fischers Fill & Fix.

MathiasS MathiasS skrev:
Det där, skulle jag säga, är inte något som snickar-svensson fixar.
Varför tror du inte det nedan fungerar?
P Pettman skrev:
Med en kvistborr och pluggfräs skulle du kunna borra ur och limma i träbitar så du får bra material att borra och skruva i.
Jag skulle nog testa det med rejäla träpluggar, typ avkap från ett "krattskaft" eller liknade rejäl dimension. Jobbet underlättas nog om man kan "spänna fast" en bräda med hål på rätt ställe som en borrmall. Tänker mig en borr liknade denna i rätt dimension för god passning mot kvastskaftet.

Borrhuvud av metall, troligtvis en hålsåg eller spiralborr avsedd för träarbeten, visas från sidan mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:

Jag skulle nog testa det med rejäla träpluggar, typ avkap från ett "krattskaft" eller liknade rejäl dimension. Jobbet underlättas nog om man kan "spänna fast" en bräda med hål på rätt ställe som en borrmall. Tänker mig en borr liknade denna i rätt dimension för god passning mot kvastskaftet.

[bild]
Borren du visar är en kvistborr. Nackdelen med att skiva upp ett kvastskaft är att man skruvar i ändträ vilket inte håller lika bra. Därav förslaget om att använda en pluggfräs för att skapa pluggen (som då får fiberriktningen längs diametern istället för på längden).

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
P Pettman skrev:
Borren du visar är en kvistborr.
Jag, jag tycker alltså att ditt förslag borde fungera utmärkt. 😀

P Pettman skrev:
Därav förslaget om att använda en pluggfräs för att skapa pluggen
Jag det är absolut bättre men jag tänker att även en ändträlösning borde duga när pluggen blir infälld i skivan.

Om du har stommar på sidan av denna som det ser ut som på bilden tycker jag så kanske en möjlighet är att borra typ 4 mm hål rakt igenom och sätta i försänkta m4 skruv och sen bricka och mutter på andra sidan. såvida det inte stör funktionen i skåpet bredvid.

• Gilla
Khagge och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
näe det sa jag inte. Jag sa att jag inte tror att jag själv skulle fixa det på ett bra sätt, eller iaf att det är gränsfall för vad jag fixar.

Om jag skulle ge mig på jobbet så skulle jag göra en mall (rektangulär) att fräsa efter (50cm långt, 40mm brett, 5-6mm djupt och använda fräsen hela vägen. Sedan 5-6mm hyvlat material som finns att köpa. Dock rätt pillrigt att göra i ett skåp, på plats.

Men, det skulle vara snabbare för mig att köpa ett nytt skåp och montera det.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
P
har lagat sånt flera ggr krångla inte till det..

Svårt att se på bild hur stora hålen är men men det finns ju vanliga träplugg tänk såna som ligger med när du sätter ihop ikea möbler..

finns i både 6 - 8 -10 - 12 mm

borra så hålet blir rakt och runt men inte mer än nödvändigt med ett stopp på borret så du inte borrar för långt in och kommer in i nästa skåp..

köp pluggar på valfritt lågpris byggvaruhus och en flaska trälim

limma och knacka i pluggen

förborra och dra i skruvar så sitter det bättre än det gjorde när stommen var ny..

ÄR det ovant och svårt så prova några pluggar i en lös träbit och prova ut så borren du har gör hål som passar lagomt thight..

Om inte tummarna sitter hopplöst centraltplacerat så bör detta funka efter lite träna på att borra rakt och hur man gör..

låt torka såga av jäms stommen/skivan..

mycket enklare att borra 6-8-10-12 så styr hålet man har bra och centrum är lätt att borra igen för ny skruv..

Att borra kvastskaft är mycket svårare att lyckas med om man är ovan och har bergänsade kunskaper och utrustning

• Träplugg med räfflad yta, vanligt för att sätta ihop möbler eller reparera trähål, visas på en vit bakgrund.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Att borra kvastskaft är mycket svårare att lyckas med om man är ovan och har bergänsade kunskaper och utrustning
Givetvis krävs ett borr av rätt dimension men bortsett från det förstår jag inte varför ett hål med en diameter på kanske 22 mm skulle vara mycket svårare att borra än ett hål med diametern 12 mm. 🤔

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Givetvis krävs ett borr av rätt dimension men bortsett från det förstår jag inte varför ett hål med en diameter på kanske 22 mm skulle vara mycket svårare att borra än ett hål med diametern 12 mm. 🤔
tittar du på borren du länka bild på så är det svårt att få den att centrera i ett 5-8 -10 mm hål och redan där gör du hålet ur placering , sen är det mycket svårare att borra ett 22 hål rakt och snyggt i en köks stomme som ju består av 2 tunna skivor med lite wellpapp imellan.. stora borrar vill gärna hugga och krångla om man inte vet exakt vad man håller på med och lite snett så blir det fult när pluggen ska limmas och det är svårre att kapa pluggen..

dessutom har få personer en 22 borr hemma utan behöver ofta skaffa en sån. men betydeligt fler har en kassett med lite olika borrar hemma och då finns ofta dom vanliga 6-8-10 redan i många hem

Tar du en vanlig liten trä eller metallborr i 8-10-12 så kan du nästan skicka in en unge att borra hålet och det blir ok resultat, borren du har på bilden gör det mycket svårare att lyckas har man inget borrstopp så funkar det att linda upp en stopp av tejp bara så är det svårt att misslyckas

och den lilla pluggen kan sen enkelt borras med en 3 mm borr i mitten och du är med ögonmått ofta tillräckligt nära originalplaceringen på hålet så allt passar utan problem..

Så hade jag gjort iallafall och det har jag gjort många ggr utan problem

• Guldfärgad spiralborr för trä eller metall med silverfärgad bas, används för att borra hål, svår att centrera i större hål enligt inlägget.
    Skapa konto
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
tittar du på borren du länka bild på så är det svårt att få den att centrera i ett 5-8 -10 mm hål och redan där gör du hålet ur placering
Därför skrev jag:
Alfredo Alfredo skrev:
Jobbet underlättas nog om man kan "spänna fast" en bräda med hål på rätt ställe som en borrmall.
Men bedömer man att en mindre plugg håller funkar det naturligtvis. Med tanke på att man redan slitit sönder det en gång skulle jag dock gärna "ta i" lite när det gäller "ersättningsvirket".

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och limma fast pluggen!

Det höll bra i mitt förra kök i alla fall.
Exakt!💪

Vad gäller ändträ så förborra, peta in lite vitt trälim och dra i skruven. Limmet funkar både som smörjmedel och, när det torkat, som en rejäl förstärkning av hålet.

• Gilla
Pettman
  • Laddar…
J JollyDH skrev:
En av kökslådorna gav med sig efter att skruvhålen på enda sidan gått sönder.
Det rör sig om totalt 3 * 2 stycken.

Hur går man bäst tlllväga för att laga dessa så att man kan göra nya skruvhål och sätta in kökslådan igen?

Tack!
Borra med 10mm borr och i med lim och rätta träpluggar, då får du bra material som skruvarna fäster bra i. Det som lossnat runtom bar dit med lite spackel, låt torka, slipa och eventuellt måla. Så hade jag gjort det. Lycka till 👋

Pröva med superlim och bikarbonat( super glue and bakingsoda). Det finns många videos på nätet.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Med superlim så börjar med att limma skadan. Sen i med lite sågspån, lim, sågspån, lim osv tills det är fyllt. Sågspån och lim har strukturell styrka.
Fast det blir kladdigt då skadan är på en vägg och även med den målartejp som krävs för att spånet ska ligga kvar. Och det är svårt att fylla helt.

Med tunnflytande superlim kan man kanske fylla att med en gång om man väljer bikarbonat men använda så fall andningsskydd. Värmen som blir gör att limmet riskerar att avge otrevligheter. Med "vanligt" superlim så finns en klar risk att det blir en ficka med pulver bakom och/eller under en hård yta om man gör allt på en gång. Så fyll i sektioner.
Självklart tejp för att hålla pulvret p plats.

Trälim och sågspån går att blanda vid sidan av och spackla in i hålet. Det beter sig nästan som trä vid bearbetning eller om man vill som spånskiva som består av spån och "lim". Det skulle vara mitt val för att fylla ut runt en träplugg då det till skillnad från vanligt spackel ger styka (om ej perfekt).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.