O
Jag överväger att lägga om ett gammalt utslitet och sviktande golv i min lägenhet. Det är en flytande lamellparket från 50-talet som ligger ovan på en sandbädd. Under sanden finns troligtvis grovt grus och byggspill. Längst ned är ett betongbjälklag några våningar upp.

Jag har två frågor:

1. Vad är lämpligt att lägga mellan sanden och klickgolvet? Utan att ha gjort några djupare efterforskningar tänkte jag sand + papp/plast + golvspån + skum (sån där vit matta) + klickgolv. Golvspån är relativt dyrt så klarar man sig utan det vore det toppen. Hur brukar man göra?
  2. Via Google hittade jag ett inlägg i ett annat forum som rekommenderade att man mellan väg och golvspånet klämde i en akrylatfog för att hindra sand från att krypa upp och på så sätt riskera svikt. Är det ett galet råd? Är det ett verkligt problem? Hur är bästa sättet att undvika det?

Redigerat:
Steamboy skrev:
  1. Via Google hittade jag ett inlägg i ett annat forum som rekommenderade att man mellan väg och golvspånet klämde i en akrylatfog för att hindra sand från att krypa upp och på så sätt riskera svikt. Är det ett galet råd? Är det ett verkligt problem? Hur är bästa sättet att undvika det?
Har samma fråga. Någon vet hur man tätar ( om man ens ska täta) mellan golvspån och vägg liggandes på sand?

Som det sågut hos mig var det betongbjälklag, sand (4-6cm), en tunn papp och ett 14 mm lamellparket. Jag rev ut lamellparket och pappen. Var extremt nogran med att inte röra sanden. Foam och ett nytt 14mm lamellparket. Runt väggarna och dörrar stoppade jag en "korv" av tunt skumgummi mellan golvet och väggen efter det så monterade jag golv listerna.

Tack för svaret.
Det slutade med sand, golvspån, foam och parkett. Sanden var snustorr men ojämn. Tog bort lite sand för att få plats med golvspånsskivorna och jämnade till och trampade ner det.. Lite lurigt att få jämnt men med laser-vattenpass funkade det. Otroligt stabilt och jämnt.

I springorna mellan vägg och golvpsån blev det tills slut gammalt hederligt lindrev. Isolerar, blockar sand och släpper igenom lite fukt (vilket iofs inte ska finnas). Annat alternativ var en heltät akryl/silikon/latex fog eller skum, men jag var rädd att det blev för tätt kanske. Dyrt, miljöovänligt och svårt att ta bort också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.