K karlmb skrev:
Funkar dock inte i vår magra jord, där tar det nog 10 år att växa till såpass.
Den synar jag. I Göteborgsområdet så växer ju gräset till och med på stenar bara det finns fukt och sol.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Den synar jag. I Göteborgsområdet så växer ju gräset till och med på stenar bara det finns fukt och sol.
Inte i vår sandiga pinnmo.

K karlmb skrev:
Inte i vår sandiga pinnmo.
Då är det torka som är problemet. Du måste vattna...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kan inte lägga slinga för gräset växer knappt...

Vad är slingan till då?

• Haha
  • Gilla
Lennstorm och 5 till
  • Laddar…
C Chefred skrev:
Till er som tycker det verkar jobbigt att lägga ner begränsningskabel till er robotgräsklippare.
Funderade och läste hur andra hade gjort, skulle sen prova vinkelslip och tigersåg.
Började med vinkelslip och tyckte det gick så bra att jag provade aldrig tigersåget.
Fick ner 200m kabel på 2,5 timmar. Min sambo höll i rullen när jag lade ner kabel med hjälp av skyddet till en morakniv.
Ett hål i bottnen i skyddet där man sticker ut kabeln, och sen drar man den i den sågade skåran, mycket smidigt.
Bifogar bild, hållaren till vinkelslipen ser ut som ett barn har tillverkat den, men den funkar utmärkt.
Lycka till
Jag har gjort en skaft för moraknivens slida med rullen monterad på skaftet. På skaftet satt även ett gammalt skottkärrehjul så att slidan alltid var på ontrollerat djup.
Gick utmärkt för att få ned slingan i nylagd jord. Så båda verktygen i kombi borde vara oslagbart.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Herseme och 5 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har gjort en skaft för moraknivens slida med rullen monterad på skaftet. Gick utmärkt för att få ned slingan i nylagd jord. Så båda verktygen i kombi borde vara oslagbart.
Ja det låter ännu bättre, då hade sambon inte behövt hålla rullen. 😀

S
D docboy skrev:
Eller också lägger man dit den på våren innan gräset grott. Så gjorde jag. 1 år efter och den ligger ca 2cm ner i jorden nu.
Jag har noterat det motsatta. Har en gräsmatta med robotklippare i Stockholms området. Om det blir ordentlig tjäle och kallt i marken på vintern så kryper en del av plastmärlorna upp ur jorden. Får slå ner dem igen på våren. Därför tycker jag det är litet märkligt att kabeln skulle krypa ner åt andra hållet, har inte sett detta.

• Gilla
Ställmästarn och 1 till
  • Laddar…
S Snurrespratt skrev:
Jag har noterat det motsatta. Har en gräsmatta med robotklippare i Stockholms området. Om det blir ordentlig tjäle och kallt i marken på vintern så kryper en del av plastmärlorna upp ur jorden. Får slå ner dem igen på våren. Därför tycker jag det är litet märkligt att kabeln skulle krypa ner åt andra hållet, har inte sett detta.
Det fick man väl lära sig i fysiken. Vilket väger mest - ett kilo plast eller ett kilo koppar?

• Haha
  • Gilla
lynx_se och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Det fick man väl lära sig i fysiken. Vilket väger mest - ett kilo plast eller ett kilo koppar?
Om det är plastad kopparkabel väger den väl två kilo 🤔

• Gilla
lynx_se
  • Laddar…
S
Hep Hep skrev:
Här är en rimlig förklaring till varför märlorna kryper upp innan våren.

1780934381560.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
JoE1090 och 1 till
  • Laddar…
Jag vill också slå ett slag i debatten för att INTE gräva ner kabeln.

Onödigt jobb då kabeln kommer "gräva" ner sig själv oavsett tjälskjutning eller inte.

• Gilla
Stuff och 5 till
  • Laddar…
Det h
Hep Hep skrev:
Det har inte med den specifika vikten att göra. Jag jobbar med feta sjökablat sxom brukar grävas ned 1 m under havsbotten. Vissa kryper uppåt, andra nedåt. Man vet inte riktigt varför. Och man har tittat mycket på det för det står mer på spel än bara gräsmatteägarens nattro.

• Gilla
Fumble och 2 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Jag vill också slå ett slag i debatten för att INTE gräva ner kabeln.

Onödigt jobb då kabeln kommer "gräva" ner sig själv oavsett tjälskjutning eller inte.
Ja, du har rätt, men trodde faktiskt det skulle va mycket mer jobb. Min första tanke var att jag skulle göra det med spade.
Sen har ja mycket sand i marken och ojämnt, har hört att spikarna inte riktigt vill hugga i lös jord. En vän till mig spikade sin slinga i samma typ av mark, klipparen klippte av han kabel flera gånger. Så han grävde ner den till slut.

• Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Då är det torka som är problemet. Du måste vattna...
Ok..

D Dilato skrev:
Om det är plastad kopparkabel väger den väl två kilo 🤔
Tack för att åtminstone någon tog mitt inlägg på rätt sätt.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.