Hejsan!

Ny till forumet, föredetta lurker som använt er kollektiva expertis många gånger, nu är det då min egen tur då man gått och blivit husägare som stött på sitt första problem.

Bakgrund: Vi köpte ett kedjehus från tidigt 2000-tal, med det kom nackdelen att det var enstegstätat, dvs ingen luftspalt innanför putsen. Puts direkt på cellplast helt enkelt. Huset har stått i många år utan problem, med regelbundna fuktkontroller etc under åren. Tidigare ägarna har inte rapporterat några problem utan har skött det snyggt och lagat de hål och sprickor som uppkommit.

Som ny husägare blir man ändå skraj och varit väldigt nojig över hela grejen sen vi köpte huset. Läget är oslagbart, så vi slog till trots risken. Grannhusen har inte heller haft några problem så vitt jag vet.

Nu till mitt problem, då det är kedjehus så har grannen sin carport mot vår fasad (östlig). Jag brukar gå runt huset lite då och då och kika efter sprickor och mekanisk skada som kan behöva fogas så man ser det i god tid. Jag kikade senast kanske för två månader sen. Gjorde en sån här vända igår och märkte då att det blivit en liten mekanisk skada på fasaden mot grannens carport.

Tog dialogen med grannen som inte visste när det kan ha skett, troligtvis när hon hade hjälp av ett par installatörer som tog in en ny tvättmaskin bakvägen via carporten, det var gissningen. Detta skedde för ca 1 månad sedan.

Så det vi vet är att det varit ett hål som varit där mellan 1-2 månader. Det är inte särskilt stort eller djupt, kanske 2cm brett, ett par 3-4mm djupt. Ser inte någon cellplast. Då jag är helt ny till det här tycker jag att det ser ut som ytputsen skrapats bort och det har gått in en liten bit på systemputsen. Se bifogad bild. Hur farligt är det här? Kan systemputsen ha tagit in fukt under den korta tiden?

Skall tilläggas att väggen är under carporten, så inget direkt regn eller vind på, utan det som kan ske är att vattnet rinner längst fasaden in i hålet.

Min fråga till er är, då fasaden är känslig, bör jag tillkalla någon mätgubbe som kollar fukt inuti fasaden, eller bör jag bara slänga på lite spackel och vara nöjd med det? Kan ni se något jag inte kan se i bilden?

Känns dumsnålt att inte be någon komma dit och mäta, samtidigt har jag förstått att de då borrar en del i fasaden och det behöver sen också tätas ordentligt. Sen är det ju givetvis en kostnad som jag inte är så sugen på att ta, trots jag har heltäckande försäkring. Då blir det ev. en diskussion med grannen igen om vem som är betalningsskyldig, något jag inte har någon lust med.

Mycket text, hoppas ni orkar ta er igenom det.

Tack för er tid!

• Mekanisk skada på en putsad yttre väggfasad, med en synlig 2 cm bred och några millimeter djup spricka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en skadad fasadputs med en spricka och en synlig djupare skada på ytan.
    Skapa konto
  • Skada på en husfasad med avskrapad ytputs och en synlig spricka, skyddad av en carport.
    Skapa konto
N
Ja, peta in vad som helst som är cementbaserat.
Ej gipsbruk.

Tack för ditt svar!

Vi hade lite mjukfog tillgängligt, då det skulle bli dåligt väder behövde vi täppa igen det relativt fort så blev att köra på det. Vi använde den här:

https://www.bostik.com/sweden/sv/ca...emea/sweden/product-h750-seal-n-bond-premium/

Se bild nedan för resultat (inte så snyggt).

Vi överväger nu att antigen måla över det och vara nöjda så, eller om vi ska ta bort fogen och putsa igen med puts (eller om ni har något annat förslag).

Så viktig fråga då, är den där fogen tillräcklig för att hålla väta och vind ute?

Tack igen!

• Applicering av grå mjukfog på en spricka i en grovt strukturerad vägg, vilket resulterar i en ojämn och klumpig yta.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.