Rev bort lite gamla hyllor på toan och hittade följande:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tidigare har det varit ett "ventilationsrör" för mulltoa och det verkar som att det inte riktigt har varit tätt, vi la om taket för ett par månader sedan och då sa takläggarna att det inte hade varit riktigt tätt runt röret tidigare, så antagligen har det regnat in och bidragit till en dålig miljö för trät. Men nu borde det i alla fall vara tätt.
Som ni ser är det både mörkt (någon typ av mögel?) och vitt där uppe till vänster. Det mörka verkar inte särskilt djupt utan verkar gå att skrapa bort med sandpapper och lite uthärdighet. Tänker att det viktigaste är att se till så att det inte kommer vatten och sedan handlar det helt enkelt bara om att ta bort det. Det vita mellan bjälkarna verkar vara någon typ av tätning så det tänker jag inte röra.
Men den vita delen känns inte alls lika bra, här känns trät inte längre fast utan är nog riktigt dåligt. För mig framstår det som att vi måste ta bort det kassa trät och sedan försöka passa in bitar av nytt trä så att det ändå blir någorlunda tätt, vet inte hur djupt det är men det är nog ett par centimeter i alla fall.
Så nu tänker jag mig följande:
- Det mörka försöker vi skrapa bort så gott det går, därefter penslar vi med något gift (glömt vad det heter men Bakticel kanske?) som ser till så att vad det nu är dör, därefter målar vi och sedan försöker vi glömma bort det så gott det går.
- För det vita så skrapar vi bort det som är löst, sedan försöker vi såga till andra träbitar som passar och när vi fått det jämnt så målar vi om och försöker glömma bort det också. Borde man ta någon speciell typ av trä eller kan vi ta typ en vedbit bara?
Om källan till problemet är borta så tänker jag att detta skulle kunna vara ett bra sätt att överleva fram till att vi får nog pengar att renovera hela badrummet. Vad säger ni om det?