Ska äntligen få tid i sommar till att laga putsen runt fönstret efter fönsterbyte. Planen är att putsa en slät ram - övrig fasad är spritputsad. Jag vill använda kalkbruk eftersom det är det som sitter där nu (20-tals egnahemsvilla).
Jag har provat att fixa ett av fönsterna och har lyckats bra med fönsterbrädet och sidorna. Överliggaren är jag dock osäker på hur jag bäst ska lösa. Problemet är att det behövs läggas på mycket puts neråt mot fönstret. Totalt behövs det byggas på ~5cm puts. På sidorna byggde jag upp i tre lager med en massa tegelflisor till armering. Jag tvivlar dock lite på att detta kommer att funka lika bra upptill. Ett alternativ jag överväger är att sätta en överliggare i cellplast som jag sedan kan putsa ett tunnare lager över.
Jag behöver råd och tips. Vilken metod är bäst (enklast, snabbast, pålitligast, byggnadsvårdsmässigt försvarlig, etc.)? Hur går man till väga i detalj? Tack på förhand!

Hej!

Jag ska snart på att göra i princip samma sak som du... Hur gick du tillväga och vad ska jag undvika?

Eller du har inte kommit igång än?

Låter som att putsen kan behöva armering här. Tagel eller människohår från frisören (tips som jag fick i en annan tråd)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.