Det är sannolikt endast diskreta standardkomponenter i denna där så visst går den att laga även om Philips inte var mitt favoritmärke att reparera på den tiden. Det är troligen effekttransistorerna som gått.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Om inte annat kan man köpa kompletta förstärkarmoduler på ett kretskort och bygga in. Men även detta kräver en del kunskap.

Det svåra är nog inte att laga, utan att hitta felet.

• Gilla
nino
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det svåra är nog inte att laga, utan att hitta felet.
Får ta med den hem på fredag och öppna och börja mäta.
Nån som har nå tips på nån felsökningsguide?

En högohmig hörkapsel kan vara bra att felsöka med. Lyssna på olika platser på kretskortet och jämför med den kanal som fungerar och se var det tar "stopp".

E etompau skrev:
En högohmig hörkapsel kan vara bra att felsöka med. Lyssna på olika platser på kretskortet och jämför med den kanal som fungerar och se var det tar "stopp".
Ok det har jag ingen aning om vad det är...

Kan man mäta sig bakåt från högtalarutgången och på så vis hitta var det tar stopp?
Känner att jag behöver lite Youtube hjälp med det här :D

Bor i norra delen av Dalarna

Det räcker med grundläggande kunskaper för att mäta om en transistor är hel, "diodtest". Börja sedan med att mäta på sluttransistorerna i effektförstärkaren. Du hittar dem genom att leta efter 4 st transistorer på en kylfläns, två per kanal. Då du har en hel kanal att jämföra med kan du troligen jämföra dem på plats och på så vi avgöra om dessa är trasiga. Annars kan man behöva lösa loss dem först. Om de har gått sönder (kortslutits) kan de ha dragit med sig fler komponenter tidigare i kedjan.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Kan jag ha rätt i mitt antagande att det på bilden är slutsteget?
Säkringen uppe till höger är trasig, det är höger utgång som inte funkar.
Ska prova att byta plats på den hela för å se om det funkar.
Skulle det fungera så är ju frågan varför den har gått?
Såg iaf inga svällda kondensatorer

• Interiör av en förstärkare med sikte på slutsteget och en trasig säkring uppe till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre elektronik av en förstärkare med synlig säkring och kondensatorer, misstänkt trasig komponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bytte plats på säkringen då funkade andra utgången så det bör fungera med en ny säkring

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
hsd
:crysmile:

hsd hsd skrev:
:crysmile:
?

Ibland har man tur

• Gilla
nino
  • Laddar…
Ni som kan det här, skulle man kunna använda ingången tape för att koppla in mobilen via hörlursuttaget?

Ja det går. Men du ska ställa volymen på mobilen på min.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Finns det färdiga kablar eller får man mecka ihop en själv?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.