Hej!

Jag håller på att renovera hallen i min lägenhet och där är grängat tak i hela lägenheten.

Jag har rivit en platsbyggd garderob som suttit på plats sedan huset bygdes ca 1955.
Garderoben har måtten ca 60x120cm och då har jag alltså en kal fläck med ren betong i taket där den stått.

Hur reparerar jag detta snyggast utan att behöva slipa ner och göra om hela taket?

Jag har tidigare använt rullspackel (vid bredspackling) och det ger ju en rätt grov yta när man rullar ut det.
Kan det kanske fungera med rullspackel på den ytan?

Finns det någon som sitter på ett bra tips för detta?

Blir nog inte lätt att få det lika. Du har ingen bild så man får se vad det ska likna?

Ordnar en bild på det under morgondagen!

I väntan på svar har man hunnit klura litegrann. En möjlighet jag skulle kunna se är att rolla på ett lager spackel på fläcken där det saknas gräng (för att fylla ut höjdskillnaden) och sedan rolla hela taket med samma spackel så är åtminstone utseendet likadant i hela taket.
Som tur var så är hallen ganska liten 1,7x4,6 meter..
Jag kommer att ställa nya garderober på samma plats som de gamla fast större så det kommer inte vara väldigt iögonfallade.

Finns lite risk för pizzeriautseende om du rullar hela taket med spackel.

Krilleman
Jag tog bort en garderob i hörnet i ett rum i min gamla lägenhet som gick hela vägen upp i taket. 50x50cm. Självklart var det grängat runt garderoben.

Det löste jag med vanligt spackel + roller och "duttningar" med en bred pensel. Det blev ett klart godkänt resultat efter lite exprimenterande och hur länge spacklet fick torka till sig. Visste man att jag hade varit där och kladdat så syntes det. Men inte annars.

• Gilla
nemlan
  • Laddar…
Försökte fota taket idag men det är helt omöjligt att få strukturen på bild. Hur jag än vrider och vinklar så kommer inte grängen med.

För att slippa pizzeriautseendet kanske man skulle kunna köra med en rätt korthårig rulle?

Ska ta mig till lokala färghandlaren och be om råd under dagen!

Kör på krillemans råd, tycker att om man ger sig på hela taket med spackel kan man lika gärna göra det slätt

Stefan N skrev:
Tänk på sen när du målar på gränsade tak ska du ha en lätt färg tex denna. [länk]
Tack! Men taket är målat efter grängningen så jag använder nog samma färg som jag använde i vardagsrummet, som tur var är taket iallafall inte målat med limfärg.

Jag använde mig av Beckers Symfoni takfärg med gott resultat!

Uppdatera läget lite här!

Har varit på varenda milimeter av rummet nu när jag bredspacklat väggar inför målning och jag tror inte ens taket är grängat utan det verkar snarast vara färgen som är lagd med mkt kraftig roller.

La ett lager rullspackel över ytan där strukturen saknades och kommer att gå på med grov roller och förhoppningsvis bygga upp en jämn struktur över hela taket.
Åtminstone så ser jag vad som behöver göras när första lagret färg är lagt.

cecar33 skrev:
Tidigare fanns det takfärg som var med sand för sådana ändamål vet inte om det fortfarande finns tror fabrikatet var Milltex Här kan finnas användbara råd.
[länk]
Jag provade "sandfärgen för att fixa ett sådant problem när vi gjorde om i köket. Kan inte rekommendera den färgen :(
Gjorde om med spackel, rullade spackel samt "duttade" med pensel.

Såhär har det blivit än så länge, färgen är våt på bilderna!

Tänkte slipa ner kanterna ut mot rummet en aning innan jag lägger nästa lager färg så blir det ingen stor skillnad iaf!
Det ska stå garderober där det här är så jag tror inte att det kommer att synas.
Det skrovliga vid rören får nog vara då det kommer att springa iväg i tid att försöka få till det bättre!

Kom gärna med smidiga föslag!

IMG_2554.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2555.jpg
Skapa konto

IMG_2556.jpg
Skapa konto

Puttar liv i denna tråd. Har läst lite olika tips. Tänkte prova att spackla och sedan köra med en roller. Man ska väl använda rullspackel men jag provar med vanligt spackel. Tänkte även prova med att lägga sand i färgen om det inte blir bra att rolla spacklet. Återkommer med reslutat eller om ngn har ngt fler tips

B byggeskafram skrev:
Puttar liv i denna tråd. Har läst lite olika tips. Tänkte prova att spackla och sedan köra med en roller. Man ska väl använda rullspackel men jag provar med vanligt spackel. Tänkte även prova med att lägga sand i färgen om det inte blir bra att rolla spacklet. Återkommer med reslutat eller om ngn har ngt fler tips
Hur blev det tillslut??

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.