S
Vi har en fastighet som ägs av tre syskon. Nu ska ett syskon och dennes respektive köpa ut de två andra syskonen.
Hur mycket kommer vi få betala i lagfartskostnad?
Blir det på hela summan eller bara på de 2/3 som vi köper? Eller gör det att jag köper in mig som ägare att det blir 1,5% hela värdet eller bara på 2/3 av värdet?
Har kollat på massor med texter om detta men hittar inget om detta.

På totala beloppet, alltså inte på den del som redan ägs.

Antar att syskonen är lagfarna ägare i eget namn, dvs. det är inte ett oskiftat dödsbo?

S
De är lagfarna ägare idag.

Kör det som gåva, då blir det bara grundkostnaden 825 kr.

Resten kan ni väl reglera som gåva i stället för köp, så blir kostnaden för den delen noll (0).

S
Men hur gör man med banken, vi måste låna 1,5mkr...De tycker nog att det inte är ok och jag känner att det luktar skunk
Och vad säger banken om de får en slant insatta bara sådär...Nej vi kör det vitt. Och dessutom så kommer vi få deras reavinst att betala då med...

Det handlar inte om att göra det svart eller vitt. Det är helt legalt att göra som KOW skriver. Gå till banken och be dem att hjälpa er med det upplägget som KOW beskriver så hjälper de till med så att allt blir rätt och riktigt med det administrativa. Eller hänvisar banken er till en duktig jurist som kan hjälpa er med detta.
Dessutom så slipper dina syskon reavinst på gåvan.
Det innebär att din kostnad för att lösa ut dem minskas motsvarande reavinstskatten 22%.
Enda nackdelen med detta upplägg är att om/när du säljer fastigheten får du inte göra avdrag på reavinsten med gåvan till dina syskon.

S
Fasen vad bra:)
Så då kommer jag få betala reavinst på de pengarna som jag sparat? Plus syskonens pengar...

Låt oss ta ett exempel,

Tomten är värd 3mkr, lätt att räkna på:)

3mkr/3=1mkr/syskon
Reavinst 220kkr/syskon
Vi betalar syskonen 780kkr x 2= 1,56 Mkr

Den dagen vi säljer kommer vi alltså att få skatta på 3mkr plus ev vinst?
Säg att tomten förlorar i värde, vad händer då?

Redigerat:
Du tar över hela det gamla gåvo/ anskaffningsvärdet de andra delägarna har och får skatta för all vinst i framtiden om/när du säljer i din tur.

S
Ok, hmm vad bra:) Jag trodde detta upplägg inte var lagligt eller möjligt när jag måste ta lån för att lösa ut dem:)

Banken kommer kräva någon typ av värdering, kanske mäklare kanske värderingsman. Ta reda på det innan du skickar in ansökan för nya lån.

S
Vi har en skriftlig värdering så det är lugnt:)

Ett räkneexempel.
Är fastigheten värderad till tre miljoner kr så är deras del värd två miljoner kr.
Om du ska köpa ut dem så får de betala reavinst på detta belopp, sammanlagt 440 000 kr.
Ger de dig fastigheten i gåva så kommer du få betala denna reavinst en gång när/om du säljer fastigheten.
Då är det rättvist att pengagåvan som du ger dem är 2 000 000 - 440 000 = 1 560 000 kr
Man kan resonera som så, att genom att betala mindre för deras del så har du 440 000 att "leka med" tills den dag du ska sälja fastigheten. Investera dessa pengar väl så kan de stiga i värde.
Glöm inte, att om ni har ärvt fastigheten så kommer du kunna göra avdrag för föregående ägares investeringar i fastigheten, (kostnad för inköp och utbyggnader) när/om du säljer. Det ska också tas hänsyn till vid beräkning av pengagåvans storlek.

S
Stämpelskatten slipper ni om det är gåva.
Det är som det står i artikeln du länkar till, det finns lite fällor med 85% av utköpssumman och liknande.
Mitt bästa råd är att ta kontakt med er bank så är jag övertygad om att de hjälper er med detta upplägg då det inte är något olagligt, eller något annat upplägg som kanske är ännu bättre.
Jag tror att avdrag för föregående ägares investeringar i fastigheten, (kostnad för inköp och utbyggnader) när/om du säljer, även gäller vid gåva men jag är inte säker. Du får kolla upp detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.