Har sökt lite men fått olika svar:
Vad blir lagfartsavgiften då man bygger ett nytt hus? Läste på ett ställe att eftersom huset är billigare än taxeringsvärdet utgår man ifrån taxeringsvärdet. Men Taxeringsvärdet sätts väl inte förrän efterkommande år?

Så vad skall man räkna med att lagfartsavgiften blir?

/M
 
Köper man en fastighet, betalar man 1,5% på köpeskillingen + fast avgift 825 kr i lagfart. Bygger man därefter ett hus sker ingen ytterligare lagfartskostnad.
 
Lagfartsavgiften beräknas ju på tomten (fastigheten) när det inte finns någon byggnad.
Sen så får du uppdatera fastighetstaxeringen vartefter du bygger.
 
maeron skrev:
Men Taxeringsvärdet sätts väl inte förrän efterkommande år?
Även tomter (dvs fastigheter) har taxeringsvärden.
 
Men lagfarten är en skatt på skälva köpet, så taxeringsvärdet spelar ingen roll.
 
Snailman
När man bygger nytt så försöker man väl först att äga tomten och då fixa lagfart på denna (lär ju vara värd mindre än blivande hus och tomt tillsammans) blir ju billigare så
 
Ja, fast man undrar ju vad det är för tomt, vilket läge, när TS skriver att huset är värt mindre än taxeringsvärdet. Då måste tomten stå för merparten i taxeringen.

Hur som helst, 1,5% på köpeskillingen, punkt.
 
JOW skrev:
Hur som helst, 1,5% på köpeskillingen, punkt.
andersmc skrev:
Men lagfarten är en skatt på skälva köpet, så taxeringsvärdet spelar ingen roll.
Nja, vänta nu.

Kostnaden för lagfart är 825 kr + 1.5% av köpeskillingen ELLER taxeringsvärdet, beroende på vilken som är högst. Och då pratar vi fortfarande om tomten. Oavsett om det står ett hus där eller inte. Taxeringsvärdet från föregående år är det som gäller.
 
Alltså det är inte fågan om huset värde utan mer om hur det går till med lagfraten.
Vi kommer köpa tomten nu, kostar 2 100.000kr ( inget taxvärde ännu. ) men den ligger i kustsamhälle med havusikt så taxvärdet beräknas bli av den högre skalan. Detta köp genomförs ju nu i Januari med tillträde i maj. Betalas då lagfarten nu i januari på 2 100.000kr för innan huset är byggt har det ju inget värde alls förrän det är slutbesigtigat ( troligtvis till jul 2012)

Kommer man få betala ytterligare lagfartsavgift då huset är klart?

/M
 
Nej.
 
Men du får en högre taxering när huset är klart.

Och bygger ni långsamt, över flera år så kommer taxeringen att ökas gradvis, då anger man hur mycket man lagt ut för byggnationen.
 
Man söker bara lagfart en gång, man kan bara tillträda en fastighet vid ett tillfälle. Om du förädlar fastigheten så är det upp till dig.
 
Snailman
blir inte huset färdigt före årskiftet 12/13 så får du betala typ 1,2% av tomtens värde plus hälften av vad ni lagt ner på huset i fastighetsavgift typ.

Är det klart innan så slipper ni helt de fem första åren, sen halva i fem år till

på ett ungefär så...

så det bästa är om ni köpet tomten samma år huset klart och tar lagfarten på tomten...

ska ni hålla på många år så vet jag inte vilket som är bäst, men lagfart måste man väl ändå söka inom 3 månader elller nått...
 
I mitt perspektiv blev allt vad gäller minskad avgift under de första åren i samband med nybyggnation helt ointressant när fastighetsskatten försvann. Har ingen planer på att flytta utanför 08-området så jag lär få leva med högsta möjliga:D
 
Snailman
den här gränsen på 5000kr per år eller vad det är (fastighetsavgift), gäller inte de fastigheter som är under byggnad (fastighetsavgift), där finns ingen gräns...

bara man är medveten om detta så...får man ju strunta i det om man vill...

läs gärna i den här tråden http://www.byggahus.se/forum/priser...att-m-m/101088-fastighetstaxering-2009-a.html

om man bryr sig om lagfartsavgiften så bryr man sig nog oxå om denna... som om man inte får färdigt huset, får dras med varje år...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.