22 166 läst ·
6 svar
22k läst
6 svar
Laga putsad vägg inomhus 2.0
Försöker med fråga här inne istället, verkar svårt på Byggmaterial/Byggteknik... 
Har ett äldre hus som har ett putslager på väggen, enligt gammal modell, bakom diverse lager med tapeter. Vid pågående renovering så har ett par större sjok lossnat och jag tänkte putsa upp nytt för att fylla ut innan jag lägger på nytt ytskikt. Vad för sorts puts eller bruk borde jag använda mig av?
Kan komplettera med att det är stående brädvägg bakom, med pliggar inkörda...enligt gammal modell som sagt. Märker nu också att det kanske var oklart huruvida det är in- eller utvändigt det handlar om...invändigt alltså!
Har ett äldre hus som har ett putslager på väggen, enligt gammal modell, bakom diverse lager med tapeter. Vid pågående renovering så har ett par större sjok lossnat och jag tänkte putsa upp nytt för att fylla ut innan jag lägger på nytt ytskikt. Vad för sorts puts eller bruk borde jag använda mig av?
Kan komplettera med att det är stående brädvägg bakom, med pliggar inkörda...enligt gammal modell som sagt. Märker nu också att det kanske var oklart huruvida det är in- eller utvändigt det handlar om...invändigt alltså!
Om huset är byggt före 1950-talet och putsen är original är det förmodligen kalkputs vilken bör lagas med hydraliskt kalkbruk eller Kalkbruk E. Är det nyare är det förmodligen en kc-puts och då passar Putsbruk C 0-1 mm bäst. Handlar det bara om utfyllnad innan övertäckning med annat material går det även bra att använda gipsputs eller husfix.
Blir inte det lite väl styvt? Man brukar säga att man skall laga med samma eller flexiblare material. Risken är om det är för styvt att gipsen hänger kvar men "grannen" trillar ner i ett nytt sjok.
Hur stora sjok handlar det om? Jag har gjort i stort sett alla lagningar i vårt hus (innerväggar) med gipsputs, började renovera för snart tre år sedan och de första lagningarna sitter uppe än.... Fördelen med gipsputs är ju att det är så lättjobbat
Utan att se det framför mig just nu så skulle jag tro att största sjoket är mindre än en kvadratmeter, sedan lite småduttar runt fönsterkarm och vid golv. Gipsputs har jag använt förut och tycker också att det är väldigt lättjobbat. Att det kan bli för styvt har jag inte tänkt på, men om man slänger upp en skiva utanpå efteråt så kanske det inte gör så mycket. Annars kanske jag skulle använda kalkputs då? Fast just nu lutar det åt gipsputs...eftersom jag har det hemma 
Låter som det fungerar. Lova att berätta hur det går även om du sitter med väggen i famnen en dag 
Jag skulle tro att det är känsligare utomhus där temperatur och fuktförändringarna är större.
Jag skulle tro att det är känsligare utomhus där temperatur och fuktförändringarna är större.
Klicka här för att svara
