Hej!

Röret till kompressorn är knäckt, vet inte vad som hänt, se bilder. Vad tror ni om att täppa igen det vänstra röret med kemisk metall och bara använda det andra? Jag har ingen svets..

• Rör och manometrar på en kompressor, ett av rören är knäckt. Diskussionsämnet är reparation med kemisk metall utan att svetsa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Knäckt rör kopplat till en kompressor, med ett förslag att täppa det vänstra röret med kemisk metall.
    Skapa konto
Rickard.
Hur stort är hålet?
Går det att gänga och proppa med en skruv så tror jag mer på det.

I bästa fall så går det att gänga om anslutningen så att invändiga gängan blir längre, annars är det byte av hela den delen.

Knappt inte lönt att laga, komplett regulator med dubbla uttag kostar inte mer än 200-250:-

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Jag hittar det bara på kinasajter, inget på biltema eller jula. Har du länk?

Jag ska kolla om jag har gängtapp o bult i rätt storlek men att byta ut är väl bäst egentligen,behöver väl inte dubbla slanguutag heller.

I inlandsbo skrev:

Jag ska kolla om jag har gängtapp o bult i rätt storlek men att byta ut är väl bäst egentligen,behöver väl inte dubbla slanguutag heller.
Demmpa Demmpa skrev:
Här är några exempel på liknande utförande:

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]
Tack, du var snabbare på att svara..Men jag behöver såklart snarast möjligt och snabbast leverans är nästa vecka på dessa sajter. Finns detta i någon butik? Biltema o jula verkar inte ha.

I inlandsbo skrev:
Vad tror ni om att täppa igen det vänstra röret med kemisk metall
Jag skulle fylla hålet med epoxylim. Kanske peta in en "stopptuss" av papper eller nåt så att limmet inte rinner för långt till höger mot tryckbrytaren och sedan fylla hålet och en del av "T-korsningen" med lim. Tycker det borde kunna fungera.

F
…ända tills det säger ”poff” och epoxipappersprojektilen släpper och hamnar på ett dåligt ställe!

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
I inlandsbo skrev:

Jag hade fimpat den här;
Närbild av en metallrörskoppling med en T-anslutning och en svart och röd ventilknapp i ett maskineri.
Skapa konto

Mätt inre diametern, gängat med lämplig gänga och "Loctite"-at dit en vanlig skruv...

De där T-rören brukar vara olika på alla maskiner, så ska du ordna något snabbt får du köpa en ny "vanlig" regulator och lite rördelar...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.