Erik-R
Hej jag har tagit bort ett gammalt kök och kakel. Tapeten hängde med och stora delar av putsen. Det är t.o.m. hål ända in till vass/strå och virket bakom på några ställen. Hur ska jag laga det?
Väggen är alltså inomhus och består av puts (vilken sorts?) - strå/vass - stående träplank (45 cm x 125 cm).
Jag tänkte att vi nog får tapetsera över för att få en fin yta efter att jag lagat väggen.
Är täckgips , 6 mm ett alternativ?
Erik

Om du väljer att putsa upp väggen kan jag nästan lova att det är kalkbruk du ska använda dig av. Finns att köpa färdigblandat på bygghandeln, du tillsätter endast vatten. Går även att göra själv, finns säkert att söka information om detta på google.

Lycka till

Kalkputs är det med all säkerhet. Det går att märka rätt lätt om du tar en liten bit i handen och klämmer om den. Blir det pulver av det så är det kalkputs och då är de det som du ska använda. Är det puts med cement i så är det mycket svårare att pulverisera putsen och då kan du köra med ett C-bruk. Knacka bort allt som sitter löst innan du börjar putsa och sen är det bara att köra på som vanligt. Bredspackla sen väggen så ska du se att det går fint att tapetsera på.

6 mm gips är ett alternativ, framförallt om du vill passa på att kanalisera för infälld el i väggen. Men det drar med sig lister, foder mm.

Det går utmärkt att använda gipsbruk, kostar ca 100 kr för 25 kg och räcker länge. Blanda i liten bunke några nävar åt gången med vatten och laga i, kan lagas i väldigt tjockt (men då längre torktid), alternativt flera lager flera dagar. Avslutas med vanligt spackel (medium).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.