Vi har ett hus från 1908 som har källarväggar av betong. Med tanke på husets ålder bör det väl vara kalkbetong, det vill säga bestå av endast sand, grus och kalk och utan cement. Det sägs ju att cement inte användes förrän 50-talet. Nu håller jag på att gräva upp för att dränera grunden och leda bort vatten från stuprören. Där stuprören mynnar ut har vattnet gjort att betongen i grundmuren under marken har vittrat och lossnar i smulor. Skadorna är kanske 10-15 cm djupa. Nu till frågan. Hur lagar jag? Jag antar att jag ska ta bort det lösa, bygga upp en gjutform, blanda kalkbetong och gjuta igen håligheterna. Men bör jag grunda med något för att få kalkbetongen att fästa? Ska jag slamma först?

Jag har inte hittat information någonstans trots att kalkbetong torde vara mycket vanligt

Hur har det gått? Har tyvärr inga svar men har samma problem, iofs är mitt hus nyare, från -38 men där muren har varit utsatt för fukt finns håligheter och det smular väldigt lätt. Spontant låter det vanskligt att tro att den nya betongen skulle binda med den gamla, frågan är hur stark den bindningen blir. Något lager puts lär det väl kunna bära men tjockare lager är ju frågan.
Kan man ha armeringsjärn i eller kommer den korrodera? Annars tänker jag att man kanske kunde borra in armeringsjärn längs den gamla ytan som då kan bära den nya gjutningen och binda ihop det gamla och det nya, men jag har egentligen ingen aning, risken kanske är att man spräcker den gamla gjutningen när man borrar?

Kan man få plats med ett lättbetongblock i håligheten?

Själv klurar jag just nu på hur jag ska gjuta längs ovansidan på ett fönster, har ca 35mm ovanför karmen som behöver fyllas ut med något.

S
mitt hus är från 1909( eller äldre) och har inner-källarväggar i i kalkbruk med större stenar ( svårt att borra , blir bara stora hål) men ytter-källarväggarna verkar vara riktig betong , så kanske betong användes före 50-talet ?

S stenna skrev:
mitt hus är från 1909( eller äldre) och har inner-källarväggar i i kalkbruk med större stenar ( svårt att borra , blir bara stora hål) men ytter-källarväggarna verkar vara riktig betong , så kanske betong användes före 50-talet ?
Man brukar ju alltid dra till med romarna och Pantheon när man pratar om hur länge betong har använts, men cementbaserad betong slog kanske igenom i husbyggen under 50-talet? På insidan av mina ytterväggar har jag kalkputs som är väldigt porös men någon centimeter in är en slät yta som är väldigt hård, men den är nog för fin i ytan för att vara vanlig cementbaserad betong(?).

För mitt problem med fönstret så försöker jag hitta någon lättbetong skiva som jag kan ha ovanför fönstret men det tunnaste jag hittat hittills är 50mm.

Claes Sörmland
Jag har betonggjuten grund från 1919. Men tydligen var betongen dyr eller svårjobbad för man har fyllt ut med en enorm massa sten i gjutningen.

Min lösning ovanför fönstret blev Combimix Hydraulisk Kalk Mur- och putsbruk grov, D CSII, från Bauhaus, blandat med lite tegel- och cementbitar. Det håller på att bränna nu så jag får se hur slutresultatet blir men eftersom det ska ligga som en kaka ovanför fönstret med puts utanför så tror jag det kommer funka. Möjligt att det lossnar om man skulle behöva ta bort fönstret. Snygglösningen hade möjligen varit att såga ut stenar i lättbetong och mura fast dessa.
För putsningen behöver jag använda en finare blandning. Vad gäller äldre gjutningar så fanns det kvar bitar av en (mörk)grå betong av fint material, ca 5-10mm tjock som legat ovanför det gamla fönstret tidigare. Själva muren ovanpå denna gjutning är ljusare, nästan vit med inslag av natursten, 1-25 ca, ganska porös, så någon form av kalkbruk antagligen.

Redigerat:
T Träentusiasten skrev:
Min lösning ovanför fönstret blev Combimix Hydraulisk Kalk Mur- och putsbruk grov, D CSII, från Bauhaus, blandat med lite tegel- och cementbitar. Det håller på att bränna nu så jag får se hur slutresultatet blir men eftersom det ska ligga som en kaka ovanför fönstret med puts utanför så tror jag det kommer funka. Möjligt att det lossnar om man skulle behöva ta bort fönstret. Snygglösningen hade möjligen varit att såga ut stenar i lättbetong och mura fast dessa.
För putsningen behöver jag använda en finare blandning. Vad gäller äldre gjutningar så fanns det kvar bitar av en (mörk)grå betong av fint material, ca 5-10mm tjock som legat ovanför det gamla fönstret tidigare. Själva muren ovanpå denna gjutning är ljusare, nästan vit med inslag av natursten, 1-25 ca, ganska porös, så någon form av kalkbruk antagligen.
Svarar mig själv. Bruket härdade bra ovanför fönstret. Jag putsade även en första omgång och det fäste bra i det gamla bruket. Däremot fäste kalkbruk fin inte så bra i första lagret puts men tillräckligt för att kunna bättra på på de värsta ställena. Det ska stå någon vecka till, sedan kommer jag måla det med linoljefärg.
En större lagning på ett annat ställe gick däremot inte alls lika bra. Bruket verkar inte ha härdat riktigt utan är mer som packad sand, fortfarande blöt, mjuk och formbar efter tre veckor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.