22 242 läst ·
49 svar
22k läst
49 svar
Lägga begränsningskabel med vinkelslip
Husägare
· Ronneby
· 76 inlägg
Jag körde med en cirkelsåg, enklare än en vinkelslip.C Chefred skrev:Till er som tycker det verkar jobbigt att lägga ner begränsningskabel till er robotgräsklippare.
Funderade och läste hur andra hade gjort, skulle sen prova vinkelslip och tigersåg.
Började med vinkelslip och tyckte det gick så bra att jag provade aldrig tigersåget.
Fick ner 200m kabel på 2,5 timmar. Min sambo höll i rullen när jag lade ner kabel med hjälp av skyddet till en morakniv.
Ett hål i bottnen i skyddet där man sticker ut kabeln, och sen drar man den i den sågade skåran, mycket smidigt.
Bifogar bild, hållaren till vinkelslipen ser ut som ett barn har tillverkat den, men den funkar utmärkt.
Lycka till
För mig var det självklart att lägga kabeln ovanpå marken när jag installerade vår bot 2020, av den enkla anledningen att jag var 100% säker på att jag skulle bli tvungen att justera kabeln när jag sett hur boten jobbade. Det visade sig stämma.
På flera ställen fick jag antingen flytta ut kabeln lite (boten var tvungen att använda krocksensorerna, med skador i gräset som följd) och på andra fick jag flytta in den (då boten inte körde tillräckligt långt fram). Dessutom visste jag att vi skulle göra lite förändringar på tomten som skulle ändra slingornas placering. Dessa förändringar är inte klara ännu, så jag ser fortfarande stora fördelar med att slingorna inte är nedgrävd. Enda nackdelen som jag ser det är att jag är lite nojig att vertikalskära gräsmattan...men med slingorna liggande så grunt är det ju inga större problem att skarva om de skulle kapas av vertikalskäraren.
På flera ställen fick jag antingen flytta ut kabeln lite (boten var tvungen att använda krocksensorerna, med skador i gräset som följd) och på andra fick jag flytta in den (då boten inte körde tillräckligt långt fram). Dessutom visste jag att vi skulle göra lite förändringar på tomten som skulle ändra slingornas placering. Dessa förändringar är inte klara ännu, så jag ser fortfarande stora fördelar med att slingorna inte är nedgrävd. Enda nackdelen som jag ser det är att jag är lite nojig att vertikalskära gräsmattan...men med slingorna liggande så grunt är det ju inga större problem att skarva om de skulle kapas av vertikalskäraren.
Jarlingar skrev:
Jag vill också slå ett slag i debatten för att INTE gräva ner kabeln.
Onödigt jobb då kabeln kommer "gräva" ner sig själv oavsett tjälskjutnin
Håller helt med. Det dummaste man kan göra är att gräva ner kabeln. När kabeln av någon anledning går av blir det ett h-vete att hitta brottet efter några år. Efter 16 år med vår kära AM230 blev det en ny Husqvarna utan slinga. Vi la slingan ovanpå gräsmattan och till slut var den nog 15 cm ner. Då hjälper inte de där enkla detektorerna mycket...Jarlingar skrev:
Sant. I mitt fall är marken ofta så ojämn att klipparen riskerar att klippa..P Paxman skrev:För mig var det självklart att lägga kabeln ovanpå marken när jag installerade vår bot 2020, av den enkla anledningen att jag var 100% säker på att jag skulle bli tvungen att justera kabeln när jag sett hur boten jobbade. Det visade sig stämma.
Jag var lat och grävde inte ner kabeln. 6 år senare var det bara fnöske och damm kvar. Tror den klarat sig från saltet (sjönära) och bambis gnagande om den varit nergrävd.
Orkade inte lägga 1000m till så det fick bli ny slinglös klippare
Orkade inte lägga 1000m till så det fick bli ny slinglös klippare
Var det förtennad kvalitetskabel? Den borde klara lite stänk av havsvatten...Bambi bryr sig dock knappast om det är företent eller ren koppar...har dock aldrig hört talas om att rådjur skulle gnaga på kablar, speciellt inte strömsatta sådana.schnyggve skrev:
Bra strategi. Så har jag också gjort på några ställen runt slingan. Men, till slut gräver jag ner den åtminstone 4-5 cm, ser liten tendens till att kabeln med egna fötter försvinner ner i jorden. Har dessutom ett par dubbelriktade slingor rakt ut i gräsmattan för att sätta hinder runt träd och buskar, går inte att ha dessa i ytan. Att några här hyllar detta 'fenomen' att kabeln får fötter ner i jorden beror säkert på att vi har olika förhållanden med lerjord, olika konsistens på jorden etc. Jag har också rötter i ytan här och där som hindrar kabelns vilja att frivilligt försvinna ner i jorden. Den här tråden är en bra hint åt Husqvarna m.fl. att satsa på slinglösa GPS drivna. Men det vet de redan, inom något år kommer säkert sling modeller att försvinna, GPS styrda tar över helt o hållet.P Paxman skrev:För mig var det självklart att lägga kabeln ovanpå marken när jag installerade vår bot 2020, av den enkla anledningen att jag var 100% säker på att jag skulle bli tvungen att justera kabeln när jag sett hur boten jobbade. Det visade sig stämma.
Medlem
· Blekinge
· 12 255 inlägg
Det finns Huskvarnakabel som ser silvrig ut till färgen men är aluminiumbelagt koppar. Ett bra recept till korrosion. Jag har gjort labbprov angående korrosion med bl a HQ kabel och andra. Vissa tillverkare skriver klart och tydligt förtennt kokppar på förpackningen och även HQ har den sorten som Premium. Alla andra material är skit.schnyggve skrev:
Denna använde jag nyligen i en ny installation vid min andra fastighet, tydligt att den är förtennad:T Thomas_Blekinge skrev:Det finns Huskvarnakabel som ser silvrig ut till färgen men är aluminiumbelagt koppar. Ett bra recept till korrosion. Jag har gjort labbprov angående korrosion med bl a HQ kabel och andra. Vissa tillverkare skriver klart och tydligt förtennt kokppar på förpackningen och även HQ har den sorten som Premium. Alla andra material är skit.
https://www.robotexperten.se/se/sv/...obolinho/Grimsholm-signalkabe/p/7333272022481
Det var så jag började. Som sagt så är det ju bra i början att kunna justera, särskilt i svängar o hörn när man är nybörjare. Men efterhand och med några incidenter så har jag satsat på att få ner den en bit nästan överallt.P Paxman skrev:
Aluminum på koppar borde väl inte bli så långlivat?T Thomas_Blekinge skrev:Det finns Huskvarnakabel som ser silvrig ut till färgen men är aluminiumbelagt koppar. Ett bra recept till korrosion. Jag har gjort labbprov angående korrosion med bl a HQ kabel och andra. Vissa tillverkare skriver klart och tydligt förtennt kokppar på förpackningen och även HQ har den sorten som Premium. Alla andra material är skit.
Men varför ens tenn, man lägger ju jordlinor i ren koppar i marken för div elinstallationer?