Hej!
Nybliven husägare sedan ett år tillbaka.
Huset har en spiskasett som jag skulle vilja använda.
Nära inpå inflytt gjordes en brandskyddskontroll av spiskasetten.
Ser ingenstans i protokollet om eldningsförbud. Men skulle vilja ha hjälp av er att tyda den.

Bifogar även bilder på eldstaden på sprickan för att höra av någon mer erfaren vad om det går att laga med någon typ av eldfast massa?

Allmänna råd i övrigt hurvida jag kan elda i den mottages gärna.

Spiskasetten är av märket jøtul harmony.

Tack på förhand

• Brandskyddsprotokoll från Gästrike-Dala Sotarn AB med anmärkning om spricka i eldstadens invändiga plåtar. Kopplat till spiskasettens användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tjänsteanteckning om brandskyddskontroll från Gästrike-Dala Sotarn AB, med delvis överstruken information i rött.
    Skapa konto
  • Spricka i eldstaden på en spiskassett av märket Jøtul Harmony, med ved och aska synliga i förgrunden.
    Skapa konto
  • Spiskasett med spricka och vedträn inuti, detaljerad bild av insidan.
    Skapa konto
Min erfarenhet av sotare är att många är fruktansvärt tekniskt okunniga.
Baffelplåten på min kamin lyckades han inte få dit efter han plockat ner den och höll på att skramla i en halvtimme innan han sa att han var klar.
Fick ändå montera den rätt efteråt. Tar max 5 sek om man vet hur man gör.
Fick anmärking på "förträngning i kanal" vid brandskyddskontroll, trots att det bara är en mild sidodragning som godkänts både vid installation och tidigare kontroller.
Var en ung grabb med moppemustasch som troligen precis gått ut gymnasiet.

Har även sett skräckexempel i större anläggningar där de gjort allvarliga misstag som hade potentielt kunnat orsaka stor skada.

Sprickan på din bild ser inte ut att var i någon plåt utan det verkar vara i någon slags täljstensinsats och går säkerligen att köpa som reservdel.

Den otäta anslutningen behöver du ju givetvis åtgärda

L lordi skrev:
Min erfarenhet av sotare är att många är fruktansvärt tekniskt okunniga.
Baffelplåten på min kamin lyckades han inte få dit efter han plockat ner den och höll på att skramla i en halvtimme innan han sa att han var klar.
Fick ändå montera den rätt efteråt. Tar max 5 sek om man vet hur man gör.
Fick anmärking på "förträngning i kanal" vid brandskyddskontroll, trots att det bara är en mild sidodragning som godkänts både vid installation och tidigare kontroller.
Var en ung grabb med moppemustasch som troligen precis gått ut gymnasiet.

Har även sett skräckexempel i större anläggningar där de gjort allvarliga misstag som hade potentielt kunnat orsaka stor skada.

Sprickan på din bild ser inte ut att var i någon plåt utan det verkar vara i någon slags täljstensinsats och går säkerligen att köpa som reservdel.

Den otäta anslutningen behöver du ju givetvis åtgärda
Har varit inne på att leta reservdel i framtiden. Men måste hitta på exakt modell först😅 hittar ingen informationsskylt om denna och den har nog några år på nacken. Så kan bli en utmaning. Samt om det bara är ett ”skönhetsfel” och inte har någonting med själva funktionen att göra så kan jag lika gärna laga den med typ pannkit för att spara någon krona. (Om det är möjligt och kan rekomenderas givetvis)

I övrigt så är det någon form av metall invändigt i eldstaden. Typ gjutjärn. Har sett flera modeller av jötul som har liknande innanmäte.
Men ja. Den är ju full i aska så bildmässigt så kan man nog missta sig för att vara täljsten.

Har proveldat en liten brasa i den och det var väl egentligen inga konstigheter.
Men det känns olustigt med sprickan när jag inte sitter på någon vidare kunskap.

E Elfenbenet skrev:
Har varit inne på att leta reservdel i framtiden. Men måste hitta på exakt modell först😅 hittar ingen informationsskylt om denna och den har nog några år på nacken. Så kan bli en utmaning. Samt om det bara är ett ”skönhetsfel” och inte har någonting med själva funktionen att göra så kan jag lika gärna laga den med typ pannkit för att spara någon krona. (Om det är möjligt och kan rekomenderas givetvis)

I övrigt så är det någon form av metall invändigt i eldstaden. Typ gjutjärn. Har sett flera modeller av jötul som har liknande innanmäte.
Men ja. Den är ju full i aska så bildmässigt så kan man nog missta sig för att vara täljsten.

Har proveldat en liten brasa i den och det var väl egentligen inga konstigheter.
Men det känns olustigt med sprickan när jag inte sitter på någon vidare kunskap.
Kollat Jötul 80 ?? Sprickan sitter i ett järn som går att byta? Om du får tag i ett nytt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.