Medlem
· Östergötland
· 163 inlägg
Hej! Kollat massor av youtube och beskrivningar men tycker fortfarande att det är klurigt att lägga golv vid en dörröppning. Har en lång korridor och börjar jag i ett hörn och lägger längs väggen så kommer ju golvet att "bara gå förbi dörröppning". Den går ju liksom inte in i öppningen. Brukar skarven hamna mitt emellan de båda rummen? Hur ska man tänka vid dörröppning egentligen?
Hittade en liten bra bild som delvis förklarar hur man ska göra men tycker ändå det blir klurigt. BIlden visar att de börjar i öppningen och sedan bygger åt båda hållen. Men då kommer ju alla plankor på den raden att behöva kapas. Är det rätt så?
Jag kommer så att säga lägga golvet parallelt med öppningen så den går längs med precis som på bilden
Jag kommer så att säga lägga golvet parallelt med öppningen så den går längs med precis som på bilden
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Om du tittar noga på bilden ser du att den lilla brädan är kapad på längden också så att dess bredd stämmer precis med så mycket som behövs för att gå in under tröskeln utan att nästa rad behöver kapas.
Medlem
· Östergötland
· 163 inlägg
men jag har ju en liknande bit som kommer från andra rummet. Är tanken att de ska mötas i mitten? Är det vad som är "standard"? 
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
De flesta golv behöver expansionsutrymme, dvs. ½ - 1 cm runtom som är fritt så att golvet kan krympa och växa allt efter hur luftfuktigheten varierar under åren, och det medför att golvtillverkare normalt avråder från att lägga sammanhängande golv i två rum utan anger att det ska finnas ett mellanrum mellan de två rummens golv och det mellanrummet lägger man en list eller tröskelplatta över. Kolla läggningsinstruktionerna för det golv du har tänkt dig.
Klicka här för att svara