S
Tack för alla bra tips, ska kontakta min bank imorgon.

Hemmakatten
Det är absolut inte lagligt om man "får" fastigheten som en gåva och samtidigt ger syskonen ekonomisk ersättning för huset.

S
Jag får nog undersöka detta innan något sker

Redigerat:
Hemmakatten skrev:
Det är absolut inte lagligt om man "får" fastigheten som en gåva och samtidigt ger syskonen ekonomisk ersättning för huset.
Det finns varianter på detta som är lagliga. Men jag vet inte hur, vilka gränser osv.

Sedan finns det gott om varianter på upplägget som inte är lagliga, och det vill jag bestämt avråda från. Även om man bortser från moraliska aspekter, så blir ett "olagligt" fastighetsköp inte giltigt. Om någon kommer om ex. 20 år och anmäler omständigheterna till lantmäteriet, så rullas affären tillbaka, oavsett hur många ägare som hunnit köpa under tiden. Och utan hänsyn till värdeutveckling under tiden.

Det kan kännas långsökt med en anmälan idag, men ingen vet vilka förhållande syskonen, eller deras arvingar har till varandra om 20 år. Eller ev. bekanta, grannar osv, som luskar reda på omständigheterna till köpet.

Så om man vill skattefiffla, så är just fastighetsaffärer ett väldigt dåligt område för sådan "hobby".

S
Jag gillar inte fiffel därav första frågan i post no1.
Vill inte göra något fel här.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.