Hej! Våran son har varit på murstocken och kört in sin gå bil i den för att sedan pilla loss en massa puts. Så frågan är nu vad jag ska använda för att försöka återställa den, vad för puts bör jag använda och hur ska jag gå till väga för att få det så bra som möjligt

tacksam för svar

• En bild på en stenplatta framför en eldstad med metallnät, slitage och damm syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eldstad med öppen spjälldörr, gnistgaller, eld inuti, stenläggning framför och vit vägg.
    Skapa konto
  • En skadad vägghörn med flagad färg och synligt underliggande material ovanför en vit list.
    Skapa konto
Tråkigt svar, men gör ingenting alls innan den lille huliganen slutar gå runt med lära-gå-vagnen, risk att det blir fler skador innan dess ;).

• Gilla
Daggan Maggan och 2 till
  • Laddar…
Om du knackar på putsen så ska det låta solidt om det låter ihåligt så kommer mer lossa.

Ska du laga de så hade jag utgått från murbruk c eller kc

Ok, men då ska jag alltså
A Alexn72 skrev:
Om du knackar på putsen så ska det låta solidt om det låter ihåligt så kommer mer lossa.

Ska du laga de så hade jag utgått från murbruk c eller kc
ok men då knackar jag bort det lösa/ihåliga och sen så lägger jag helt enkelt på murbruket. Vad är för skillnad på c -kc? Sen när det har torkat så kan jag bara måla den?

B Blomsterbladh skrev:
Ok, men då ska jag alltså

ok men då knackar jag bort det lösa/ihåliga och sen så lägger jag helt enkelt på murbruket. Vad är för skillnad på c -kc? Sen när det har torkat så kan jag bara måla den?
C är vanligt och kc är mer kalk.
C är hårdare än kc.
Du vill ha de svagaste längst ut. Dvs om din är murad med b bruk så ska du laga med c.
Knacka bort.
Blöta ner underlaget ordentligt.
Putsa. Håll fuktigt minst 1 dygn. Låt torka långsamt
Vänta en vecka och måla sen.

Är det väldigt sprött så gissar jag mer på att det är hydrauliskt kalkbruk......Cement blir hårt och smular sällan loss sådär av enbart lite barnlek.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Är det väldigt sprött så gissar jag mer på att det är hydrauliskt kalkbruk......Cement blir hårt och smular sällan loss sådär av enbart lite barnlek.
hmm svårt att avgöra, pillar man så lossnar det mindre korn,

• Bild på en sliten träyta med mörk bakgrund, spår av nötning eller erosion.
    Skapa konto
Kalkbruk är så mjukt att du med lätthet kan skrapa med nå vasst och du gräver dig ner i materialet. Det kan du inte göra om det är nå cementbruk. Det blir stenhårt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.