Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej på er! Ny i formuet, men jag har ett plåttak på ett gammalt hus där nu en ventil läckte under hårdare regn.
Vi behöver täta denna läcka vid stosen och har fått prisförslag på 35 000 kronor inkl. moms.
Någon som vet om detta en rimlig kostnad antingen branschkunskap eller har gjort liknande?
Bästa hälsningar
I priset skulle de:
I priset ingår förutom utförandet även materialet som är plåten och pappen, samt sophantering.
Taket är i sig rätt så platt så enkelt att komma åt. Kunde själv gå upp på det och fota i barja jympaskor.
- Öppna upp plåten runt nuvarande stos.
- Justera ståndskiva och krönplåt bakom stosen.
- Förbereda falser på befintlig plåt.
- Tillverka och montera nytt med stos.
I priset ingår förutom utförandet även materialet som är plåten och pappen, samt sophantering.
Taket är i sig rätt så platt så enkelt att komma åt. Kunde själv gå upp på det och fota i barja jympaskor.
Hej och välkommen till forumet!
Jag tycker det låter orimligt dyrt, kontakta din plåtslagare och fråga om han inte kan täta/ laga laga mme innan hösten.
Att estimera ett pris kan ju vara svårt, men jag gör ett försök/gissning
Resa max 5 mil ink bil och tid 1000kr, mätning och kontroll på tak 2000kr, återresa till verkstad. Tillverkning av ny stos 2000kr, resa till kund och montage av stos 2000kr, städning, åter till verkstad,fakturering2000kr antar vi sen att det uppstår nått strul och att du vill ha rotavdrag tänker jag att man lägger på ett par tusen för det
10 000kr tänker jag vore en rimlig summa, om det tar hantverkaren max en arbetsdag och du är lätt och smidig att ha och göra med förutsatt taket är lätt åtkomligt.
Har du inte funderat på att försöka täta själv? En patron butyltätning kostar kanske en femtilapp på Biltema och den enklaste skelettsprutan ungefär lika mycket, låt säga att du får ofta en timme på att skaffa mtrl, en timme på att täta stosen och en kvart på att rapportera här på forumet innan mörkret faller på söndag kväll.
Jag tycker det låter orimligt dyrt, kontakta din plåtslagare och fråga om han inte kan täta/ laga laga mme innan hösten.
Att estimera ett pris kan ju vara svårt, men jag gör ett försök/gissning
Resa max 5 mil ink bil och tid 1000kr, mätning och kontroll på tak 2000kr, återresa till verkstad. Tillverkning av ny stos 2000kr, resa till kund och montage av stos 2000kr, städning, åter till verkstad,fakturering2000kr antar vi sen att det uppstår nått strul och att du vill ha rotavdrag tänker jag att man lägger på ett par tusen för det
10 000kr tänker jag vore en rimlig summa, om det tar hantverkaren max en arbetsdag och du är lätt och smidig att ha och göra med förutsatt taket är lätt åtkomligt.
Har du inte funderat på att försöka täta själv? En patron butyltätning kostar kanske en femtilapp på Biltema och den enklaste skelettsprutan ungefär lika mycket, låt säga att du får ofta en timme på att skaffa mtrl, en timme på att täta stosen och en kvart på att rapportera här på forumet innan mörkret faller på söndag kväll.
Du har ju fått offert på den dyraste och mest genuina lösningen, riktigt plåtslageri. Tydligen tänker sig plåtslagaren lägga två hela arbetsdagar på detta utan att arbeta med något annat de två dagarna. Då blir det detta pris.
En billigare variant är ju gummitätning med en stos. Har grannar som har tätat så. Produktexempel:
https://www.hornbach.se/p/stos-tecc...HuSGaoeq8XlthnDdgFf4Qqq9Fm_6z5jBoC4jkQAvD_BwE
Men lite B är det ju även om det oftast fungerar bra.
En billigare variant är ju gummitätning med en stos. Har grannar som har tätat så. Produktexempel:
https://www.hornbach.se/p/stos-tecc...HuSGaoeq8XlthnDdgFf4Qqq9Fm_6z5jBoC4jkQAvD_BwE
Men lite B är det ju även om det oftast fungerar bra.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Nu vet jag inte hur mycket dom behöver bryta upp i ståndskiva och krön .J Johan Johnsson5 skrev:I priset skulle de:
- Öppna upp plåten runt nuvarande stos.
- Justera ståndskiva och krönplåt bakom stosen.
- Förbereda falser på befintlig plåt.
- Tillverka och montera nytt med stos.
Men rimligt skulle kunna vara
1 dag tillverkning, måttning / pappning ,anförskaffning av material
2 dagar Rivning , montering
totalt 24 tim x 812,50 kr /timme
material innefattar
gummistos ca 500 kr
Plåt 300-400 kr /kvm
Infästningsmaterial , falsolja och papp 400 kr
= ca 21000
det kan kan diffa mycket då man inte ser hur mycket kringtäckning det är
Klicka här för att svara