättstegen. Där skullle jag helst vilja lägga hårdfog men undrar hur det kommer att gå att svampa bort överskott från den flammade granitytan.
Om du lägger hällarna med fogspalt, vilken sorts fog tänker du använda?

Jag gör det enkelt för mig - betong. Jag hade några säckar över. Det blir alltså ett homogent lager betong för både plan- och sättsteg. Fogen blir väl ca 1cm bred. Och med lite lutning för avrinningens skull. Bifogar en bild, granithällen som skall användas syns uppe till vänster.
IMAG1181.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där blir nog väldigt fint!

Fukta gärna hällen lätt innan du gjuter fast den - inget fritt vatten bara mätta porerna.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.