Hej,

jag har en yttervägg där det har visat sig att någon dummat sig rejält och gjort ett hål i plastfolien. Väggen är konstruerat som följer, sett inifrån: gips - plywood - plastfolie - reglar/isolering osv. Mot golvet på ett ställe har man kapat ur en bit av syllen samt 10 x 20 cm av plywooden (gissningsvis nåt missförstånd om att ett avlopp skulle dras upp i väggen, detta är en tvättstuga). Sedan har man klistrat på en lapp av plastfolien och täckt över med gipset (alltså mellan plywood och gips, inte bakom plywood där resten av plastfilmen är).

Nu när jag av olika anledningar har rivit gipset närmast golvet och upptäckte detta så vill jag göra en bättre skarv av plasten med ordentligt överlapp. Det kräver dock att jag kan få bort plywooden från ett lagom stort område mellan två reglar för att göra ett överlapp. Jag vill inte riva hela väggen. Är det möjligt? Någon som har tips på hur jag kan göra?

MVH
Magnus

Kanske kan du sätta en tejpremsa i kanten av plasten med ryggen in mot isoleringen. skarva sedan i en tillklippt bit plastfolie och sätt ytterligare en tejpremsa från insidan. Flexen i isoleringen gör ju att du kan skapa liten glipa för att få in tejpen. Då borde du kunna få helt tätt.

Ett annat alternativ kan ju vara att spruta in lite polyurethanskum bakom plastkanten och sen låta den expandera så att hålet fylls ut. Det som växer utanför plywooden sågar du bara bort med en japansåg eller liknande när det torkat. Sen är det bara gipsa över och se glad ut =)

Personligen skulle jag valt alternativ två då det lär gå snabbast och blir ju helt tätt eftersom polyurethanskum har sluten cellstruktur..

Lycka till..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.