Hej

Jag har påbörjat renovering av en tvättstuga här hemma där jag tagit bort några väggar och sammanslagit tre tidigare rum till ett. Jag har just nu fastnat lite kring vad jag ska göra med väggarna och har fått lite olika bud från bekanta. Kruxet är att de är lite blandade ytor både vad gäller material och struktur. I kort

- Alla väggar är i grunden putsade
- Där väggar har tagits bort har jag själv putsat
- Har även putsat ett "hörn" till en dörröppning där de varit avslut i lättbetong
- Det jag har putsat har inte blivit tillräckligt bra (B-bruk var tydligen fel? och jag har inte vattnat tillräckligt på lättbetongen bakom så de torkade äckligt fort)
- Ett rum oljefärgsmålat varav ytor ser ut att ha panel med väv under (Egentligen bara runt/bredvid en dörröppning)
- Hål i väggar efter plugg och annat
- Delar av väggarna ska kaklas (mellan nya överskåp och bänk) så färg etc måste klara detta

En bekant (duktig murare) tycker jag ska riva bort putsen jag gjort och göra om med andra produkter. Själv undrar jag om jag kan slipa bort toppar etc och lägga på något för att bättra ytan (gipsputs/spackel etc). Hans åsikt kring detta är tvärt NEJ. Han har mycket tips generellt men de känns som de blir mer komplicerat än jag blir bekväm med, kanske speciellt om de finns enklare metoder som kan bli bra.

Mina tankar har gått kring att bättra på det jag putsat bland annat med gipsputs och lägga en profil i plast i hörn. Detta då de verkar bygga rätt så lite och vara lättjobbat. Problem jag ser här är dock hur det ska fästa i blandningen av puts och färg, samt om de "tvingar mig" att gipsputsa resten av utrymmet för att få det enhetligt. Gissar att jag nog bäst slipar bort färgen på något sätt utan att skada putsen för mycket oavsett vad jag tänker göra sen? Och hur gör jag då med den yta som har väv under?

Funderingar:
- Skulle gipsputs fästa på mina ytor om jag valde det? Skulle de går kakla på det. (Kollar på weber gypsum)
- Kan cementbaserat spackel gå att använda och bli bra?
- Behöver färg tas bort, ruggas upp, tvättas, primas...

Till slut lite bilder

Tack på förhand för era tips

• Vägg med olika putsytor i tvättstuga under renovering, plastskydd över rör och golv, väggpanel med synliga ojämnheter och strukturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med sprucken puts och fläckig vävtapet ovanför en vit dörrlist i en tvättstuga under renovering.
    Skapa konto
  • Färgad och sprucken väggyta med fläckar och avskalat puts i en pågående renovering av tvättstuga.
    Skapa konto
  • Närbild på en vägg med olika ytor, där en del av putsen är ojämnt applicerad, i en renoverad tvättstuga.
    Skapa konto
  • Närbild av vägg med grov, prickig struktur och hörn i en renoverad tvättstuga.
    Skapa konto
  • Närbild av hörn i tvättstuga med olika väggytor; en obränd putsad yta, del med sprickor och fläckar, samt ogenomtränglig färgad yta.
    Skapa konto
  • Bild av ojämna väggryggar med olika putsfärger, från en renovering i en tvättstuga där väggar har tagits bort och delvis putsats om.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.