25 914 läst ·
11 svar
26k läst
11 svar
Laga tvättmaskin? Miele, helt stendöd??
Medlem
· Västra Götaland
· 80 inlägg
Hej, har en Miele tvättmaskin som helt plötsligt stendog?? Den är ca 10 år men är en maskin av bra kvalitet, så jag vill gärna laga.
Symptomen är att om jag trycker på 'on' skall displayen lysa upp. Sedan skall det bara vara att välja program med ett vred, välja lite tillval och trycka på start. Men maskinen är som sagt stendöd... Har kollat proppar och att det går fram ström.
Kan man köpa elektronikkort o dyl till en 10 år gammal Miele någonstans?
Vad kostar det i runda slängar? 100 kr, 1000 kr, 3000 kr??
Eller finns det någon bra reparatör i Göteborgstrakten?
Symptomen är att om jag trycker på 'on' skall displayen lysa upp. Sedan skall det bara vara att välja program med ett vred, välja lite tillval och trycka på start. Men maskinen är som sagt stendöd... Har kollat proppar och att det går fram ström.
Kan man köpa elektronikkort o dyl till en 10 år gammal Miele någonstans?
Vad kostar det i runda slängar? 100 kr, 1000 kr, 3000 kr??
Eller finns det någon bra reparatör i Göteborgstrakten?
Vad jag vet kan bara Miele reparera Mielemaskiner. Jag provade att köpa en reservdel på en Mielemaskin hos en frifräsar-vitvarureparatör, men de hänvisade till Miele centralt. Ring således Miele. Telefonnummer finns på deras websajt.
I mitt fall var det motorn för den roterande tallriken i micron. Jag hittade artikelnumret och googlade. Det visade sej att några utländska reservdelssajter sålde rätt motor. Tyvärr inte jättebilligt där heller. Min lösning blev att demontera motorn och reparera den.
Så, mitt andra tips får bli att du skruvar isär maskinen och kollar om du hittar något nummer på den felande delen. Sen googlar du.
I mitt fall var det motorn för den roterande tallriken i micron. Jag hittade artikelnumret och googlade. Det visade sej att några utländska reservdelssajter sålde rätt motor. Tyvärr inte jättebilligt där heller. Min lösning blev att demontera motorn och reparera den.
Så, mitt andra tips får bli att du skruvar isär maskinen och kollar om du hittar något nummer på den felande delen. Sen googlar du.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 80 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 80 inlägg
Nu kommer inte jag ihåg hur det var när maskinen var hel, lyser lamporna på panelen då man trycker på tillknappen om luckan är öppen?? Isåfall skulle det ju mycket väl kunna vara dörrlåset??El_-micke skrev:
Har en Miele W 3241 tvättmaskin som funkat perfekt sedan installationen (troligen 2008).
Idag var den stendöd, slog på huvudbrytaren på väggen, inga lampor på tvättmaskinen lyste.
Start-knappen blinkar inte. ==> Manual pekar på fel på strömmatningen.
Kollade 10 amp säkringen i elcentralen, såg hel ut, bytte i alla fall till en ny.
Fortfarande död.
Började flytta fram maskinen som sitter trångt till under tvättbänk med lådor och torktumlare på andra sidan.
Vattenslangen tillåter inte att jag får fram hela maskinen för kontrollmätning av 230 volt uttaget på väggen....
Började googla, fann den här tråden på svenska som gav hopp om snällt fel, sökte även på engelska och då fick jag fler träffar som tipsade om glapp i LUCKLÅSET.
Manualen beskriver hur man gör en "nödöppning" av luckan, verktyget sitter på insidan av tvättmedelsfacket (sid 40 i manualen för W3241).
Öppna luckan vid igensatt avlopp och/eller strömavbrott
Drog i plastfliken för nödöppningen och luckan öppnades.
Fortfarande inga kontrollampor som tändes.
Slängde igen luckan och nu tändes kontrollamporna.
Skall leta reda på lite kontaktspray och spraya in i lucklåset med förhoppning om att det funkar något år till.
Strular det snart igen får det bli ett nytt lucklås.
Idag var den stendöd, slog på huvudbrytaren på väggen, inga lampor på tvättmaskinen lyste.
Start-knappen blinkar inte. ==> Manual pekar på fel på strömmatningen.
Kollade 10 amp säkringen i elcentralen, såg hel ut, bytte i alla fall till en ny.
Fortfarande död.
Började flytta fram maskinen som sitter trångt till under tvättbänk med lådor och torktumlare på andra sidan.
Vattenslangen tillåter inte att jag får fram hela maskinen för kontrollmätning av 230 volt uttaget på väggen....
Började googla, fann den här tråden på svenska som gav hopp om snällt fel, sökte även på engelska och då fick jag fler träffar som tipsade om glapp i LUCKLÅSET.
Manualen beskriver hur man gör en "nödöppning" av luckan, verktyget sitter på insidan av tvättmedelsfacket (sid 40 i manualen för W3241).
Öppna luckan vid igensatt avlopp och/eller strömavbrott
Drog i plastfliken för nödöppningen och luckan öppnades.
Fortfarande inga kontrollampor som tändes.
Slängde igen luckan och nu tändes kontrollamporna.
Skall leta reda på lite kontaktspray och spraya in i lucklåset med förhoppning om att det funkar något år till.
Strular det snart igen får det bli ett nytt lucklås.
Redigerat:
I mitt fall idag vet jag att den inte fungerade initialt, efter att öppnat luckan mha nödöppningen och sedan stängt igen fick jag start lampan att blinka / lysa vilket tydligen är normalt.
När allt fungerar tänker jag inte på när lampor tänds och släcks
Om du inte finner manualen så kan den här filmen vara en hjälp att nödöppna luckan
Eftersom jag tror att det var lucksensorn så funderar jag på vad jag gör om problemet uppstår igen.
Fann en video som visar hur man får loss gummitätningen och sedan hur man tar loss lucklåset, verkar rent mekaniskt vara möjligt att fixa själv.
Troligen är det bäst att köpa en hel utbytesenhet då den kostar runt 1 000 kr,
jämfört med att ta hem en servicetekniker som kanske bara byter en givare så blir det billigare att byta hela dörrlåset själv och sedan slippa framtida strul
https://reservdelarvitvaror.se/shop/luckrela-2542p.html
Ingen större vinst att köpa från UK ca 66 pund exkl frakt
https://www.espares.co.uk/product/e...?pageNumber=1&PartTypeId=1556&ModelId=1409987
När allt fungerar tänker jag inte på när lampor tänds och släcks
Om du inte finner manualen så kan den här filmen vara en hjälp att nödöppna luckan
Eftersom jag tror att det var lucksensorn så funderar jag på vad jag gör om problemet uppstår igen.
Fann en video som visar hur man får loss gummitätningen och sedan hur man tar loss lucklåset, verkar rent mekaniskt vara möjligt att fixa själv.
Troligen är det bäst att köpa en hel utbytesenhet då den kostar runt 1 000 kr,
jämfört med att ta hem en servicetekniker som kanske bara byter en givare så blir det billigare att byta hela dörrlåset själv och sedan slippa framtida strul
https://reservdelarvitvaror.se/shop/luckrela-2542p.html
Ingen större vinst att köpa från UK ca 66 pund exkl frakt
https://www.espares.co.uk/product/e...?pageNumber=1&PartTypeId=1556&ModelId=1409987
Redigerat:
Det skadar inte att fråga Miele vad deras delar kostar.
Fota typskylten och maila deras kundservice. Svarar ganska fort. Köpte dämpare för något år sedan, var ingen större prisskillnad jämfört med nätbutikerna.
Fota typskylten och maila deras kundservice. Svarar ganska fort. Köpte dämpare för något år sedan, var ingen större prisskillnad jämfört med nätbutikerna.
Klicka här för att svara