22 242 läst ·
49 svar
22k läst
49 svar
Lägga begränsningskabel med vinkelslip
Medlem
· Blekinge
· 12 255 inlägg
Jag har gjort en skaft för moraknivens slida med rullen monterad på skaftet. På skaftet satt även ett gammalt skottkärrehjul så att slidan alltid var på ontrollerat djup.C Chefred skrev:Till er som tycker det verkar jobbigt att lägga ner begränsningskabel till er robotgräsklippare.
Funderade och läste hur andra hade gjort, skulle sen prova vinkelslip och tigersåg.
Började med vinkelslip och tyckte det gick så bra att jag provade aldrig tigersåget.
Fick ner 200m kabel på 2,5 timmar. Min sambo höll i rullen när jag lade ner kabel med hjälp av skyddet till en morakniv.
Ett hål i bottnen i skyddet där man sticker ut kabeln, och sen drar man den i den sågade skåran, mycket smidigt.
Bifogar bild, hållaren till vinkelslipen ser ut som ett barn har tillverkat den, men den funkar utmärkt.
Lycka till
Gick utmärkt för att få ned slingan i nylagd jord. Så båda verktygen i kombi borde vara oslagbart.
Redigerat:
Jag har noterat det motsatta. Har en gräsmatta med robotklippare i Stockholms området. Om det blir ordentlig tjäle och kallt i marken på vintern så kryper en del av plastmärlorna upp ur jorden. Får slå ner dem igen på våren. Därför tycker jag det är litet märkligt att kabeln skulle krypa ner åt andra hållet, har inte sett detta.D docboy skrev:
Det fick man väl lära sig i fysiken. Vilket väger mest - ett kilo plast eller ett kilo koppar?S Snurrespratt skrev:Jag har noterat det motsatta. Har en gräsmatta med robotklippare i Stockholms området. Om det blir ordentlig tjäle och kallt i marken på vintern så kryper en del av plastmärlorna upp ur jorden. Får slå ner dem igen på våren. Därför tycker jag det är litet märkligt att kabeln skulle krypa ner åt andra hållet, har inte sett detta.
Medlem
· Blekinge
· 12 255 inlägg
Det h
Det har inte med den specifika vikten att göra. Jag jobbar med feta sjökablat sxom brukar grävas ned 1 m under havsbotten. Vissa kryper uppåt, andra nedåt. Man vet inte riktigt varför. Och man har tittat mycket på det för det står mer på spel än bara gräsmatteägarens nattro.Hep skrev:
Ja, du har rätt, men trodde faktiskt det skulle va mycket mer jobb. Min första tanke var att jag skulle göra det med spade.Jarlingar skrev:
Sen har ja mycket sand i marken och ojämnt, har hört att spikarna inte riktigt vill hugga i lös jord. En vän till mig spikade sin slinga i samma typ av mark, klipparen klippte av han kabel flera gånger. Så han grävde ner den till slut.